Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

Som det står er det hele basert på å få mest mulig lyd uten at det "skulle" bli så dyrt/avansert.... selv om det ble litt "annerledes" etterhvert...

 

Det hele begynte med en "ødelagt" mellomntone... Da en tildlig vinter morgen drå jeg litt på volumen litt for tidlig og da opphenget til elementene er kalde og stive og lav delefrekvens så går det sånt... angry

50pcn6

 

ang utstyr er ikke 100% bestemt ang amper og aktiv elektronikk men prøver litt forskjellige men alt pkker samme vei...

 

høyttalere Morel

 

topp:

Morel Supremo Competition

 

mellontone:

Elate 5

 

mellombass:

6x Elate 6

 

subb:

4x Elate 10

 

elektronikk Phoenix Gold

 

topp + mellontone:

ZX450

 

mellonbass:

ZX350

 

subb:

2x M100

 

Head Unit:

Pioneer DEH-P77mp / brukes med ipx kable som mp3 avspiller

10.11.2005: bytter P77 med DEX-P99

20:12.2005: bytter DEX-P99 med OCR RS-D7 + P90 DSP boks

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

etter mye fram og tilbake, lese tester, erfaring fra tildigere konkurranser (tildligere lyd dommer Nasca) og prøvd både bllige og dyre fronsett så ville jeg helst bygge om minst mulig pga dårlig tid, lyden slik et var no så var bare å endre på mellombassene som jeg har nevnt i en tidligere tråd, men når mellontonen ble ødelagt så skulle bygges!! Da jeg har tidligere har hatt både Dynaudio high end diskanter og Thiells keramiske diskanter så tenkte å bruke tid og eventuelt penger (men ikke mer enn nødvendig) for å få noe bra, da jeg ikke har brukt noe penger på mine egne høytalere på veldig lenge....

 

Mye ble lest og hørt og valget falt på Morel Supremo Competition og mellontone Elate 5.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok bli bra :) Gleder meg til å se bilder! Hva slags bil skal dette monteres i?

 

Det virker forresten veldig rart at opphenget ditt skulle gå istykker pga kulde. Bilstereoelementer skal ikke ha noen problemer med å tåle de store temperatursvingningene man vil få i en bilkupè. Var elementene gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok bli bra :) Gleder meg til å se bilder! Hva slags bil skal dette monteres i?

 

Det virker forresten veldig rart at opphenget ditt skulle gå istykker pga kulde. Bilstereoelementer skal ikke ha noen problemer med å tåle de store temperatursvingningene man vil få i en bilkupè. Var elementene gamle?

 

det er både og egentlig epifant, natur lover er jo ikke til å forandre men skulle elementen tålt dette så skulle den opphengen vært av teflon....

 

og i tilleg delefrekvens på ca 120-160Hz på en 5 1/4 tomms elementen som er ca 4-5 år gamle har vel litt å si og dessuten 4x50 Soundstream wat tilgjengelig så gjør ikke saken lettere... som man pleier å si: det gikk jo bra før... eller: det funket bra igår... :)

 

litt flere bilder:

 

50pkrs

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig her gitt. Å produsere gummi som beholder de samme mekaniske egenskapene i et temperaturområde fra -30 til +60 grader burde være en smal sak med dagens materialkunnskaper.

 

Forøvrig en meget pen emballasje på Morel-produktene. Ikke helt Apple-nivå, men fremdeles langt over bransjestandard. Tror det er gode muligheter for at de låter like bra som de ser ut også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle Orion NTense 5 med carbon menbraner og "egen" koating har holdt lenge men hadde hold enda lengre om de hadde en høyere delefrekvens, og Afro Duo på høyt volum i 5 kulegrader er nok ikke sunt på en 5" og slitten element...

 

Jeg gleder meg selv til dashen blir ferdig men tror ikke jeg får det ferdig til den 21.... angry

 

mitt gamle 3veis frontsettet før demontering av dashen

50siyw

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er dashen ute...

51a7bp

den er noe dempet og trekkt med kabler og litt forskjellige fra før...

 

høytalerne skulle også passe "nesten" rett inn men ikke diskanten... meningen er som sagt å få en 3 veis system oppå...

 

her var det gamle 2 veis elementene...

51amg5

 

de nye elementene

51an7k

 

lage ringer så det kan tilpasses til dashen...

51aosh

 

lager et par så må skaffes et par former å støppe bak kammer for å isolere mellomtone fra mellombassen...

51ap3o

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh, anlegg har jeg sansen for,blir vell det i den fremtidige bmw'n min også, bare med JBL og rockford.

 

PS: da sender jeg deg en pm, siden jeg har 0% peiling på oppkobling av sånt :(

 

EDIT : håper anlegget ditt blir bra, digger når anlegget blir både høres og ser bra ut :D

Lyst på en 318/320i coupe jeg. 92-94, jess, da kjører vi for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ikke så vanskelig når du er litt systematisk.... bare si ifra så skal du få hjelp isåfall! :)

 

edit: blir fornøyd bare den låtter bra jeg... men skal prøve å få det til å bli pent -men først og fremst mest ideelt for lyden... :-)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er ringene ferdig og prøver at det passer i "liksom avstemt kasse"... hehe... :titties:

 

51rgiw

 

etter tilpassing så det går nede skal også dempes innvendig, først lar vi den første strøkket herde så blir det 2-3 omganger til...

51rhas

 

prøver elementene....

51rgwy

 

det er tett og passer fremdeles...

51rhjn

51ri2a

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en viktig detalje jeg har glemt å nevne er at Morel har den såkalte C.A.R. filter innebygd i elementen som gjør at det ikke blir kritisk med en bestemt volum bak menbranen for å spille tilfrestillende dypt i bassen, noe som er helt ypperlig for dør/dash montering!!! :titties:

 

skal ta et bilde av "filtre" snart.

 

prøver på dashen plassering så jeg kan begynne å skjære...

51ro5h

51rq0l

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår