Gå til innhold

Dørlåser/handtak ?

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Hei !! Jeg sliter litt med dørhantakene/låsene på Golfen min.

 

På førersiden åpner døren seg helt fint når man klemmer inn håndtaket, men den må derimot slamres hardt igjen for at den skal lukke seg.

 

På passasjer siden må man trykke "klipa" i dørhåntaket helt inn før man kjenner at det blir noe motstand, og døren åpner seg med nød og neppe. Kommer ikke på i skrivende stund om denne døren også må slamres like hardt som på fører side, men jeg mener den var litt mer kukete å få igjen enn den burde vært.

 

Kan låsene justeres ?

 

Hvis ikke, hva koster nye lås sånn ca. ?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sannsynlig er det fjørene inni dørhåndtaka som er like slapp som bakfjørene på de fleste golfer i norge..

det enkleste er vel å finne seg et nytt håndtak og flytte over låssylinderen..

det med at døra er treig å få smekka igjen har noe med bolten døra er festet med.. tror den delen du trenger koster rundt 90 spenn på møller..men husker jeg hvilken det var, eller hva den heter? nei.. :)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ut dørhåndtaket, der ser du en liten plastskrue, juster på den og vips, døra er lekende lett å åpne igjen!!

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtaket tar du ut uten å demontere dørtrekket.

vipp av det lille dekselet på dørhåndtaket,(sort eller chrom) der finner du en skrue helt forrest, skru ut denne, åpne døren, da finner du en skrue som står inn mot håndtaket, skru ut denne også.

Nå dra du håndtaket fremover til det stopper og lirker det rett ut fra døren.

Nå finner du justeringsskruen!

 

 

Lykke til

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Golf 2 var den lille tappen øverst på låsemekanismen bøyd.(den firkanta boksen som er skrudd fast på døra med to store umbrakoskruer). Det kom sikkert av normal slitasje.

 

Uansett så skrudde jeg bare av to stk på en delebil på høggern, hvor jeg så at denne øverste tappen som dørhåndtaket presser ned på ikke var bøyd. God som ny og man trengte ikke lenger røske i håndtaket.

 

Det fine er at du kan ta fra 2 eller 4 dørs, bare du har de foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey big z!

 

Jeg bare lurte på en liten ting. Det lille "dekselet" som du prater om, er det den plastik - stripen som går langs midten av håndtaket ? .

 

Jeg bare lurte på om du hadde noen lure tips på hvordan jeg vipper det ut? selvfølgelig kan man bryte det løs med et skrujern, men jeg vet av erfaring at slike metoder ofte fører til sår i plastikken.

 

(jeg var nede å prøvde på av gamle gaddy, men der satt den lista hinnsides godt fast. siden jeg egentlig ikke trengte og ta den av på den, så bare dreit jeg i det).

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare en liten flat skrutrekker som jeg stikker innimellom og vipper det av... har ikke vært utfor at det sitter så voldsomt.....

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

 

Jeg var nede i bilen min i dag og hengte på en ekstra wunderbaum hehE:)

 

Jeg undersøkte da det med dørene og det lyder som følgende:

 

Passasjer døren er den som er vanskelig å åpne (klypa må helt inn), men denne lukker seg lett.

 

Fører døren er lett og åpne, men den må slamres skikkelig for å få lukket.

 

ARGH !!! :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det hele mye klarere for meg !! Glem at jeg spurte om det med hvordan jeg skulle få løs dekselet, for jeg så på helt feil greie jeg :). Jeg prøvde nemlig og få løse noe som satt fast hehe.

 

På den gamle caddyen vår (forøvrig virka ikke handtaket, hele døren er skjev, men om det er noe feil med selve handtaket vet jeg ikke, men jeg la merke til at det var en bit på siden som var knekt)

 

Handtakene på en caddy blir vell logisk nok av samme typen som på golf mk1, men er det samme "mekanikk" på mk2 ?

 

handtak.jpg

 

 

handtakk.jpg

 

For dere som lurer så sitter den skruen man må løsne for å få skyvd håndtaket fram slik at man får det ut, der pila peiker :)

 

Det lille dekselet som sansynligvis sitter over skruen manglet på var caddy. Derfor fant jeg det aldri :) hhe

 

Jeg lurer nå på om noen kan fortelle meg hvor justerings skruen er ? Er det den skruen som sitter der i handtaket ? Sett gjerne en prikk på bildet..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de håndtakene dine er ikke like med mine.....

kikket på en annen bil og de har ikke noen justering...

vet ikke hvorfor jeg har det....hva med å bøye den tappen som kommer ut fra selve dørlåsen?

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår