Gå til innhold

Lyden forsvant, haster med svar!!

Ranger emnet

reyes

Anbefalte innlegg

har du startet bilen og latt den gå på tomgang? kjørt deg en tur?

hvor mye viser et Voltmeter når du måler på batteriet og hva viser den bak på forsterkeren?

Ja har kjørt endel nå uten noe som helst lyd fra forsterkeren.. Lyset er veldig svakt når jeg kjører. nesten 13volt når bilen står på tomgang og 14 når jeg kjører. Har ikke fått målt forsterkeren... Skulle ha fått gjort det men multimeteret har jeg svidd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 13volt, hmm, den skal vel ligge på 14.4 - 14.6V konstant?

mulig dynamoen synger på siste vers.

hvor kjøpte du denne forsterkeren? hvis du har turtal på bilen, dimmer fortsatt forsterkeren fort ut?

Kanskje riktig det..

Kjøpte forsterkeren i sverige.. Er en Alpine V-power forsterker.

Har ikke fått sjekket om lyset dimmer ut om jeg har turtall på bilen..

Mulig dynamoen min er sliten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 volt er da ikke helt på jordet.

Litt lavere enn hva som sies å være standard idag, men ikke 'for' lite.

Siden dette skjer med to stk forsterkere (har jeg forstått), er jeg 99,9% sikker på at forsterkeren ikke får strøm, og at det da er meget sikkert at det er feil på den elektriske kablingen til forsterkeren.

Prøv å få sjekket spenningen mellom + og - tilkoblingene PÅ selve forsterkeren. Tror spenningen her ikke er høy nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 13volt, hmm, den skal vel ligge på 14.4 - 14.6V konstant?

mulig dynamoen synger på siste vers.

hvor kjøpte du denne forsterkeren? hvis du har turtal på bilen, dimmer fortsatt forsterkeren fort ut?

Har en Vectra A jeg også.

Spenningen er noe og 14 volt når jeg starter opp, men den synker ned til ca 13,3-13,6v etter en tids kjøring.

DCe fleste tyske bilprodusentene hadde på 80-90 tallet problemer med at ladespenningen var noe lavere enn anbefalt.

Alt i alt, dynamoen er nok helt ok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler han da over + og -, eller mellom + og karosseriet (ett eller annet jordingspunkt)?

Trodde voltmeteret ble grillet før han fikk sjekket spenningen bak på forsterkeren...

Må måle mellom + og - på forsterkeren.

Når dette blir målt, skal phonokabelen fra cd-spilleren være frakoblet, slik at forsterkeren ikke får jord derifra.

Mulig det er jeg som har hengt meg litt for mye opp i jordingskabelen, men jeg ser ikke noen annen mulighet ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, han målte da på + på forsterkeren og - på forsterkeren som er festa i jordingspunktet, og der er lakken skraptvekk slik at det skal bli best overføring. men hvor dette er festet vet jeg ikke.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet feilen!!!

Det var sikringen på strømkabelen som går til forsterkeren som var ødelagt.

Den så helt fin ut, men når jeg brukte multimeterett for å se om det var forbindelse i begge endene av sikringen var det ikke det.

Bra det ikke var noe annet:)

Takk for all hjelpen folkens:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet feilen!!!

Det var sikringen på strømkabelen som går til forsterkeren som var ødelagt.

Den så helt fin ut, men når jeg brukte multimeterett for å se om det var forbindelse i begge endene av sikringen var det ikke det.

Bra det ikke var noe annet:)

Takk for all hjelpen folkens:D

heldig gris!! :)

systematisk feilsøkning er stikkordet..... den type sikringen er loddet på endene til kontaktene og ved lengre belastning så smelter og "renner av" loddetinnen og blir dårlig kontakt.... dessuten fik du samme feil symptom med en annen forsterker...

mvh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider