King-Nothing Skrevet Juni 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2005 Jeg har en Alpine Type S 10" sub i en 17,5 liter lukket kasse. Den spiller meget bra ved dyp bass, men når jeg spiller sanger som har mer punch i bassen (harde slag), så vrenger den litt. Og jeg spiller ikke spesielt høyt heller. Jeg har en Alpine MRP-M350 monoblokk, og der er gainen stilt helt i bånn. Måtte det for å få nok bass. Har også "gain" kontroll til subutgangen på spilleren (Pioneer DEH-P770MP) og denne står på 0. Den går fra - 6 til + 6. Har prøvd å stille ned gainen på forsterkern og stilt opp på spilleren, men det uten hell. Det finnes også en Eq "booster" på forsterkeren, men jeg regner med at det er bedre å ha gainen på fullt enn å bruke denne? Nå skal det sises at sub`en er helt ny, kanskje den trenger litt tid på seg? Et spm til: Hvilken frekvens deler dere sub`en på? Blir ikke helt fornøyd jeg. Noen sanger funker best på ca 80, mens andre funker best på 125. Jeg har både frekvensstyring på forsterkeren, og på spilleren. Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Juni 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2005 Det kan nok være lurt å vente en stund med å bedømme max.volum som elementet ditt er i stand til å levere. De fleste nye elementer "tåler mindre" i begynnelsen. Spill så høyt du vil og du vil merke at elementet endrer karakter og vil spille høyere og dypere etterhvert. Delefrekvensen din finner du nok best ut best selv etter en tids prøving og feiling(?). Intet fasitsvar her altså, men juster den slik DU mener den skal være. Det kommer an på hva du har av midbass/mellomtoner som er avgjørende for delefrekvensen på elementet ditt. Min personlige mening er å dele rundt 60 - 80 Hz. Flankesteilheten varierer like mye som delefrekvensen og må derfor testes for å finne best mulig i forhold til dine preferanser. Vi liker alle forskjellig lyd og vi har alle forskjellige ører som former lyden. Derfor er det meget vanskelig å si at "den høyttaleren spiller bra" i forhold til en annen... Lykke til med prosjektet! Mvh Pål (Som reiser til CB Elektro imorgen tidlig) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juni 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2005 noe annet er om subben har rette motstand/ohm på spoler....? for å kunne kobles på rette måten til forsterker for da seff få mest mulig ut av den.....? du bør med fordel kunne koble subben i 2ohm på den forsterkeren for å få mest ut av den, om jeg ikke tar helt feil. har subben doble spoler? 2ohm eller 4ohm? har subben enkel spole? 2ohm eller 4ohm..? ;) innspilling er så som så..et par timer med litt guff så er den vel godt/litt innspilt.. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Den har doble spoler. Kjører den på 2 ohm. Forterkeren kunne bare kjøre 2 eller 4, mens elementet kjører på 2 eller 8. Så da ble det 2. :) Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Flankesteilheten varierer like mye som delefrekvensen og må derfor testes for å finne best mulig i forhold til dine preferanser. Og flankesteilhet = ??? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Er det ingen her som reagerer på at han har stillt gain helt på bånn for å få nok bass? Dette er noe du IKKE må gjøre. Da får du heller kjøpe deg en linedriver og øke signalstyrken på vei inn i forsterkeren. Hvor du skal dele av subben er vanskelig å svare på, jeg personlig ville valgt 60, men dette kommer jo litt ann på midbass/mellomtonen, for hvis ikke den klarer å spille fra minimum 60Hz og oppover så vil du jo få ett tomrom i frekvensområdet, så da er det bedre å dele subben på 80Hz. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Øke signalstykren på vei inn til forsterkeren sier du. Jeg har jo som sagt en "gain" kontroll på spilleren også. Den står i dag på 0, men går fra - 6 til + 6. Skal jeg heller sette denne på + 3/4 og heller sette ned gainen på forsterkern? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Øke signalstykren på vei inn til forsterkeren sier du. Jeg har jo som sagt en "gain" kontroll på spilleren også. Den står i dag på 0, men går fra - 6 til + 6. Skal jeg heller sette denne på + 3/4 og heller sette ned gainen på forsterkern? Den kan du sette på 0, forsterkeren bør du høre deg litt frem til, og i de fleste tilfeller ikke over 3/4 deler, selv om dette varierer noe.. Du har sikkert en spiller som har linjeutgang på rundt 2 volt, og derfor kan du med en linjedriver øke dette signalet fra 2 til 8 volt, noe som utgjør ganske mye. Man skal vel og merke være forsiktig med å justere slike for høyt opp, da ikke alle forsterkere tåler alt for høye spenninger inn. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juni 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Og flankesteilhet = ??? Steilheten på kurven som viser hvilke frekvenser et filter sender gjennom eller filtrerer vekk. Større steilhet betyr at filteret har færre frekvenser det verken sender gjennom eller filtrerer vekk, men bare demper noen dB. Større, dyrere og mer avanserte filtre filtrerer bedre enn de billigste. I phoenix golden min sitter det 24dB/oktav filter...i mange forsterkere er det kun 12dB/oktav. (En oktav er dobling eller halvering av frekvens) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Den kan du sette på 0, forsterkeren bør du høre deg litt frem til, og i de fleste tilfeller ikke over 3/4 deler, selv om dette varierer noe.. Du har sikkert en spiller som har linjeutgang på rundt 2 volt, og derfor kan du med en linjedriver øke dette signalet fra 2 til 8 volt, noe som utgjør ganske mye. Man skal vel og merke være forsiktig med å justere slike for høyt opp, da ikke alle forsterkere tåler alt for høye spenninger inn. 4 Volt linjeutgang... :) Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juni 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 det har intet med at forsterkeren ikke kan takle eller ikke takle mange volt på inngangen.. selv om man bruker en spiller med 0,5Volt eller 6Volt på utgangen er det faktisk med gain man skal stille inn slik at forsterkern yter like mye. mange volt på rca fra spiller er for at den skal bli mer "motstandsdyktig" mot strømmen ellers i bilen. om man må stille gain helt på maks for å få litt guffe er det noen ting som kan gjøre det : -spilleren leverer ikke nok strøm på rca, evnt defekt eller en glemt innstilling. husk at man må under 0.5Volt for å få lite/ingen lyd ut av forsterker. -det kan evnt vere brent rca-jording i spiller,det trenger ikke komme støy av det men (dyp)bassen vil kunne "forsvinne". -subben trenger mer watt enn den får for å lage nok bass.feks tungdreven. -subben står i en kasse som den ikke helt `kan` lage mye bass i.feks lukket -subben står i en bil som er vanskelig å få bass i. feks sedan(bmw) -forsterkeren ikke får nok strøm til å kunne levere nok strøm..feks dårlig jording dårlig batteri lite volt eller defekt. -lytteren har større krav enn det subben med denne forsterker i denne bil makter å gi..= mer subber og forsterker, eller annen montering er eneste løsning! -har man en av desse feil; enkelt ;) har man flere eller alle ; lite morsomt.. :( mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juni 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 Er det ingen her som reagerer på at han har stillt gain helt på bånn for å få nok bass? Dette er noe du IKKE må gjøre. Da får du heller kjøpe deg en linedriver og øke signalstyrken på vei inn i forsterkeren.. man trenger ikke linjeforsterker igrunnen..leverer spiller mer enn o,5V kommer man greit ut av det.... Hvor du skal dele av subben er vanskelig å svare på, jeg personlig ville valgt 60, men dette kommer jo litt ann på midbass/mellomtonen, for hvis ikke den klarer å spille fra minimum 60Hz og oppover så vil du jo få ett tomrom i frekvensområdet, så da er det bedre å dele subben på 80Hz. om man deler subben på 60hz og høyttalere på 80hz så vil man ikke nødvendigvis få et tomrom.. man vil faktisk kunne få en mer lineær frekvensgang pga at bilens kupe forsterker div frekvenser ;) jeg har sitte i biler delt med 20~30hz "mellomrom" men da med 12db pr/oktav og det har hørt meget greit ut.. og det syns faktisk dommerne og ;) OT..hehe... mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
King-Nothing Skrevet Juni 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2005 det har intet med at forsterkeren ikke kan takle eller ikke takle mange volt på inngangen..selv om man bruker en spiller med 0,5Volt eller 6Volt på utgangen er det faktisk med gain man skal stille inn slik at forsterkern yter like mye. mange volt på rca fra spiller er for at den skal bli mer "motstandsdyktig" mot strømmen ellers i bilen. om man må stille gain helt på maks for å få litt guffe er det noen ting som kan gjøre det : -spilleren leverer ikke nok strøm på rca, evnt defekt eller en glemt innstilling. husk at man må under 0.5Volt for å få lite/ingen lyd ut av forsterker. -det kan evnt vere brent rca-jording i spiller,det trenger ikke komme støy av det men (dyp)bassen vil kunne "forsvinne". -subben trenger mer watt enn den får for å lage nok bass.feks tungdreven. -subben står i en kasse som den ikke helt `kan` lage mye bass i.feks lukket -subben står i en bil som er vanskelig å få bass i. feks sedan(bmw) -forsterkeren ikke får nok strøm til å kunne levere nok strøm..feks dårlig jording dårlig batteri lite volt eller defekt. -lytteren har større krav enn det subben med denne forsterker i denne bil makter å gi..= mer subber og forsterker, eller annen montering er eneste løsning! -har man en av desse feil; enkelt ;) har man flere eller alle ; lite morsomt.. :( mvh, stig Her kommer mine svar: :) -Spilleren er helt ny, så tviler på at det er der feilen ligger. Hele anlegget er forsåvidt helt nytt. -Dette er en Alpine Type S sub, og min Alpine MRP-M350 burde ikke ha noe som helst problem med å dra den bra. -Suben står i en 17.5 liters kasse. Anbefalt er 15-20, så det er jo midt i blinken. -Bilen er den som står i signaturen, altså en Mazda 626 Stv. -Jordingen er veldig bra, men er litt usikker på batteriet. Vet ikke hvor gammelt det er. -Mulig jeg har for store krav, men trodde at dette utstyret skulle klare mer enn dette. Jeg har jo f.eks hørt en 12" Arizona Eagle spille MYE bedre enn denne, og det var en sub som kostet 1000 for BÅDE sub og kasse. Bare sub`en min koster jo 1700,- ca. Som sagt spiller den veldig bra på dyp bass, og også noen techno sanger som har punchbass, men ikke alle. Kan det være dårlig kvalitet på mp3`ene som gjør at det varierer? Siter Peugeot 406 2.0 SVTI 98 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Juni 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2005 for det første: IKKE bruk mp3 når du skal teste anlegget eller vise det fram...bruk orginale cd`er så du er sikker på at det kommer go`lyd av cd og ut av spillern.. for det andre har du stv så prøv å flytte litt rundt på subben..se hvor det blir mest/best lyd.. det er godt mulig du kan få bedre lyd av annen plassering.. om det ikke hjelper.....hm.... mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Juni 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2005 Jeg har en Alpine Type S 10" sub i en 17,5 liter lukket kasse. Den spiller meget bra ved dyp bass, men når jeg spiller sanger som har mer punch i bassen (harde slag), så vrenger den litt. Og jeg spiller ikke spesielt høyt heller. Jeg har en Alpine MRP-M350 monoblokk, og der er gainen stilt helt i bånn. Måtte det for å få nok bass. Har også "gain" kontroll til subutgangen på spilleren (Pioneer DEH-P770MP) og denne står på 0. Den går fra - 6 til + 6. Har prøvd å stille ned gainen på forsterkern og stilt opp på spilleren, men det uten hell. Det finnes også en Eq "booster" på forsterkeren, men jeg regner med at det er bedre å ha gainen på fullt enn å bruke denne? Nå skal det sises at sub`en er helt ny, kanskje den trenger litt tid på seg? Et spm til: Hvilken frekvens deler dere sub`en på? Blir ikke helt fornøyd jeg. Noen sanger funker best på ca 80, mens andre funker best på 125. Jeg har både frekvensstyring på forsterkeren, og på spilleren. Vrenging eller "bopp"-lyd i sub kan komme av at subben sitter i litt for liten kasse. Eller så har det lett for å bli slik hvis man booster opp bassen med eq e.l. Dersom du har LP delefilter på 18 dB/oktav eller mer, så ville jeg delt subben på 80-90 hz. En akustisk stortromme ligger rundt 60 hz, derfor vil en deling helt her nede passe best på test-cd'er og elektronisk sub. Lykke til. Mitt tips er å låne/prøve andre subber og forsterkere hvis du ikke synes lyden er noe bra. Ofte er det andre ting enn du tror som avgjør ;) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.