Gå til innhold

Lyd i drivlinje (antagelig bakaksel)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en '86 Camaro som lager en litt rar lyd, høres ut som om det kommer fra bakakselen..

 

lyden er hvinende, men ikke så altfor kraftig i volum..

 

frekvensen ser ut til å følge hjulhastigheten, og den kommer primært når jeg slipper opp gassen slik at hjula prøver å dra kassa rundt.

 

var inne i diffen i fjor, tannhjula så fine ut (ikke mulig å merke noen form for overganger mellom slitasjeområder og ikke-slitt på tennene), så jeg tviler litt på at det er det.. men det er ikke umulig at noen en gang i tiden kan ha byttet diff. kan en diff lage den typen lyd hvis den ikke er helt korrekt satt opp?

 

eventuelt noen andre som har opplevd lignende...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene likner veldig de på T-birden min. Der fikk jeg påvist at det var lagrene i diffen som var slitne. Stod med stetoskop inn mot diffen når bomen var hevet i løftebukken og bilen gikk i drive. Er Chevy'ns oppdeling av aksel lik, mon tro?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hjullager ja.. hmm.. får dra av hjula og tromla og skjekke..

 

..noe som bringer meg over til neste spørsmål.

 

når jeg var inne i diffen så jeg at det var montert to plater med noen kraftige fjærer imellom inne i selve diffklokka.

 

satt montert mellom de to tannhjula som c-clipsa senkes inn i..

 

hvis jeg antar riktig så er dette en variant av ettermontert diffbrems.

 

spørsmålet er hvordan i f man får dingsen ut og inn. hvis jeg skal bytte hjullager eller for den saks skyld nesten hvasomhelst inne i akslingen så må stikkakslene ut, og da må også dennne dingsen fjernes..

 

såvidt jeg kunne se så må dette stå i spenn. dette er kanskje noe som burde fjernes av et verksted med noe spesialutstyr? ser ut som en ting som kan skape endel helvete hvis jeg prøver å kløne med det selv..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som en original diffbrems, da de har både spiralfjærer eller en "s-formet" fjær.

 

Du behøver ikke demontere dette, du må derimot dreie klokka rundt til du ser låsebolten som holder tverrpinnen i diffen. (planethjulene dreier rundt denne). Den er liten, og du ser bare et 8mm hode, og etter demontering må den byttes (servicedel). Med denne ute, kan tverrpinnen trekkes ut, og stikkakslene dyttes litt inn (ta av hjul/trommel), og C-klipsene kommer til syne, evt detter ut av seg selv. Mindre enn halvtimes jobb å få ut stikkakslene. Håper du forsto hva jeg mente, vanskelig å gjøre noe feil!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ingen problemer med å skjønne det, da jeg har gravd i bakakslinga på gamlebilen tidligere.

 

men den hadde ingen form for diffbrems.

 

grunnen til at jeg spurte er at i følge hukommelsen min så var det ingen låsepinne der.. men det er nok heller hukommelsen min som er på tur enn fakta.. noe må jo være der for å hindre stikkakslene fra å skli inn.

 

forresten.. hvordan er opplagringa på pinjongen løst på disse akslingene?

.. er litt nyskjerrig på å skjønne hele konstruksjonen litt grundig før jeg begynner å skru på det..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, aner jo ikke hvilket nivå man skal legge seg på uten å spørre :)

 

Pinjongen er opplagra på to koniske rullelagre, mellom drevet og medbringeren. (Ikke 3 lagre som Ford 9"). Må selvfølgelig ut med diff.klumpen/-huset for å få ut pinjongen. (Som sitter med en stor mutter bak der krysset er festet)

 

Lyden du får i bakakselen, er den litt sånn "buss-lyd"? Hjullagre pleier å gi mer romling, så jeg heller mer mot slitte pinjong/diff.lagre. Delvis pga at lyden kommer på motorbrems, og ikke hele tiden som hjullagre, men for all del - jeg har tatt feil før- Vanskelig å si uten å ha sett/hørt feilen/lyden selv.

 

Jeg har selv dårlig erfaring med kronhjul/pinjong som har begynt å ule etter kjøring med slitte lager, at de da ikke blir bedre etter bytte av lagre igjen, men man kan jo ha flaks. Gøy med bil!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info Chevy350

 

heller mot at opplagringa av pinjongen begynner å bli slitt selv..

grunnen til at jeg gravde i aksling før var utslitte hjullagre, og dette er en helt annen lyd enn det jeg fikk da. (dette var riktignok på en caprice, så lydbildet vil naturligvis forandre seg..)

 

men hvis det var hjullagrene som lagde lyden så skulle det egentlig bråke hele tiden. Slik som det er nå så kan jeg få lyden til å forsvinne ved å gå forsiktig av gassen. Det blir stille når det ikke er noen belastning i drivverket.

 

..og faktisk.. den beskrivelsen din av "buss-lyd" passer skremmende bra. har sittet og tenkt akkurat det samme når jeg har hørt den. veldig lik lyd.

 

men du sier at dette er vanskelig å få til å bli stille.. har hørt om endel som har bommet på shimming av diverse deler i bakaksling. Er det mye som må shimmes opp i disse akslingene? hvis det er det så tar jeg heller turen til et verksted med nødvendig utstyr/kunnskap til å få det til første gangen enn å røske akslingen min i biter 15 ganger før jeg får det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ettertanke

 

er det mulig at akslingen lager denne typen lyd hvis den ikke er helt korrekt satt opp?

 

for meg så så det ut som om noen hadde byttet diff en eller annen gang i tiden (bla. annet, diffbremsen var malt gul. aner ikke hvorfor, men så ikke ut som noe man normalt ville ha gjort orginalt.)

 

..er derfor jeg lurer på shimming osv av disse akslingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår