Gå til innhold

bytte av e30 m40 vannpumpe

Ranger emnet


topdoubler

Anbefalte innlegg

Har altså en e30 316 med 310 feil på, men ett eller annet sted må jeg starte ettersom bilen ellers er knallbra... Skal bytte vannpumpe og termostat i helgen, men er ikke helt sikker på hvor disse er plassert på motoren. (Aldri byttet vannpumpe på noen bil før).

 

Kan noen være så elskverdige at de kan fortelle meg fremgangsmåte og hvor dette sitter? (Antar at det sitter bak vifta etter hva jeg kan forstå av festemekanisme på pumpa?!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du i det hele tatt ikke vet hvor dette sitter så vet jeg ikke om det er så lurt at du begynner med dette selv, uten assistanse. Spesielt vannpumpa.

Viktig å få det tett etter å ha skrudd den på plass igjen.

 

Men det er egentlig veldig lett hvis man har tunga rett i munn.

 

Først:

 

- Skru av panser (veldig vanskelig å komme til hvis det sitter på,gjelder kun på E30, der panseret vender framover).

 

- Ta av radiatorkappa ( 2 plastikk klips).

 

- Skru av vifta (32mm fastnøkkel. Den er links så du må skru motsatt av det som er vanlig for å få den av).

 

- Følg radiatorslangen på venstre side av radiatoren, da finner du termostathuset. Skru så av slangeklemma på radiatorslangen ved termostathuset og dra slangen av.

 

(Til neste punkt så er det mulig at du må skru av fordelerlokket hvis det er ekstremt trangt å få sentrert inn skralla)

 

-Skru så av de tre skruene på termostathuset og dra hele huset ut. Der vil du kunne ta ut termostaten og en O ring som ligger rundt (denne må skiftes).

Merk deg hvordan termostaten sitter, slik at den monteres riktig igjen.

Sett inn den nye termostaten og O ringen og skru igjen, pass på å ikke dra for hardt slik at du ryker av, noe som er veldig lett.

- Fest slangen og slangeklemma igjen.

 

 

Så er det vannpumpa:

 

- Slakk viftereima/dynamoreima, stramme/slakke mekanismen sitter på dynamoen. (2 stk 13mm fastnøkkel)

 

- Ta vekk viftereima

 

- Skru av vannpumpe-reimskiva, som sitter utpå vannpumpa.

 

- Skru av skruene på vannpumpa og ta den ut.

Det skal også sitte en O ring der.

Se etter at det ikke ligger igjen rester av den inni hullet.

Vanskelig å se, siden det er mye vann der.

 

- Sett i den nye vannpumpa og O ringen å skru igjen

 

- Skru på igjen vannpumpe-reimskiva

 

- Sett på igjen viftereima og stramme den.

 

- Sette på vifta igjen

 

- Sette på radiatorkappe

 

- Fyll på kjølevæske

 

- Start opp bilen

 

- Se at det ikke er noen lekasjer

 

- Luft kjølesystemet

 

- Skru på panser

 

- Tut og kjør :)

 

Her er et bilde av termostathuset, det er den delen som står ut til venstre der. Vannpumpa sitter bak den reimskiva under der :)

 

MERK: Dekslene over reg. reima og reg reima selv er borte, siden denne røk av for meg for en stund tilbake. Bildet er tatt under demontering.

Bilde069.jpg

 

mvh

Trydal

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår