Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

vel, nå er det meste ferdig.....

okx352.jpg

 

en annen "liten detalje" som de fleste ikke ofrer en liten tanke engang:

hhhmmm... 2,2mikrofarad og 100volt.... er den viktig?? hehe... 95% av støy som oppstår i dynamoen blir dempet av den lille kondisen her... så bytt den ut ved overhalling eventuelt regulator bytte... koster ingenting men kan hjelpe en del på enkelte anlegg som plages av støy.....her går det samme igjen om viktigheten på rene og gode jordings kontakterda den kondensator er koblet mellom likeretteren og jord. Den har også en annen positiv "bieffekt" om man "fingrer" litt her og...

okxte0.jpg

oky1s8.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jepp.... nå er den ferdig! MEN kablene både på plus siden og jordingen er for dårlig -kanskje rettere sagt: underdimensjonert til bilstereo bruk- :eek:

 

egen jordings kabel med 25kv kabel og ved minus kontakt punktet til likereteren, og så kort som mulig

oky35f.jpg

 

egen 25kv plus kabel "i tilleg" til de vanlige 2x8kv kabel som er "original".... så kort som mulig også

oky6hk.jpg

 

voila! klar til å settes på plass!!

oky91t.jpg

okybh0.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal dynamo på plass, husk å bytte reima med det samme og ikke stram for mye den heller... :crazysant:

 

okycma.jpg

okyl2t.jpg

okylc8.jpg

 

den er koblet rett til batteriet.... huska å ha litt slak i kablene da det blir en del bevegelse i motoren i forhol til torpedo veggen.... ellers grunnen til at jeg PERSONLIG ikke bruker større kv i kablen er det faktum at det IKKE fins noe form for sikring mellom bateri og dynamo.... den "mindre" kablen vil derfor rykke fortere ved kortslutning/kolisjon og dessuten ligger pluss kablen i armert beskytelses slange -dette brukes i industri aplikasjoner-

minus kablen trenger ingen forklaring da det er selvsagt ikke farlig borsett fra den må beskytes mot varmen fra eksos manfoldeng eller bevegelig deler

okz6mw.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk dipper og vipe :kiss prøver så godt jeg kan -når jeg har tid.....

 

ellers som ruzlebiff nevner så gjelder det for vanlige syre batterier, gele batteri skal HA høyere ladde spenning, dog ikke høyere enn 15volt men den er avhengi av temperaturen i batteriet/omgivelsen. Grunnen til at enkelte gele batterier ikke holder så lenge er rett og slett for lav ladde spenning over tid....

 

De fleste elektriske systemer i både nye og "gamle" biler skal tåle maks 16volt men skal fungere feilfritt med 15volt, over 16volt vil enkelte elektroniske moduler begynne å feile over tid, da maks påtrykt spenning som utglatning/filter kondensatorenen er på 16volt. Ellers vil spennings stabilisatorer (til +5volt digitale kretser) også bli varmere men dette skal ikke gi problemer i våre bredde grader.

 

Enkelte forsterkere kan også slå seg av hvis batteri spenningen er høyere enn 15 volt. Selve PWM kontrol IC bestmer hvilken batt spenninger er "trygg" å slå seg på, eller kan man endre selve referanse spenningen til IC, siden det er den som endres med høyere batt spenning.

 

Jeg nevnte tidligere de fordelene som man får ved å ha en høyere batteri spenning: switch transistorene vil jobbe bedre og med lavere switch frekvens.... dette gjør at de blir mindre varme og kondensatorene på den sekundare og symetriske spenning er toppladdet uten at sw transistorene "angstrenger seg".... :???:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Akkurat som om jeg skulle sagt det selv! :hammer

 

hehe... godt er det!! :hug:

 

siden det går litt "tregt" med bygget og allrde nye planer og en del elektronikk som skal byttes ut/omplasseres så kanskje greit å sette en del bilder fra nåvarende anlegg. Vet ikke helt om det er noe mye vits å gå grunndig i det elektriske sytem og dimensjonering, det finnes nok av det i andre tråder som tar seg for dette her men isåfall er det bare spørre. babyhmm?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sees på bildet så begynner å bli litt "trangt" ved battery polene men litt tålmådighet og litt "smøring" så er det utrolig hva man kan greie å få presse inn.... :partyon

 

dette er altså grunnen til at man får "disco lys".... original jordingskabel til alt elektrisk i bilen... varieren noe self men alltid underdimensjonerte de... eatme

e8vcwl.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt "bedre" må jo kunne gjøres.... nye jordings kabler: ca 15cm 90kv til chassis og 60cm 50kv til front systemet.... ellers er batteriet bak i bagasjerommet jordet på karroseriet og det samme med minus på subb ampen dog i forkjellige punkter pga dems plasseringer i forhold til hverandre. Når den blir ferdig så blir det 4 stk batterier i parallel "nærmere" hverandre og "nærmere" hovedbatteriet også Det ideele er egentlig å ha samme type kable til minus fra batteriet men det kan oppstå støy pga jordsløyfer ellers er godsett/karoseriet bra nok så sant det ikke karoseriet er rustet i hje eller er limte karroseri deler -i "porscha" mi er heldigvis ikke limte deler...... :op

e8vczs.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

begynner å klø skikkelig i fingra selv da jeg leser tråder som er så strukturerte som dette =) pluss og minus sidene på dynamoen er avmerket så vidt jeg så?

jeg har ladespenning på maks 13,8v nå, så vurderer å sette meg ned med dynamonen og bruke tråden din som guide =)

 

Ang gjordings punktet på slutten av tråden, bytter du ut kabelen fra sikrings boksen inne i bilen eller bare fra batteriet til jord? Og bytte til bedre isolert og tykkere kabel fra sikringsboks og rattstamme må vel bare gi positive bi effekter =D

 

håper at du holder det gående med tråder som dette =) du er til stor inspirasjon for mange :win

 

mvh: morten

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner å klø skikkelig i fingra selv da jeg leser tråder som er så strukturerte som dette =) pluss og minus sidene på dynamoen er avmerket så vidt jeg så?

jeg har ladespenning på maks 13,8v nå, så vurderer å sette meg ned med dynamonen og bruke tråden din som guide =)

 

Ang gjordings punktet på slutten av tråden, bytter du ut kabelen fra sikrings boksen inne i bilen eller bare fra batteriet til jord? Og bytte til bedre isolert og tykkere kabel fra sikringsboks og rattstamme må vel bare gi positive bi effekter =D

 

håper at du holder det gående med tråder som dette =) du er til stor inspirasjon for mange :win

 

mvh: morten

 

hyggelig morten :kiss

 

jordingen fra dynamo til bateriet er lagt i "tilleg" til det gamle og det pga eventuele feil/ dårlig kontakter som kan oppstå i den nye kablen... ellers om man skulle selge bilen seinere er letter å fjerne de extra kablen og la alt stå nesten original...

 

å bytte kabler i det faste ledning nettet skal ikke være nødvendig da dette ikke har så stor strøm forbruk og det til ratt stammen ser jeg ikke som nodvendig men jeg ville prøvd om jeg hadde tid og en del kabel å prøve, verre blir uansett ikke så sant du kobler alt riktig, forresten om du skal "forbedre" det elektriske i bilen så er ikke bytting av kabler det første jeg ville gjørt men heller bedre og kortere jordings kabler til strøm forbrukende komponenter noe å bruke tid på. Kan nevne for deg at jeg har "kortet ned" jordingen til hoved lysene mine og satt et 10cm langt kabel på 10kv og jordet nesten rett fra begge lampene kontakt og nedd til chassiset og lys utbyttet ble på flere lumener siden den økningen var synlig.... ellers original så går jordingene fra disse lamepen gjennom 2 kontakter og videre til sirkings boksane og jordet der.... men som sagt dette krever at du vet hva du gjør og har full kontrol på + og minus.

 

ang ladde spenningen din så er den litt lav ja men huska å ta hensyn til vhilken batt type du har... om den er av vanlig syre type så unngå å ha høyere lade spenning enn 14,5volt eller vil den kokke over og danne gass.... er det gele så er det greit med høyere enn 14,5 -gjerne 14,8-14,9volt mern ikke mer- de fleste ganger holder det med å fornye børstane på regulatøren eller bytt ut reg for en med høyere spenning.

 

skal prøve å skrive litt mer etterhver når formen er litt bedre... uhhmmwhat?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig morten :kiss

 

jordingen fra dynamo til bateriet er lagt i "tilleg" til det gamle og det pga eventuele feil/ dårlig kontakter som kan oppstå i den nye kablen... ellers om man skulle selge bilen seinere er letter å fjerne de extra kablen og la alt stå nesten original...

 

å bytte kabler i det faste ledning nettet skal ikke være nødvendig da dette ikke har så stor strøm forbruk og det til ratt stammen ser jeg ikke som nodvendig men jeg ville prøvd om jeg hadde tid og en del kabel å prøve, verre blir uansett ikke så sant du kobler alt riktig, forresten om du skal "forbedre" det elektriske i bilen så er ikke bytting av kabler det første jeg ville gjørt men heller bedre og kortere jordings kabler til strøm forbrukende komponenter noe å bruke tid på. Kan nevne for deg at jeg har "kortet ned" jordingen til hoved lysene mine og satt et 10cm langt kabel på 10kv og jordet nesten rett fra begge lampene kontakt og nedd til chassiset og lys utbyttet ble på flere lumener siden den økningen var synlig.... ellers original så går jordingene fra disse lamepen gjennom 2 kontakter og videre til sirkings boksane og jordet der.... men som sagt dette krever at du vet hva du gjør og har full kontrol på + og minus.

 

ang ladde spenningen din så er den litt lav ja men huska å ta hensyn til vhilken batt type du har... om den er av vanlig syre type så unngå å ha høyere lade spenning enn 14,5volt eller vil den kokke over og danne gass.... er det gele så er det greit med høyere enn 14,5 -gjerne 14,8-14,9volt mern ikke mer- de fleste ganger holder det med å fornye børstane på regulatøren eller bytt ut reg for en med høyere spenning.

 

skal prøve å skrive litt mer etterhver når formen er litt bedre... uhhmmwhat?

 

 

kjapp til å svare er du og vettu =) det er bra =)

takk for videre tips, har faktisk akkurat laget ny gjordings ledning fra batteriet og pusset rent alle fester, ble blankt og fint =) jeg begynte også på dynamoen min, og fant fort ut hva problemet var, børstene var det bare igjen 2-3 millimeter av, så nå skal jeg bort og kjøpe nye =) satse på at det var det eneste som gjorde det =)

 

ang batteri så har jeg et banner unibull batteri, så vidt jeg vet er dette et syre batteri, men et knalltøft et ;) med anlegget på full guffe kan jeg spille musikk i 8 timer uten å lade, og fremdeles kunne starte bilen ;) (men bare så vidt) hehe =)

 

Pluss og minus er forsåvidt heller ikke noe problem, har til dags dato aldri koblett dette feil, og lagt opp mye lys og diverse fancy ting både utvendig og innvending i bilene mine =D

 

Du får ha god bedring da matador =) venter i spenning på å lese mer =) hehe

 

 

mvh: morten

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår