Viking067 Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Jeg er uenig i dette. En motor med flere sylindre må nødvendigvis ha kortere slag og/eller mindre borring for å oppnå samme sylindervolum. Det er vanligvis den kortere slaglenden som senker dreiemomentet motoren yter på lavere turtall (tenk kraft ganger arm), og ikke antallet sylindre i seg selv. Større borring gir i seg selv mere dreiemoment da sylindertrykket under forbrenningen har et større areal (stempel) å trykke ned. En V8 på 6,0l har (som oftest) større boring enn en V10/12 på 6,0l.(Hvis boringen er den samme så blir det en enorm slaglengde på de.) Større borring gir i seg selv mere dreiemoment da sylindertrykket under forbrenningen har et større areal (stempel) å trykke ned Så det du skriver, slik som jeg tolker det, er at du mener det samme som meg, men skriver det på en tungvint måte :boxing Misforstår vi hverandre rett nå? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 I dragracing er det jo V8'era som dominerer. Hvorfor akkurat V8? Hva er fordelene med åtte sylindre, fremfor ti eller tolv? Tenker først og fremst på den råeste klassen, Top Fuel.Takk for alle seriøse innspill:) Grunnen til at det er stort sett (les bare) V8 motorer (amerikanske sådane) i dragracingbiler, er så enkelt som at; det var det som ble brukt da de startet, det var de motorene som kunne jekkes ut av en lastebil og passet på motorfester i en personbil, og det var tilnermet ubegrenset tilgang på deler. Når noe skal kjøres hardt og testes grenser på, koster det penger, noe de ferreste av disse kara hadde, og da er det jo ganske praktisk å bruke billige deler :) Etterhvert har disse motorene vel bare blitt fortsatt å bli brukt, og dermed etterhvert blitt bakt inn i regelverket. Det finnes jo heller ikke så mange andre motorer som kan matche effekt (og spes. dreiemoment) sett i forhold til pris og holdbarhet, og ikke minst tilgjengelighet. (de fleste som er litt med innen amerikanske biler vet jo at veldig mye fra ca 1955 og oppover til mangeogåtti, kanskje noenognitti ble levert med v-åtter, ihvertfall fra GM, og dette er i hovedsak samme blokkene.) :) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Men lastebilmotorer har vel et annet slaglengde/borring forhold enn personbiler. Lastebilene skal jo yte mye på lavt turtall.. The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Men lastebilmotorer har vel et annet slaglengde/borring forhold enn personbiler. Lastebilene skal jo yte mye på lavt turtall.. det stemmer, de fleste lastebilmotorer (V8 diesel-nyere type) er på ca 10-15l og yter mellom 400-700 hk og oppererer med et dreiemoment på ca 2000Nm. og disse lastebilmotorene går sjeldent over 3000rpm. da må det også nevnes at lastebiler har som oftest godt over 10 gir, og på nyere lastebiler opp i mot 20 gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Ikke ta det han sa om lastebiler så seriøst. Mange av de motorene du fikk i pick up's var også å få i personbiler. Det er ikke snakk om Kenworth lastebiler her altså. Pick up trucks snakker han vel om. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet Juni 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Men da begynner jeg å forstå folkens! Hadde en følelese av at det hadde noe med pris og deletilgang å gjøre, også det at det liksom begynte med åttere. Hvordan har det seg at TopFuel'era kjører med forgasser fremfor injection da? Er det fordi det ikke går ann å levere så mye fuel gjennom dyser? De vil vel få en mer fintuna motor ved f. eks datasprut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Trudde at topfuel hadde innsprut, men muligens eg tar feil der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet Juni 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Har hørt de kjører med god gammeldags gasser jeg. Får nok inn noen svar her etterhvert tenker jeg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Ikke ta det han sa om lastebiler så seriøst. Mange av de motorene du fikk i lastebiler var også å få i lastebiler. Det er ikke snakk om Kenworth lastebiler her altså. Pick up trucks snakker han vel om. Jaja, det kommer jo litt an på hva du definerer det som da: ;) http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/pat_patterson/2003/sept23/truck06.jpg http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/pat_patterson/2003/sept23/truck04.jpg I Top Fuel brukes det (kontinuerlig?) mekanisk innsprut. (Drivstofforbruk: ca 2liter pr. minutt, på TOMGANG, og opp imot hvis ikke over 10l per sekund (!) ved fullgass) :) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Juni 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 Er det fordi det ikke går ann å levere så mye fuel gjennom dyser? De vil vel få en mer fintuna motor ved f. eks datasprut? Det med dysene vet jeg ikke, men det kreves som nevnt i forrige post rimelig store mengder drivstoff... Fintuninga på en slik motor går vel mer eller mindre ut på å unngå hydrering, altså at en eller flere sylindre slutter å tenne, så den fylles med nitro til det ikke er plass til mer, og så blir det: :drive2 , så jeg tror vel ikke det er så mye å hente på å bruke datasprut.:) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet Juni 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2005 okey! Tøøøøøøfft:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juni 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Ikke ta det han sa om lastebiler så seriøst. Mange av de motorene du fikk i lastebiler var også å få i lastebiler. Det er ikke snakk om Kenworth lastebiler her altså. Pick up trucks snakker han vel om. Jeg kaller iallefall en lastebil for en lastebil, en pickup kaller jeg en pickup. jeg snakket da om store lastebiler type vogntog og lignende, og der er det vel stort sett v8'ere, men er vel også noen produsenter som stort sett sverger til rekke6'ere.. Ellers så ser jeg ikke noe feilaktig eller useriøst med hverken min eller Greddyspeed sin post om lastebiler.. The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Juni 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Dragracing var en sport som tok skikkelig av rett etter andre verdenskrig. Da kom mekanikere som hadde tjent i army'n hjem igjen. Det var ikke noe stort for dem å gjøre etter krigen, og veldig mange begynte med hot rods, som de dragga med blandt annent på uttørka saltsjøer som bonneville. Og da var det gjerne med flathead ford V8. Kan hende vi har fordkjellige oppfattninger av hvor store de var bilene de tok maskinene ut av, og i hvilket omfang det var. Men tror ikke feks. det var så mye caterpiller maskiner i dragracers. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juni 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Nei, man bruker vel ikke lastebilmotorer og traktormotorer og lignende til dragracing. De er vel ikke særlig egnet til det, og det har jeg heller ikke påstått dersom du oppfattet det sånn. Men når folk begynner å spørre om hvorfor v12 er mindre egnet enn v8, og noen forklarer om boring og slaglengde osv, tenkte jeg kanskje det var relevant å nævne at lastebilmotorene vanligvis har et annet forhold boring/slanglengde enn personbil motorer, for å illustere hvilken påvirkning dette har for en motors egenskaper.. Men men, jeg har nå ikke så alvorlig greie på akkurat det der da.. The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Juni 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2005 Mitt poeng var at motorer levert i enkelte små lastebiler på 50 og muligens tidlig 60tall (før dieselen kom for fullt, så de gikk på bensin) ofte var basert på samme motorene som var levert i personbiler; blant annet har GM (kan ikke så mye om de andre) en bigblock levert i personbiler, og en litt høyere bigblock (talldeck) som vel bruker samme topper, men annet innsug og diverse, og denne motoren ble laget til bruk i (små i amerikansk sammenheng) lastebiler. Denne blokka passer på alle fester og girkassefester osv i personbilene, men ga mulighet for større slaglengde, og dermed sterkere motor for billigere penger. :) Å si at en V12 er bedre enn en V8 eller motsatt er jo som å spørre hvor lang en skog er; det kommer litt an på... Generelt gir kort slaglengde og stor boring høy effekt på høye turtall, og vice verca. Generelt... :) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.