Gå til innhold

Ford v8 vs volvo b23 (bilde)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg mener er at disse store ordentlige motora (v8'ere og oppover) har mye mer dreiemoment enn disse små firerne (snurrebassmotorer)....skjønner? altså de går mye bedere (v8'ere).....håper du skjønner dt

 

Det skjønner vel faktisk de fleste. I alle fall at det er mer dreiemoment i dem. De har jo dobbelt opp med hull! At det nødvendigvis går bedre er derimot ingen selvfølge. Finnes mange originalbiler som drar godt fra det meste av originale amcar med åtter. Det som irriterer meg litt, og latterliggjør dem selv, er at amcar-gutta har en tendens til å skulle hevde sine egne motorer (åtterne) mot utvilsomt mindre motorer (først og fremst små firere). Hvorfor kan de ikke sammenlikne seg med BMW, Mercedes, Rover eller Jaguar sine åttere, i det minste med 6'erne derfra. Tror faktisk en del av motorene fra både BMW, Mercedes og Jaguar har mer dreiemoment og større effekt uten å ha større slagvolum enn de amerikanske åtterne.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ ikke ha pustehjelp på Volvo-motoren for å få ut ganske mye krefter av den da. Modda topp, litt letting her og der, et par fete gassere (eller hvorfor ikke fire) og alt det som er nødvendig i tillegg, så blir det da krefter i traktor-maskina og! :D

 

Men da drekker'n nok bensin som en åtter også... :rolleyes:

 

Holdt på å kjøpe en amazon en gang, som hadde B20 borra til 2,2, steg 3 topp, 4 doble liggende 48-webere +++ kunna da blitt moro det når den hadde blitt ferdig. Man er ikke nødt til å ha åtter for å ha det moro se', men det hjelper bra på...

 

Hihi... Ja, jeg hadde engang en 615Cid V8 med 900-1000 Suge hester... Skal vel gjøre en del med volvon for å komme i nærheten? Selv med "puste hjelp" ;)

Til informasjon var det oxo 800 hk Fogger system i tillegg da... 1700-1800HK

Den motoren er solgt, bilen er enda ikke ferdig, så bygger heller ny motor når jeg er ferdig.

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... Ja, jeg hadde engang en 615Cid V8 med 900-1000 Suge hester... Skal vel gjøre en del med volvon for å komme i nærheten? Selv med "puste hjelp" ;)

Til informasjon var det oxo 800 hk Fogger system i tillegg da... 1700-1800HK

Den motoren er solgt, bilen er enda ikke ferdig, så bygger heller ny motor når jeg er ferdig.

 

Sier meg absolutt ikke uenig i det, men det jeg prøver å få fram er at det blir helt latterlig å sammenligne en sånn motor med en 2,3l Volvo-firer.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sammenligner vi hk/pr liter, da sliter nok v8'erne litt.

Greit nok med 1000hk i en 615cid (ca 10L), men man får originale japsebiler med høyere effekt pr liter.

 

Enig, men hva er best da ? dra ut feks 400 hk av en 2.0-2.5 liter, eller ha 400 hk i en 5-8 liter ? :)

 

Poenget mitt er at uansett åssen man vender og vrir på det så trengs det ettervært mer volum. Man kan jo såklart presse ut masse effekt av en feks 2 liter, men holdbareheten minsker....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men hva er best da ? dra ut feks 400 hk av en 2.0-2.5 liter, eller ha 400 hk i en 5-8 liter ? :)

 

Poenget mitt er at uansett åssen man vender og vrir på det så trengs det ettervært mer volum. Man kan jo såklart presse ut masse effekt av en feks 2 liter, men holdbareheten minsker....

 

Bilen din er vel et godt eksempel på holdbarhet :rolleyes:

Ikke vondt ment, men f.eks 400hk i en chevy 305, det holder ikke uten videre det heller.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din er vel et godt eksempel på holdbarhet :rolleyes:

Ikke vondt ment, men f.eks 400hk i en chevy 305, det holder ikke uten videre det heller.

 

Jo, det gjør det, men ikke når man kjøper en bil med en motor som ikke er i bra stand og man kjører som meg ;)

 

Hva holder lengst tror du da ? en ca18det/sr20det med 400 hk eller en 302 ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke 302'n så veldig godt, men en 305 ville ikke holdt.

Hvordan er de to sammenlignet?

 

Ca18det/sr20det ville ikke hatt noen problemer med å holde, så sant de ikke er feil bygd.

 

Kjenner ganske mange som driver med amcar her i området, og det er ikke mange av de bilene som går på veien samtidig.

Alltid noen med motorras for at de f.eks prøvde høyere trykk på pressa si osv., og det er ikke imponerende effektutak de har.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt egentlig, er at de vanlige amerikanske v8'erne ikke er noen gode konstruksjoner.

Så klart man kan hente mye effekt, men da er det byttet ut så mye deler at ikke engang blokka er igjen.

Med en bedre produksjonsteknikk og design, burde det være mulig å hente ut mye mer av det enorme volumet dem har.

 

 

Men det er en med v8 som jeg har fått respekt for, det er Polly:peace:

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man vel si om 302/305, whatever også

 

Mener med urørt topp og blokk her da, men den må jo få riktig med kjøling og bensin.

En ca18det ville kanskje ikke blitt så veldig holdbar, men mer enn på en original 305 blokk.

Sr20det burde klart det greit.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt egentlig, er at de vanlige amerikanske v8'erne ikke er noen gode konstruksjoner.

Så klart man kan hente mye effekt, men da er det byttet ut så mye deler at ikke engang blokka er igjen.

Med en bedre produksjonsteknikk og design, burde det være mulig å hente ut mye mer av det enorme volumet dem har.

 

 

Men det er en med v8 som jeg har fått respekt for, det er Polly:peace:

 

For det første, ikke snakk om ting du ikke her peil på... det er både lett og billig å få greit med hester og holdbarhet i en v8...

ca/sr motorene får man også mye hester i, men ikke uten å legge MASSE penger i de... skal man ha mye hester må man bytte mye deler, det sier vel seg selv ?

 

Du snakker om at noen der du bor som driver med amcars har mye ras og slik, sjekk litt rundt omkring på hvor mange som kjører rundt med masse hester i amcars a.... ca18det, hører jeg rådebank ;)

 

Og bare så det er sagt, jeg kan faktisk endel om nissan motorer...

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart det blir bra motorer når "280 mill" amerikaner har "like" motorer, som stort sett har vært uforandret siden 2. verdenskrig. Deleutvalget og kompetansen blir jo heeeelt enorm, mens prisen er desto lavere pga konkurranse. Men tenk hvis 280 mill svensker hadde hatt volvomotorer. Da hadde trimdeleprisene rast og utvalget eksplodert. Eneste grunnen til at amerikanerne får ting til, er at de er så mange:)

En annen ting er jo at med et slikt monster av en motor blir det vanskelig å lage noe særlig lur vektfordeling av det hele, mens med volvomotoren kan man sikkert få en tilnærmet 50-50-fordeling bare ved å slenge batteriet i bagasjerommet:D

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår