e-36 burnout Skrevet Juni 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2005 Here's the deal: Bruktbilgarantien på bilen min gikk ut for ca 1 mnd siden. I den anledning var bilen inne hos BMW, og de fant ut at termostat og drivreim til AC måtte byttet. Konge det, dette ble gjort... For ca 2 uker siden begynte varselslampen for kjølevæske (el. frostvæske, kall det hva du vil) å lyse. Jeg åpnet panseret, og til min store overraskelse manglet det ca 1 liter. Jeg fylte selvfølgelig på, og tenkte ikke mer over det, enn at dette måtte jeg følge opp. Sjekket væskenivået både før og etter kjøring i noen dager, og dette holdt seg greit i en ukes tid. Bilen hadde stått i ro fra lørdag til mandag, og jeg glemte å sjekke før jeg kjørte mandag. Ettermiddag mandag da jeg sjekket, var det igjen tomt (dvs det manglet ca 1 liter). Syklusen gjentok seg, og jeg måtte igjen fylle på en liter nå på søndag. Det som plager meg er følgende. Det lekker ikke fra bilen! Ingen steder har det vært igjen noen dammer rundt eller under bilen. Heller ikke under panseret kan en se tegn til lekkasje. Og bilen koker ikke under kjøring, så hvor i svarte blir frostvæsken av? Jeg har selvfølgelig kontaktet BMW, og de skal se på saken om ca 2 uker. Hva kan være galt? Blir dette dyrt? Kan dette være BMW sin feil, slik at de må ta det på sin regning? Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Juni 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2005 Har du undersøkt oljen+nivået? Eventuelt eksosen.... Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
328Limo Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Nå ble jeg nødt til å registerere meg her på dette forumet bare for å svare deg hehe. Er sånn at på disse bilene så vil er det helt naturlig at kjølevæske må etterfylles endel etter at kjølevæsken har vært byttet. Så slapp helt av. Siden du ikke kan se at den lekker noe sted så er det nok bare luftlommer som blir fylt opp med kjølevæske når du bruker bilen. Jeg måtte bytte kjølevæske etter et vannpumpehavari (plastikk drittpumpe) og måtte etterfylle kjølevæske endel ganger etterpå.... Så det er helt normalt. Varierer nok etter hvor godt de har luftet kjølesystemet når de fyllte på kjølevæske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-36 burnout Skrevet Juni 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Har du undersøkt oljen+nivået? Eventuelt eksosen.... Oljenivået glemte jeg å nevne ja... var, og er fremdeles helt perfekt... og ingen tegn til hvit eksos eller noe... Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-36 burnout Skrevet Juni 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Nå ble jeg nødt til å registerere meg her på dette forumet bare for å svare deg hehe. Er sånn at på disse bilene så vil er det helt naturlig at kjølevæske må etterfylles endel etter at kjølevæsken har vært byttet. Så slapp helt av. Siden du ikke kan se at den lekker noe sted så er det nok bare luftlommer som blir fylt opp med kjølevæske når du bruker bilen. Jeg måtte bytte kjølevæske etter et vannpumpehavari (plastikk drittpumpe) og måtte etterfylle kjølevæske endel ganger etterpå.... Så det er helt normalt. Varierer nok etter hvor godt de har luftet kjølesystemet når de fyllte på kjølevæske. Takker for hjelp... men jeg synes imidlertidig forklaringen er på tynn is... Får være grenser for vel? Har tilsammen fylt på 4 liter til dags dato.... ringte bmw, og de vil ha bilen inn... hadde dette vært "normalt" regner jeg med at de er såpass serviceorienterte at de ville sagt det på telefon? Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0ddis Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Nå ble jeg nødt til å registerere meg her på dette forumet bare for å svare deg hehe. Er sånn at på disse bilene så vil er det helt naturlig at kjølevæske må etterfylles endel etter at kjølevæsken har vært byttet. Så slapp helt av. Siden du ikke kan se at den lekker noe sted så er det nok bare luftlommer som blir fylt opp med kjølevæske når du bruker bilen. Jeg måtte bytte kjølevæske etter et vannpumpehavari (plastikk drittpumpe) og måtte etterfylle kjølevæske endel ganger etterpå.... Så det er helt normalt. Varierer nok etter hvor godt de har luftet kjølesystemet når de fyllte på kjølevæske. Er det naturlig ? Hvis det danner seg luftlommer store nok til å påvirke 4 L fra eller til (Hvor mye går på totalt?), så må jo det påvirke kjølingen på motoren? Den vil jo lide av liten kjøling i perioder? Som det vil slå ut på temp måleren. Synes den forklaring hadde noen store sprik... Jeg en liiiiten mistanke om at det lekker et sted hvor vannet fordamper fort og vil da ikke merkes som dammer under bilen. Radiatorslanger på utsatte steder ved manifolden kan være noe, samt en begynnende dårlig toppakning. Der vil jo vannet sile ut fra toppen og rett ned på blokka og automatisk fordampe? Eller? mvh Trydal Siter Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar http://www.youtube.com/oddisPProductions Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bauf2k Skrevet Juni 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2005 Takker for hjelp... men jeg synes imidlertidig forklaringen er på tynn is... Får være grenser for vel? Har tilsammen fylt på 4 liter til dags dato.... ringte bmw, og de vil ha bilen inn... hadde dette vært "normalt" regner jeg med at de er såpass serviceorienterte at de ville sagt det på telefon? da jeg byttet vannpumpe måtte jeg åsså fylle på endel..ble litt over 4l. men hadde ikke det probleme du sa du hadde, at du måtte etterfylle.. jeg fylte på alt med en gang :) hehe..hjalp vel lite det her jeg sa well Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
328Limo Skrevet Juni 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2005 Er det 4 liter det er snakk om er det nok noe galt ja. Men ikke uvanlig at man må etterfylle. Har drevet og etterfylt kanskje til sammen 1 liter nå. Og nå har det begynnt å stabilisere seg. Er mulig at det lekker ett eller annet sted hos meg også men jeg håper virkelig ikke det. Da må det være toppakningen som har ryket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet Juni 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2005 eneste jeg vet er at kjøleveske er et kjent problem på E46.. selv om det er aldri samme feil 2 ganger da :P i vintre sprengte "ekspansjonstanken" min :P røykla hele Sem :P (liten "by" utenfor tønsberg) utrolig nok kom det på under 1000lappen for å fikse det og de slang med 2 liter av BMWs egen kjøleveske gratis med (jeg kjøpte delene hos BMW og fikset det hjemme selv) å fylle på er jo simpelt.. er simpelt å gjøre det slik at m,an sliper å fylle på senere .. er jo bare til å la bilen gå seg varm mens man etter fyller.. så slipper man å fylle på mer senere :P (min erfaring) hjalp deg ikke.. men elsker å snakke om eksplosjonen :P Siter [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Stream Skrevet Juni 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2005 Fant ut at det manglet kjølevæske på min også i høst. Fikk et verksted til å sjekke dette i samme slengen som de tok EUkontrollen. Et bittelite hull i radiatoren. Dette hadde de visst vært ute for en del ganger på E46. Jeg har ikke byttet radiatoren, siden kjølevæskenivået holder seg stabil nå. Har gjort det siden juletider. Siter Stig Johansson Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
328Limo Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Å ta en trykktest på kjølesystemet er ikke dumt. Men det koster penger! Må stadig etterfylle etter at vannpumpa gikk til helvete og bilen kokte. Er nok en liten lekaskje ett eller annet sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hvolsdal Skrevet Juni 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2005 Tipper det er en plass vannet fordamper jeg. Hadde det samme problemet på en sierra jeg hadde. Fann ut når jeg solgte den hva som var gale, og det var en liten lekkasje som spruten sto på manifoilen, såg aldri av noe vann selv... MVH Siter Corsa A 1.4i 90mod! Solgt! Corsa A 1.4i 91mod! Høggern! Sierra Sedan 89mod 2.0clx! Solgt! BMW 318i 92mod. Vraket. solgt! Sierra sedan 92mod. clx. Rød. solgt! Sierra sedan 92mod. clx. Grå Solgt! Audi 100 91mod 2.3E. Solgt! BMW 318is 92mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-36 burnout Skrevet Juni 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2005 Svaret på "gåten" var at etter en trykktest fant de en liten lekkaskje i radiatoren... skal være fikset no... vi får se etter at jeg får kontrollert væskenivå i noen dager fremover.... Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.