Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nja, målt Xmax i laben til Tom Nousaine var vel 7,3mm. ;)

Men det har fint lite å si for lydkvaliteten da, sikkert en bra bass! :)

P.S stikker du snart innom eller Pål? :)

 

Mvh

Dag Johansen

 

hei Dag og Pål, skal prøve å komme til helgen -sorry- vært litt opptatt i det siste og pålagt ovetid :fingers: gjør ikke saken lettere angry .... dritt lei overtid! uff! :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det passer bra på begge sider nå...

51sjyh

51slkp

 

vel, nå er oppningen/plass til mellomtonene klare men man MÅ gjøre litt mer ut av det... i de neste bildene er en del forklaring rundt plassering men en ting jeg vil nevne aller først er å ikke oppne helle plassen 100% til elementene da etter å ha prøve lyttet så er det gjerne slik at elementene må vris/plasseres litt anerledes enn det "ideele" og da kan være greit å ha litt "å gå på"...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, nå er oppningen/plass til mellomtonene klare men man MÅ gjøre litt mer ut av det... i de neste bildene er en del forklaring rundt plassering men en ting jeg vil nevne aller først er å ikke oppne helle plassen 100% til elementene da etter å ha prøve lyttet så er det gjerne slik at elementene må vris/plasseres litt anerledes enn det "ideele" og da kan være greit å ha litt "å gå på"...

 

Dette er den type "vitenskap" jeg savner i en del andre innstalasjoner.

Noen tror mirakelet er utført bare de får stappa en 6,5" på dasjen.

Stå på Matador, dette er moro å følge med på!

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Dag, prøver så godt jeg kan å være saklig men desverre enkelte ting tar man for gitt at andre kan eller forstår... så jeg skal prøve å "detalje" beskrive hvorfor enkelte ting er gjørt på den måtte og ikke på andre som kanskje enkelte ville syntes det hadde vært bedre... men for all del, jeg er ikke noen "expert" bare litt erfaren og kresen... :) så kom gjerne med innspil eller spørsmål!! Her i forumet er det nok av kunnskapsrike folk heldigvis!! :titties:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kommet til det viktigste og mest vesentlig ved mellomtone plassering, da skal det kobles opp med spilleren/amp og prøve forskjellige vinkler så det blir mest riktig med lyd.... som tidligere nevnt så har Morel elementene en forholdigvis bredd offaksis stråling -enkelt forklart vil si at man trenger ikke å sitte rett foran mot elementen for å få hele frekvens spektre som elementen skal gjengi- og i praksis vil si igjen at vinklingen på disse trenger ikke å være så ekstreme eller kritiske....

 

Derfor skal jeg koble opp og prøve litt fram og tilbake og bruk gjerne noen dager på det og lytt noe og lytt seinere igjen og med forskjellige musikk og ikke minst la andre OGSÅ høre på det da det er lett å "høre seg blind" ellers som nevnt av mussik spill gjerne noe med mest informasjonm der elementen skal spille. Øret vårt er meget god til stemmer... :-) så musikk med mye vokalister eller radio med tale er å anbefale ellers streng instrumenter er gode når det gjelder transienter og ergo reflekser (for mye/for litte), piano har en ganske bredd register som krever mye av elektronikk/elementer og plassering...og som sagt: bruk tid! hjelper ikke hvor pent og vakker ting er montert hvis ikke det vesentlige er optimalt. Mye/lite forandringer i vinkler kan gi store forbedring/forverring av strålings mønsteret.

 

Reflekser kan mange ganger være ønskelig og omvendt, selv trenger jeg en del reflektert lyd da jeg ikke har noe form for tidskompensering og jeg sitter nærmest venstre elementene så jeg bør få til en mer "reflektert" lyd fra ventre enn fra høyre, ergo mindre vinklet fra venstre enn fra høyre.... Viktige også å prøve begge sitte plassene foran -syns jeg da- og finne en balanse/kompromis ved bredde/dybde/plasering men som sagt alt etter hva man syns.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med stor interesse fulgt med på prosjektet ditt. Genialt med de skålene! Får jo alle muligheter mhp å justere inn riktig lydbilde når en har en sånn løsning.

Tror jaggu det blir plagiert villt når jeg skal lage pods til 4" mine på dashen. Nille, Tupperware eller Til Bords har sikkert mye fint, hehe :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) godt det kommer til nytte... :) "bolen" gjør ganske enkelt å justere/rotere til egnet vinkel selv om "opprinelig planen" var litt mer avansert så valgte jeg det enkleste siden det ble bra nok... dessuten er det billig... :titties:

 

kom gjerne med forslag eller spørsmål, litt "interaktiv" project er mer "givende"! :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten opphold så jobber jeg fremdeles med frontsystemet, aller først skal jeg nevne noen andre ting og litt teknisk pratt, men i mellom tiden så mens jeg venter på strøm kablene (posten) så legger jeg en "spion bilde" av tiltenkt oppkobling. Er det noe interese for å gå i litt "teknisk beskrivelse" av valg/kobling av delefrekvenser? her i bilde er de fleste kontroler under RCAene, med ca 18 stk duppeditter som må stilles riktig...

kommende bilder....

537plk

537qkx

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med stor interesse fulgt med på prosjektet ditt. Genialt med de skålene! Får jo alle muligheter mhp å justere inn riktig lydbilde når en har en sånn løsning.

Tror jaggu det blir plagiert villt når jeg skal lage pods til 4" mine på dashen. Nille, Tupperware eller Til Bords har sikkert mye fint, hehe :D

Jeg kan vel komme med et lite tips til dere som vil prøve dere på "salatbollekonseptet" til matador:

De fleste elementer vil spille meget lite bass i et såå lite kammer. Morel har løst dette ved å bruke et så kalt C.A.R.-filter fom gjør at en får en 3-kombinert skumgummi-"dott" i senter på magneten. Denne lager en makanisk brems for elementet noe som igjen gjør at elementet ikke er så avhengig av et bestemt litervolum.

Det er ikke meg bekjent at noen andre produsenter benytter seg av denne teknikken.

 

For ordens skyld så må jeg legge til at dette IKKE er et salgstriks for egen bedrifts vinning!!!

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt interesert å hvorfor akkurat de uttalelsene, hvem er "noen" ?

 

Beklager off-topic...

 

For å si det sånn, de aller fleste som monterer 6,5" på dasjen har mer enn nok jobb med å få plass til elementene.

Personlig så tror jeg den type plassering av elementer inntroduserer vel så mange problemer som det eliminerer hvis det ikke blir gjort riktig med vinkling etc.

Jeg har ingen navn å komme med.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår