brendis Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 Drev og diskuterte med en kompis om hvordan diff. sperre virker. Vi ble ganske enige om at det må jo være veldig rart og svinge med en bil som har 100% diffrensialsperre. Bilen må jo slå seg løs i hver en eneste sving, og ikke minst, kan ikke hele systemet bli ødelagt hvis man svinger hardt i stor fart, dette må jo gjelde da spesielt gamle biler, siden det er mest de som har sperre. Og en annen ting med det samme, på en BMW 325 - 1987 mod. hvor sterk er sperren? Ca. 25% på bakhjulene?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 Med sveisa diff vil den "hakke" når man svinger mye ja, men en orginal diff-brems på biler sperrer ikke hjula nok til det... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mor di Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 Drev og diskuterte med en kompis om hvordan diff. sperre virker. Vi ble ganske enige om at det må jo være veldig rart og svinge med en bil som har 100% diffrensialsperre. Bilen må jo slå seg løs i hver en eneste sving, og ikke minst, kan ikke hele systemet bli ødelagt hvis man svinger hardt i stor fart, dette må jo gjelde da spesielt gamle biler, siden det er mest de som har sperre. Og en annen ting med det samme, på en BMW 325 - 1987 mod. hvor sterk er sperren? Ca. 25% på bakhjulene?? Har blitt fortalt at om man har 25% diffbrems vil 25% av totalt overført kraft fra motor bli tildelt det hjulet som ikke spinner. Siter 93 325i Coupe (x)86 320i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 finnes jo et hav a forskjellige typer diffbremser og sperrer da. sperrer er mest vanlig på offroadere, traktorer, anleggsmaskiner, lastebiler og faktisk på tidlige audi quattro'r. finnes både selvaktiverende, trykkluft aktiverte, hydraulisk aktivete, osv. mest vanlige diffbremsen er vel lamell typen, som virker på samme måte som en clutch. bare at den er forspent hele tiden, og slurer når hjulene ikke snurrer like fort. økes forspenninga, øker sperreprosenten. er mest viktig på motorsterke biler, heftig differanse på hjulparene vil jo også slite på lamellene. så har en diffbremser av viskosetypen, som sitter på bla cosworth, som er basert på "viskoseolje" som stivner. og torsen diffbrems som er helt mekanisk og basert på en masse tannhjul som overfører kraft til det hjulet som har mest motstand, altså det med mest grep. sitter i midten på quattro, i hekken på celica gt4 og i fronten på focus RS bla. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 http://auto.howstuffworks.com/differential.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.