Gå til innhold

Luftfilter

Ranger emnet


Darkstar

Anbefalte innlegg

En kamerat satte på åpent filter på en Corsa! Etter hvert begynte den å dra dårlig og bruke olje! Etter litt om og men med noe garanti styr ble motoren åpnet og det var skikkelige slitekanter i sylindrene! Dette hadde de ikke vært borti før hos Opel, bilen hadde bare gått 60000 km og de kunne ikke forklare det da han selvfølgelig hadde montert igjen org. filter! Ny motor på garanti!

Har også hørt om noen som etter å ha kjørt rally med åpent filter faktisk har funnet "grus" inne i motoren! Vil du absolutt ha slik filter så sørg i hvertfall for og rengjøre og olje det ofte! Jeg vil ikke ha det!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vag sin 1,8T liker ikke oljen som disse filterene er satt inn med, Massemåleren tar skade av oljen, og man får da feil luftverdi, dvs massemåleren registrerer 1 mengde luft mens i virkligheten kommer det mer! Og da går motoren magert, med dertil ras etterhvert.

AUDI QUATTRO TO THE PEOPLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen går jo ikke magert for d, har du hørt om lambda-sonde/sensor? Den regulerer slik at bensin blandinga blir bra nok. Grunnen til at disse ikke er annbefalt er att, det legger seg olja på titan trådene i luft-masse måleren. Men dette er bare i de tilfellene du peiser på altformye olje på filteret. Men de slepper igjennom mere møkk. No pain, no gain!!

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett en havarert 1,8T pga dette?

Det har jeg, hvis massemåleren registrerer en mengde, mens det i virkligheten kommer mer luft så går motoreren magert!

OG de gamle 1,8T så har man kun en lamda og en lamda er ikke på langt nær nøyaktig nok.

AUDI QUATTRO TO THE PEOPLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en lambda? Har ikke hørt om noen som har flere lamdasonder... Mulig noe spes fra gamle rallycross-biler. Lambdasonden er god nokk den for ikke å rase en motor, Hvis han med den motoren som har rasa, hadde fulgt med på instrumentene ville han sett att motor lampa hadde blinka, dette skjer når motoren får for mye luft, å lambda sonden ser at tempen øker/syreblandinga er feil. Du svir ikke hull i stemplene dine uten videre. Kjører du med data sprut har du jo ikke massemåler, hva måler de med da? Bredbåndslamda til 15laken? Tror ikke det...

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

Noen som har erfaring med 1,8T motor og åpent luftfilter? Har hørt at motoren ikke har gått av det!!!!!!! Noen som vet, eller har montert slikt selv?

 

Slik som det Opti Flow filteret under:

 

Jeg har selv hatt 2 sett med optiflow på min X 1.8T , jeg hadde ingen problemer på 2 år. Det virker som om de som har problemer benytter K&N filter.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

 

Jeg har selv hatt 2 sett med optiflow på min X 1.8T , jeg hadde ingen problemer på 2 år. Det virker som om de som har problemer benytter K&N filter.

 

Eh har brukt BSR opti flow filter i ca 5 mnd, og nå er Luftmengdemåleren død..... Byttet tilbake til orginal filter nå, dyrt å skifte LMM i legnden...

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

 

Eh har brukt BSR opti flow filter i ca 5 mnd, og nå er Luftmengdemåleren død..... Byttet tilbake til orginal filter nå, dyrt å skifte LMM i legnden...

 

Da er du den enste jeg vet om som har hatt dette problemet med JR filteret fra BSR. Snodig sak. Du burde uansett lufte filteret en dag eller 2 før du setter det på. Legg det gjerne på avispapir på varmekablene på baderomsgulvet.

 

Noe sier meg at MAF`n din hadde tatt kvelden uansett :(

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

 

Da er du den enste jeg vet om som har hatt dette problemet med JR filteret fra BSR. Snodig sak. Du burde uansett lufte filteret en dag eller 2 før du setter det på. Legg det gjerne på avispapir på varmekablene på baderomsgulvet.

 

Noe sier meg at MAF`n din hadde tatt kvelden uansett :(

 

Det tror eg og den hadde gjort, vurdere å smekke på igjen filteret. Men ville undersøke litt først, hvilke erfaringer folk hadde med dette..... og de er jo delte.....

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

bare en lambda? Har ikke hørt om noen som har flere lamdasonder... Mulig noe spes fra gamle rallycross-biler. Lambdasonden er god nokk den for ikke å rase en motor, Hvis han med den motoren som har rasa, hadde fulgt med på instrumentene ville han sett att motor lampa hadde blinka, dette skjer når motoren får for mye luft, å lambda sonden ser at tempen øker/syreblandinga er feil. Du svir ikke hull i stemplene dine uten videre. Kjører du med data sprut har du jo ikke massemåler, hva måler de med da? Bredbåndslamda til 15laken? Tror ikke det...

Alle biler fra 2002 og har to lambdasensorer, en føre kat. og en etter for overvåking! ;) Dessuten har ikke alle biler motorlampe, vet ikke hvordan det er med VAG!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår