borabora Skrevet Februar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2003 Var inne på Bmwccn sitt forum.. Fant et innlegg som kanskje var interessant for noen her oxo.... Etter flere telefoner til forskj. trafikkstasjoner rundt om i landet (der jeg forøvrig har fått forskjellige svar fra plass til plass) har jeg nå bestemt meg for å få godkjet bilen min hos TüV i Tyskland. Jeg har akkurat snakket med en hos TüV Nord i Hamburg som sier at de gjerne kan se på bilen min når den er ferdig bygd. Jeg har nå sendt dem en faks med bilens org. data (samt understellsnr.) og en liste med hva som skal gjøres med den (motor, girkasse, bremser, understell, hjul osv). Jeg fikk også snakket litt med ham (Tim hos TüV) ang. dette FK understellet og iflg. ham skal dette ikke være noe problem å få godkjent. Må jo også si at det er virkelig en fryd å snakke med disse folkene som faktisk kan gi deg svar på stående fot og som faktisk er behjelpelig. Og istedet for å hele tiden referere til bilens årsmodell, heller kunne si feks. E30, E36 osv. Tim kunne også fortelle meg at så lenge alle komponenter står i stil til hverandre (motor i forhold til bremser osv.), så er de villige til å gi å både gi meg papirer på at bilen er i skjønneste orden og de kan også sende meldinger direkte til det norske systemet, for å hjelpe meg å få dette godkjent her i bilhater-landet... Pris snakket vi ikke så mye om, men jeg ble forespeilet en plass mellom 100-200,- Euro for en full befaring av bilen - det vil si at de "godkjenner" alt som er ved bilen (motor, girkasse, mellomaksel, bremser, understell, bur, løpsstolene, 4-punktselene osv). Dette innebærer også at de vil lage komplette og stemplede dokument på alt dette. Nå i første omgang har jeg bare sendt faksen, og venter på at de skal komme tilbake til meg med evt. kommentarer (kanskje de vil råde meg til å gjøre noe annerledes feks). I neste omgang vil vi avtale en estimert visningsdato (feks. i Hamburg). Jeg tror nok at prisen vil bli rundt 200,- Euro (1500,- NOK) - men det er det verdt synes jeg... Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwpower.no Skrevet Februar 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Hmm, kan godt ta meg en tur til Tyskland for å godkjenne jeg, om det viser seg at det går så glatt ;p Har du noen mail adresse til han figuren som la ut det der? Kunne vært morro å snakke med ham ;p ;) Siter BMW POWER - GO FAST! www.bmwpower.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Februar 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Originally posted by bmwpower.no Hmm, kan godt ta meg en tur til Tyskland for å godkjenne jeg, om det viser seg at det går så glatt ;p Har du noen mail adresse til han figuren som la ut det der? Kunne vært morro å snakke med ham ;p ;) Nei, var som sagt bare inne på Bmwccn i går... Men du som har Bmw er vel inne der litt selv oxo... ;) Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet Februar 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Tror du skal sjekke den prisen for sist jeg prata med en som var og gjorde det der kosta det betydelig mer. Nå snakker vi om skikkelig ombyget Lino Opel med v8 og bi turbo. Husk det er betydelig med arbe og dokumentere sånt. Men hvis man bare skal bytte til annen større motor av sammen merke som kom i den bilen er det no annet. Så ja de kan hjelpe og er meget dyktige men ring ned og sjekk hva din ombygging vil ca koste og få de til og godkjenne. Lykke til. Stå på. Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Februar 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2003 Jeg tror også du skal sjekke den prisen litt mer. Da vi skulle godkjenne Audiprosjektet var vi inne på å ta den med til Tyskland, men jeg kjenner ikke igjen de prisene du snakker om her. Mener å huske at selve kontrollen ikke var så dyr, men skulle du ha de til å foreta tester (avgass/forurensning, bremser, kjøregenskaper mm.) kostet dette det hvite ut av øynene. Og mange av disse testene måtte de foreta for at de skulle/kunne godkjenne bilen (kommer vel an på graden av modifikasjoner og om man bruker standard motor/komponenter som allerede er testet av produsenten og dokumentert). Få klarlagt hvilke tester du må foreta, og hva disse koster. Vi fikk den ganske greit godkjent her hjemme til slutt, av biltilsynet i Drøbak :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Problemet med biltilsynet her i landet er at man aldri får likt svar på et spørsmål hvis man stiller det to ggr! Det er enkelte i den etaten som burde vært låst inne og aldri fått lov til og så mye som se på en bil! Alt de sier er lov, selv om boka sier stikk motsatt! Er det tvister så ikke nøl med og klage til Vegdirektoratet! Har ringt dit et par ganger og de er faktisk hjelpsomme, og er du riktig heldig treffer du folk som har en brennende bilinteresse og skjønner hva du prater om med motortyper o.s.v! Det er faktisk mulig og godkjenne mye i Norge, men man må av og til lære opp noen småkonger med uniform som kan alt! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
keirn Skrevet Mars 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2003 Desverre er byråkratjæææævlene her hjemme helt på bærtur, jeg har TUV godkjent en bil for så å komme hjem til Norge og til biltilsvina, der de sier at de ikke skjønner Tysk og dermed ikke kan godkjenne. Heldigvis fant jeg en kar som gadd å ta det i alle fall (for 5000 kr dvs). Arrrghhh! Siter VW og Dodge, en tynn röd linje :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2003 I slike tilfeller klager man til Vegdirektoratet! Biltilsynet er, eller skal være, en serviceinstutisjon, og at de ikke kan tysk holder bare ikke! Dessuten er det slik at de ikke kan kreve dokumentasjon på noe de med letthet kan kontrollere selv! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jantore Skrevet Mars 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2003 hmm, dette var litt interesangt å lese. En kamerat av meg prøver å få godkjent en Japan importert Mazda RX7. Pga et rart chassi nr som begynnerpå FD3S isteden for JM0FD3, har ikke TUV noen papirer på bilen, derav hanikke får godkjent bilen på biltilsynet. Jeg ringte TUV og hørte på en godkjenning av bilenog forklarte sake, er ikke helt sikker på om han var helt med meg på alt men ok.(Ikke min engelsk som er dårlig :) ) Fikk da forespeileten pris i 100 000 kr klassen. Mitt spørsmål er da, finnes det noen mulighet for a biltilsynet kan godkjenne bilen. Den europeiske versjonen har TUV papirer og bilen er helt identisk bortsett ifra høyre styrt og 255 hester isteden for 239hk. Kanskje biltilsynet kunne ta en samenligning. Noen som har noen ideer? Jan-Tore Pedersen Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.