Gå til innhold

"shortshift" til M46

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

er jo egentlig ikke verre enn å plukke ut girstangen og forlenge akslingen mellom kula og festet til gaffelen på girkassen.. om du skjønte hva jeg skreiv med alle faguttrykkene mine ;)

hmm... kanskje jeg skal prøve meg på det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lagde Shortshift til M46 kassa mi...Virker heilt flott....

 

Kortet stanga 2.5cm. og forlenga 8mm? under kula for å få kortere vandring på stanga...

 

Ganske enkelt...Men vis du skal korte girstanga i tillegg må du korte mekanismen til revers sperra...å det vil bli litt vansklig vis du bruker den typa med plast mekanisma...

 

Litt vansklig å forklare men du finner fort ut korleis du bygger den om..

 

Mvh

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygla litt i dag se.. Tok en råtten spak og testa på den. Skjøta på ca 1 cm under kula og skal korte den over i mårra, men må få tak i en ordentlig spak å gjøre det ordentlig på. Klart at en må bruke den som har revers sperre i stål, den andre er jo skikkelig JAP-CRAP.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlenga 1cm under og korta 1cm over. Men da måtte jeg slipe av litt på plata til reverssperra for at den skulle gå lett over. Jeg måtte også bygge opp spakstellet, for at spaken ikke skulle ta nedi gummiskiva på kardangen. La bare noen ekstra skiver på de 2 nederste skruene så var det løst. Med litt modifisering av blekk, så ble det perfekt.

 

Leverte stanga til en lærer på skola der jeg jobber, som er jævlig flink til å sveise.

Det er viktig at vinkelen på stanga beholdes, hvertfall sånn nogenlunde. Bytt foringer på stanga i samme slengen så blir giringa tight å fin.

 

EDIT: Dette var på en 740 men jeg vil tippe det er ganske likt.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan får man av selveste stanga uten å plokke av girkasse. satt i går inni biln å prøvd men skjønt ikke korsn eg sku få ut stanga. noen som har bilder? veit hvordan man skal sveise å alt. men korsn sett kula fast oppi dær? den bolten som går gjennom girstanga og stanga til girkassa, hvordan får man av den? :naaaws

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan får man av selveste stanga uten å plokke av girkasse. satt i går inni biln å prøvd men skjønt ikke korsn eg sku få ut stanga. noen som har bilder? veit hvordan man skal sveise å alt. men korsn sett kula fast oppi dær? den bolten som går gjennom girstanga og stanga til girkassa, hvordan får man av den? :naaaws

 

Den bolten som holder fast girstanga er låst med en låseskrue (unbraco) på undersiden. Nå du løsner den, så er det bare å dytte/dunke ut bolten.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg vell under bilen:) får se om jeg får til.. er det bare å dra opp girstanga da?

 

Jau, det ska det være! Bare pass på å ta vare på de små foringene som ligger "imellom" girstanga og innfestinga på girkassa!

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår