16vturbo Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 For ente` gang, dere kan ikke turbolade en standard mopedmotor med veivhuskompresjon og spyleporter ved å sette trykk på innsugsmanifolden! Turboen vil blåse luft/drivstoff blandingen rett ut eksosporten, blir et bensinforbruk og søl uten like, motoren vil faktisk gå dårligere. Men, totaktere kan ha en ganske genial form for "turbolading" og det gjøres ved hjelp av en resonansepotte. Den potten beregnes vha brennstofftype, eksostemperatur, åpningstid til spyleport, eksosport, volum og turtallsområde. Det er mye matematikk inne i bildet. Potten fungerer slik: Motoren forbrenner luft/bensinblandingen og stempelet går ned. Når stempelet går ned, så åpnes eksosport og spyleport. Eksosen går ut eksosporten... og ny frisk bensin/luftblanding kommer inn spyleporten. Den nye bensin/luftblandingen går ut eksosporten, dette er selvfølgelig et stort tap. Det resonansepotten gjør er at den lager et gitt mottrykk som presser bensin/luftblandingen som ellers ville gått tapt, inn eksosporten igjen! Da får vi høyere trykk og mer drivstoff/luft inne i sylinderen, enn hva vi ville fått med en vanlig potte eller fri eksos. Totakteren går altså mye bedre med en slik resonansepotte. En effektøkning på opptil 20% er mulig vha dette. Den kinetiske energien til eksosen til en 49ccm motor er for liten til å drive en turbin. Når motoren er rundt 400-500 ccm, så har det blitt gjort før bla av Honda på 80 tallet. Grunnen til at det ikke blir laget idag, er at ny motorteknologi klarte å øke hk/sylindervolum så mye at turbo ikke er nødvendig. En annenting er turbolagg på en mc. En turbo vil gjøre at motoren blir uforutsigbar: Du vrir om gassen og motoren øker turtallet, plutselig så eksploderer motoren av krefter fordi turboen får opp turtallet og du kan miste kontroll over sykkelen. Har en normalladd totaktsykkel fra Honda selv ( NSR400 ), den er relativt uforutsigbar og det gjør den litt skummel og kjøre. Dau på lave turtall, plutselig så eksploderer motoren av krefter. Ikke kjekt for en som ikke er kjent med sykkelen. Nå leverer den 387ccm motoren 72Hk og den vekt er 162kg, så den drar faktisk fra mange sykler med større motorer. Fordi totaktsmotoren har 2 forbrenninger der en firtaktsmotor kun gjør en forbrenning, så vil en totaktsmotor i teorien yte dobbelt så mye pr sylindervolum som en firtakter. Det er ikke slik i praksis pga diverse pumpetap og tekniske begrensinger, men mye sprut/sylindervolum det får man :) :D Du hekje peiling på ka du snakka om!! JA turbo på mopedmotorer virker! sjekk denne linken: http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg Faktisk så gikk denne motoren 233 km/t! Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 Tråden er jo bare fra 2003. Megabump? :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 hehehe,moro! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomandreee Skrevet Desember 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2008 tror ikke han driver med det prosjektet ;) er nok lagt på is for lengst. Skjer med å bumpe så jævlig gamle tråder for tida a? Siter Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D) Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Tror det har noe med "lignende tråder" nederst på sida å gjøre. Folk ser der, klikker på de og legger ikke merke til at de er fra 2005 :-) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Tråden er fra 2003.. Det er bare å ta av seg hatten for det prosjektet, ja jeg tok feil. Den gang (2003) hadde jeg lest om turbokonvertering av totakts ottomotorer andre steder på nettet der det ble konkludert med at det var bortkastet og umulig. Siden den gang har jeg lest om utallige totakts ottomotor turboprosjekt som faktisk fungerer. Spesielt populært har det vært å turboladet snøscootermotorer. Har også lest boken "two stroke enginetuning by Alexander Graham Bell" som jeg anbefaler alle som er interessert i totaktsmotor tuning. Uansett om det går an eller ikke, disse motorene er ikke annet enn noe for spesielt interesserte. Dyre og lite brukervennlige spesialmotorer med en dreiemomentkurve som ligner trollveggen. Jeg har selv en V3 totaktsmotor på 500ccm og den er faktisk slitsom å kjøre aktivt, siden dreiemomentkurven er så bratt. Må gire aktivt under hele kjøringen. Til litt lengre turer, er det mer behagelig med en tusenkubikker :) Du hekje peiling på ka du snakka om!! JA turbo på mopedmotorer virker! sjekk denne linken: http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg Faktisk så gikk denne motoren 233 km/t! Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Husker en episode fra de glade mopedtider.. Sykkelen: En trimmet Suzuki TS x fra sist på 80, rundt 8-10hk. Så, full guffe langs ei rett strekke mens en hel boks med hårspray eller deo eller hva det var ble sprayet rett inn i gasseren.. sukien hylte opp på turtall og ble ganske så gøyal, i 300meter.. Så, bang, stopp. Så det er kanskje ikke noe å satse på i lengden, muligens... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HrpZ88 Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 hahhaha stemmer, brukte startgass jeg:D Siter 98 Audi A3 94 VW Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Jeg har selv en V3 totaktsmotor på 500ccm.... NSR500? Oppborret 400? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Japp... NS400R er navnet på sykkelen. Jeg har to stykker. Den ene har stock motor. Den andre har sylindre som er borret opp til 500ccm av terry shepperd i england. Han har jobbet med disse syklene siden de kom i 1984. Bruker jolly moto resonansepotter på dem og ATAC kammerene er forkastet. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbeer Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Man får vel turbokit til monkeybike ? eller huekser jeg veldig feil nå? Siter Lexus IS 200 -99 Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Japp... NS400R er navnet på sykkelen. Jeg har to stykker. Den ene har stock motor. Den andre har sylindre som er borret opp til 500ccm av terry shepperd i england. Han har jobbet med disse syklene siden de kom i 1984. Bruker jolly moto resonansepotter på dem og ATAC kammerene er forkastet. Sweet, finnes det noen link eller no til prosjektet? Er selv gammel RG og RD-fan! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2008 Har ikke laget noe særlig prosjekttråder. Planen er å gjøre det på honda-club.no i en artikel. Det er flere som har interesse for gamle totaktssykler, blir oppringt av folk som vil vite mer også til tider, så interessen er der. Har noen gamle tråder på dette forumet: http://www.ns400r.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=2463&p=12271#p12271 Er vel en av de. Masse av bildene er forsvunnet. Planen var før å bytte til en mer moderne kåpe, men jeg har fått andre tanker den siste tiden. Sykkelen er gammel og sette en ny og moderne kåpe vil gjøre den til noe den ikke er. Den kan aldri bli en moderne sykkel. Derfor skal jeg restaurere den gamle kåpen og sette på den, muligens forandre på lykten litt slik at den får to runde, slik denne tyske karen har gjort har gjort: RD og RG, er ikke så masse igjen av de syklene. RG var så lett å gå på hjul med og gikk som et uvær. Har vel gått endel av dem i fjellveggen. Totaktere, gammel morro for oss som vokste opp på 80 tallet ;) Sweet, finnes det noen link eller no til prosjektet? Er selv gammel RG og RD-fan! Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Desember 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2008 RG og RD er fett :D sinnsyk lyd i de ;) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.