Gå til innhold

Forslag: Donering

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

vi har vært igjennom samme debatten her før:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=18258&page=1&pp=15

 

det ble ikke til at folk donerte så veldig mye.

vi velger å se etter andre løsninger og andre metoder.

 

Jeg vil nå faktisk si at når folk tilbyr seg å donere penger, så burde dere bare være glade til og finne en måte de kunne gjøre dette på.

 

Når det gjelder PayPal så må man vel betale penger for å kunne motta penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor mye koster det ca å drive forumet hver mnd?

folk kanskje syns det er for mye med 100,- men ettersom vi er så mange så holder det jo med en 10'r. er jo ikke værre en å sette opp fast trekk på banken det. :)

 

Er vel sagt rundt 100k i året, så rask hoderegning gir deg i underkant av 10k pr måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, om det koster 100 000 kroner i året å drive dette forumet her, så har noen fått en svært dårlig deal

 

er nok ikke vi som har fått så dårlig deal...det koster å ha alt tipp top i skapet.

du kan jo selv tenke deg hvor dyrt det vil bli om du skal oppdatere din egen pc med det nyeste av det nyeste kun for at maskina di skal klare å fungere.

og det bare for deg og din del.

noe av det samme er det med bilforumet...vi har en helt enorm trafikk som folk ikke tror på når dem hører det...vi sender og mottar over 300 GB med tekst hver mnd... noe som er veldig mye. samtidig må vi alltid ha stabile servere som holder siden oppe hele tiden slik at firmaer som annonserer her får hva dem betaler for.

ingen er tjent med trege servere og mye nedetid...

det registreres ca 500 nye medlemmer i mnd på bilforumet..det gjør at trafikken øker jamt og trutt hele tiden...dette gjør igjen at de serverne vi har i dag, ikke holder om et år, da er dem overbelastet..å sånn går det rundt og rundt.

derfor koster det veldig mye å vedlikeholde forumet.

jeg forstår dem som synes at 100k høres veldig mye ut...men sånn er virkeligheten....for meg som må ta av min egen lomme for at forumet skal overleve, skulle jeg ønsket noe annet :)

men man får vel lønn i himmelen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, om det koster 100 000 kroner i året å drive dette forumet her, så har noen fått en svært dårlig deal

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det sagt at det var over 300GB med trafikk i Mai. Det gir gjennomsnittlig 10GB trafikk pr dag. Det er en del trafikk når man må leie linje. Regner man helt gjennomsnitt så bruker bilforumet ~150kB/s konstant hvert eneste sekund i døgnet i en måned, men som alle vet så er det mindre om natten og tidlig i helgene osv. På peakene så tipper jeg det er snakk om fortvekk mer enn 10Mbit og da begynner man fort å snakke om en del penger. I til båndbredden kommer avgift for leie av plass i rack, samt innkjøp av server. Med så mye trafikk som forumet her leverer så er ikke det noe som kan dele server med andre ting. Skal man da leie dedikerte servere blir dette som regel dyrere enn å kjøpe selv (de folkene skal jo trossalt tjene penger også). I tillegg så kommer det masse småutgifter som avgift for domene osv... Alt i alt så blir det en del penger, men jeg ser nok ikke bort ifra at moderatorene ikke har noe imot å høre fra deg hvis du vet om noen gode tilbud.

 

edit: masse trykkleifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon:

 

Hvorfor går dere ikke til innkjøp av en egen rack server? Dette blir jo en engangsutgift + eventuelle hardware oppdateringer om noen år. En slik server vil jo koste ca 50 000,-

 

Å finne en linje å sette denne på er jo heller ikke noen problemer. I utlandet er det flust av heftige linjer. Du trenger ikke dra lengre en til sverige hos BBB. Der vil du garantert få en bedre pris en 10k i måneden. For det høres ufattelig mye ut.

 

Det eneste som tar tid er å drifte dette men det er jo bare slik. Det kan dere jo gjøre selv. Må ikke leie inn folk for å oppdatere server eller programvare.

 

Jeg jobber daglig med større servere og hosting av disse. 10k er alt for mye når det er snakk om webhosting av ett forum. Jeg vet at databasen til bilforumet må være rimelig stor men med en egen server så har dere jo all diskplass for dere selv. Kjøper dere en SAN server så kan dere jo ha 50 harddisker stående i RAID5 så dere har flere TB tilgjengelig. Prisen er heller ikke så ille.

 

Vi selger alt av IBM servere så om dette høres litt smart ut i deres ører så er det ikke problem for meg å finne pris på server.

 

- Stig

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgiftene våre er veldig spredd utover et helt år så vi sliter med å få til 50.000kr sån på stående fot :) Men ellers er jeg enig alt du sier. Som sagt så er de kr inkludert oppgradering av begge serverne og ikke bare nettleia.

 

Da ingen av oss er eksperter på hosting av server så er dette noe vi også må ha hjelp til. Og de må kunne være tilgjenglige 24 i døgnet. Dette kommer også som et tilegg. :scared Liker at de som driver serveren kan hjelpe til om ting går galt og kunne ha et telfonnummer man kan ringe til uansett. Og ikke bare en epost adresse som mange av billig gutta har :)

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgiftene våre er veldig spredd utover et helt år så vi sliter med å få til 50.000kr sån på stående fot :) Men ellers er jeg enig alt du sier.

 

Her finnes nok av veldedige fond o.l som sikkert gjerne ville spyttet inn litt penger. Dere gjør jo noe for å hjelpe andre. Det er jo bare snakk om å legge litt arbeid i det. Skader ikke å søke om støtte.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår