Zievert Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 jeg har planer om sette en turbo på mopeden min bare for morroskyld. det fins vell ikke bilturboer til 65 ccm, men hva er det minste man kan få tak i av bilturboer? Så fins det sikkert også andre motoriserte redskaper med turbo som kunne passe bedre med 65 ccm slagvolum, noen som vet om noe slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kid-A Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Turboen til Smart er veldig liten! sombrero Siter Prosjekt: BAD'ROC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magzmod Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Originally posted by Kid-A Turboen til Smart er veldig liten! sombrero ...men volumet på den motoren er jo allikevel ca. 10 ganger så stort, tror du han får den til å snurre noe særlig? Siter - magz - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Hos GIK får du kjøpt turbo til 125, tror det er den minste man kan få tak i.. Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Rettelse, den turboen er ikke laget til 125, men er såpass liten at det går ann å bruke den på en 125:) Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Originally posted by Coopervan Rettelse, den turboen er ikke laget til 125, men er såpass liten at det går ann å bruke den på en 125:) Hva heter den tyrboen? Veit du hvor mye den koster? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 leste om en kar som hadde satt en kompressor (slik som lastebilene har til trykklufthornene) rett på forgasseren, der som luftfiltere skal sitte Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pololars Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 IHI har vel små og kompakte turbo'er til 125ccm. Siter Eat Sleep Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 En så liten motor vel vel ikke ha eksostrykk nok? Blir vel bare gjennomtrekk på totaktere? Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Quicksilver snakka jo om lystgass til mopped som han kunne skaffe! :D :D :D Det er jo bare heeelt overlegent!!! Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Avgassene fra en mopedmotor på 49ccm har ikke nok energi til å drive en turbin. Du kan heller ikke bruke vanlig lading som på suck squeese bang blow motorer ( 4 takt ), du vil bare blåse luften+bensin ut eksosporten.. Prøv heller nitro :D Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Originally posted by Air 63 Quicksilver snakka jo om lystgass til mopped som han kunne skaffe! :D :D :D Det er jo bare heeelt overlegent!!! Det er dyrt da, og så må man jo fylle den flaska hele tia Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Februar 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2003 Vet at det finnes motorsager med turbo. De tror jeg er ca 100 ccm. Men jeg tror du vil få problemer med å få det til å virke på en moped. Trykket i veivhuset vil ikke være kraftig nok til å lukke reed-ventilene skikkelig når det er trykk på dem utenfra... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Kubato har noen minigravere som har en liten turbodieselmotor til å drive hydraulikkpumpa til gravearmen etc. Sjekk om den vil være liten nok.Uansett så får du problemer med turbo + liten 2-taktmotor. Se om du får tak i en kompressor istedenfor :-) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 For ente` gang, dere kan ikke turbolade en standard mopedmotor med veivhuskompresjon og spyleporter ved å sette trykk på innsugsmanifolden! Turboen vil blåse luft/drivstoff blandingen rett ut eksosporten, blir et bensinforbruk og søl uten like, motoren vil faktisk gå dårligere. Men, totaktere kan ha en ganske genial form for "turbolading" og det gjøres ved hjelp av en resonansepotte. Den potten beregnes vha brennstofftype, eksostemperatur, åpningstid til spyleport, eksosport, volum og turtallsområde. Det er mye matematikk inne i bildet. Potten fungerer slik: Motoren forbrenner luft/bensinblandingen og stempelet går ned. Når stempelet går ned, så åpnes eksosport og spyleport. Eksosen går ut eksosporten... og ny frisk bensin/luftblanding kommer inn spyleporten. Den nye bensin/luftblandingen går ut eksosporten, dette er selvfølgelig et stort tap. Det resonansepotten gjør er at den lager et gitt mottrykk som presser bensin/luftblandingen som ellers ville gått tapt, inn eksosporten igjen! Da får vi høyere trykk og mer drivstoff/luft inne i sylinderen, enn hva vi ville fått med en vanlig potte eller fri eksos. Totakteren går altså mye bedre med en slik resonansepotte. En effektøkning på opptil 20% er mulig vha dette. Den kinetiske energien til eksosen til en 49ccm motor er for liten til å drive en turbin. Når motoren er rundt 400-500 ccm, så har det blitt gjort før bla av Honda på 80 tallet. Grunnen til at det ikke blir laget idag, er at ny motorteknologi klarte å øke hk/sylindervolum så mye at turbo ikke er nødvendig. En annenting er turbolagg på en mc. En turbo vil gjøre at motoren blir uforutsigbar: Du vrir om gassen og motoren øker turtallet, plutselig så eksploderer motoren av krefter fordi turboen får opp turtallet og du kan miste kontroll over sykkelen. Har en normalladd totaktsykkel fra Honda selv ( NSR400 ), den er relativt uforutsigbar og det gjør den litt skummel og kjøre. Dau på lave turtall, plutselig så eksploderer motoren av krefter. Ikke kjekt for en som ikke er kjent med sykkelen. Nå leverer den 387ccm motoren 72Hk og den vekt er 162kg, så den drar faktisk fra mange sykler med større motorer. Fordi totaktsmotoren har 2 forbrenninger der en firtaktsmotor kun gjør en forbrenning, så vil en totaktsmotor i teorien yte dobbelt så mye pr sylindervolum som en firtakter. Det er ikke slik i praksis pga diverse pumpetap og tekniske begrensinger, men mye sprut/sylindervolum det får man :) :D Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.