Gå til innhold

G60 som fjusker - bensin?

Ranger emnet


thojen

Anbefalte innlegg

Hei, har EU-godkjent og hatt bilen på veien i ca 3 uker nå, etter at den har stått stille i nesten 1 år pga havari (bolten på veiva knakk). Opplevde i går at bilen nesten holdt på å kveles når den gikk på tomgang, og at det under kjøring nesten ikke ble noen framdrift i det hele tatt. Akkurat som om noe holdt igjen bilen, som om den ikke fikk nok bensin eller noe sånt... Hvis jeg prøvde å være hard på gassen ble det bare enda verre. Slapp jeg den imidlertid brått kunne den plutselig oppføre seg normalt i noen sekunder. Gjengangeren var at hvis jeg var veldig hårfint rolig på gassen kunne den gå sånn omtrent normalt, men tvert det ble motstandpå veien (oppoverbakke) kunne det bli tyngre igjen. Når jeg plutselig fikk liv i den kom jeg meg kjem ved å kjøre på rimelig full gass....nervepirrende... Noen som har en viss formening? Ser at like til høyre for tomgangsstab.ventilen er det en tilkobling sov "svetter" litt bensin... kan lukte litt og være litt bensinfukt der etter kjøring, og like etter at bilen er stoppet og jeg åpner panseret hører jeg en lav klukkelyd som jeg tror kommer derfra. Blir litt stressa nå når jeg endelig har bilen på veien igjen og nye skumle ting skjer angry

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har EU-godkjent og hatt bilen på veien i ca 3 uker nå, etter at den har stått stille i nesten 1 år pga havari (bolten på veiva knakk). Opplevde i går at bilen nesten holdt på å kveles når den gikk på tomgang, og at det under kjøring nesten ikke ble noen framdrift i det hele tatt. Akkurat som om noe holdt igjen bilen, som om den ikke fikk nok bensin eller noe sånt... Hvis jeg prøvde å være hard på gassen ble det bare enda verre. Slapp jeg den imidlertid brått kunne den plutselig oppføre seg normalt i noen sekunder. Gjengangeren var at hvis jeg var veldig hårfint rolig på gassen kunne den gå sånn omtrent normalt, men tvert det ble motstandpå veien (oppoverbakke) kunne det bli tyngre igjen. Når jeg plutselig fikk liv i den kom jeg meg kjem ved å kjøre på rimelig full gass....nervepirrende... Noen som har en viss formening? Ser at like til høyre for tomgangsstab.ventilen er det en tilkobling sov "svetter" litt bensin... kan lukte litt og være litt bensinfukt der etter kjøring, og like etter at bilen er stoppet og jeg åpner panseret hører jeg en lav klukkelyd som jeg tror kommer derfra. Blir litt stressa nå når jeg endelig har bilen på veien igjen og nye skumle ting skjer angry

 

Det må lekke fra slangen viss det skal forårsake fusk..

Men slangen MÅ/Bør skifte ryker den kan bilen ta fyr (bensin sprut på eksosmanifoil)

Det kan høres ut som om du har trøbbel med enten tennplugger, tennpluggkabler, rotor fordeler lokk... det er de mest vanlige feilene ved fusk under pådrag..

 

Men for å unngå bråkjekke svar så er det selvfølgelig ikke det eneste som kan gå galt.. ;)

 

Men jeg ville begynt i den enden.. skru ut pluggen å se om den er sotet.

ved orig motor skal du ha bosch platinum w6fpo og trimmet motor skal du ha w5dpo

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke hatt tid til å sjekke hvor feilen ligger, tenkte å begynne etter jobb i kveld, men før jeg gjør noe som helst:

 

Hvis jeg nå f.eks skal lete etter bildeler på nett, hvor vil dere anbefale å leite?

 

Er innom mekonomen på nett og ser etter lambda-sonde, registrerer at prisen er 1200-1825,- avhengig om det er universal-lambda, eller avhengig av før/etter juli-august 1991. Har ikke sjekka om min er 3 eller 4-polet (bilen er 1990-mod, men motoren er ifølge en mekaniker muligens 1991....ikke vet jeg...)

 

Jeg skal altså med andre ord oppleve en forskjell på motor når lambda er tilkoblet/frakoblet, og hvis så ikke skjer skal det være den? Tror jeg sjekker dette FØR jeg evt skrur ut pluggene da. Mener disse skal være rene, har ikke kjørt spes. mye etter at motor ble satt i, men vet igjen ikke hvor fort slikt soter seg til da...

 

Ser også at mekonomen selger "temperatursensor for motorstyring" til 568,-

Går ut fra at det er den blå sensoren da? De andre som selges er enten gjenget eller for slangemontering.

 

Husker da vi var ute med motoren etter et havari at jeg da sjekket ledninger osv..oppdaga at ene ledningen til lambda faktisk var revet av, den ble lappet sammen igjen, må sjekke om denne lappinga fremdeles henger sammen da...

 

Litt elendig til å forklare, men den bensin-svettinga jeg nevnte kommer fra en bryter/sensor eller noe sånt, som er tilkoblet en 2-polet ledning (mener det er 2 poler), og i tillegg tilkoblet en/to slanger. Er plassert nært ISV, litt til høyre for den når du lener deg under panseret. Kan prøve et bilde, mulig det forenkler litt :rolleyes:

 

Lambdaen er vel sikkert ikke verdens letteste del å skru løs, hvis jeg skulle måtte gjøre det, kan jeg tenke meg...........

 

Jepps, er vel bare å sette i gang etter jobb ikveld.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå temp sensoren er i så fall billigere org ...

 

 

Se nede bak motoren på høyre side - der ser du koblingen for lambda - se hvor mange ledninger som går videre ned til lambda ...

 

 

Tror ikke lekasjen har noe med problemene å gjøre - men den bør tettest.

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en kjøretur igjen før jeg sjekka noe som helst. Virker som at motoren må bli varm før den starter å kødde med meg...tror jeg da.. Uansett, det virker som den tidvis nesten drukner i bensin, for så å få "normal" mengde igjen, slik at dette blir litt av en kanin-kjøring, med rykk og napp til den evt stopper. Starter jeg på nytt igjen "nullstilles" dette, slik at de første sekundene er normale, for så igjen å bli rykk og napp. Minner nesten om at ikke alle plugger tenner når den fjusker skikkelig...men det kan vel være/er vel like godt at den drukner i bensin??

 

Slange fra gasspjeld til hjerne er reletivt ny, 1m, og sitter som et skudd på begge endene.

 

Kom på at jeg hadde en blå temp.sensor liggende fra en annen motor. Bytta denne (fikk en real sprut gloheit kjølevæske i trynet i iveren etter å bytte...glemte at det var varmt...idiot...det svir!!!!) Ingen forskjell på oppførselen. Vet ikke om den tilfeldigvis kan være gåen også da, men tror ikke det. Turtallet på tomgang økte ihvertfall med motor i gang og blå sensor frakoblet..

 

Skrudde ut pluggene, pusset de rene, og på plass med de..ingen forskjell.

Har ikke gjort noe med plugg-ledninger/fordelerlokk.

 

Lambdaen har 3 ledninger fra koblingen og ned til kat. 2 hvite og 1 svart ledning. I tillegg er det 1 brun som virker å være jord eller noe sånt. Går iallefall ikke ned til lambda.

 

Det virket som det gjorde hverken fra eller til om lambda var koblet til eller ikke. Mener oppførselen var like håpløs uansett. koblet den fra/til både med motor i gang, og ved stopp. vet ikke hvor lurt det er da,men..

 

Er det nærliggende å tro at det er lambdaen? Er det en typisk feil/problem det også eller? Noen som er "overbevist" om at det er lambda? Vet ikke om forsøket på forklaring er verdens beste, men dette var det jeg fikk til :)

 

Noen som har anbefaling om hvor evt kjøpe lambdaen?

 

Dæven...den må da sitte som et skudd vel???

 

Bytta motor, girkasse, veiv på "ny"-motoren, overhalt kompressor, div. brytere og sensorer og you name it på kjerra nå..hehe...gir aldri opp :rolleyes:

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå temp.sensor er bytta, jording fra batteri sjekket og forbedret.

Blå temp.sensor bør forøvrig byttes med kald motor :scared

 

 

Kjørte 1 time natt til lørdag, med kun 1 runde med fjusk v/varm motor, og deretter var den grei å kjøre.

 

Lørdag skulle jeg legge ivei på langtur, tok en prøverunde i nærheten først da... Fikk trøbbel igjen gitt, fjusket og ble idiot v/varm motor, denne gangen HELT ille!!! Stoppa, og ville ikke starte igjen. Lukta bensin lang vei da. Det var litt tenning, ca 1 sekund før det ble dødt igjen. Endte med at jeg måtte slepes hjem igjen da......... anger2

 

Fredagskvelden fikla jeg litt på koblingen til Lambda, skrudde en jording til karosseriet fra festebraketten til lambda. vet ikke om det har noen virkning da, er litt grønn ang. elektrisitet:) Kan vel ikke ha gjort noen skade iallfall..

 

Spørs vel om det er like så greitt å bytte Lambdaen da,hehe...

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk jordingsledningen fra hjernen som går ned til vannstussen i driv enden på motoren..( mot gir kasse )

 

 

 

Ligner mye på når min lambda røk dette.

 

Har en lambda liggende som er lite brukt - men uten kobling ( må lodde selv.. )

 

 

Men når du skifter den ( dritt jobb ) så vil du sikker sette i en org ..

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde liknende problem, utenom bensinlekkasjen da! Det var en Golf II GL som fuska da den var kald. Vi tenkte kanskje det var tenninga, og det var det! :) (dynamisk tenning, justeres med tenningslampe)

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår