Gå til innhold

Min GTI 16V

Ranger emnet


UltraComp

Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet for og lage seg en egen tråd til bilen.

 

Litt fakta:

 

- 88mod

- Km: 185000

- 4-dørs

- nylakert vår 2004

- Digitalt speedometer

- Standard motoroppsett

- Senket orginalt 40mm

- GTI 1 scoop

- 17" AZEV A felger med 215/40-17

- Jetta front

- Grenrør og effektanlegg

- Fulgte med div, av høytalere

- Bilstein dempere foran

 

 

Bilen var en fryd og se på der den sto, men jeg ble frarådet av kompiser og kjøpe denne bilen fordi forrige eier har dårlig råd, og at det virker som om at han klarer og skvise ut penger av gasspedalen.

 

Men bilen ble kjøpt til tross, og "Nutte" som kommer fra forrige eier, ble kjørt hjem og satt på gårsplassen slik at det var bare når man skulle øvelseskjøre den ble luftet.

 

Slik så den ut i høst, da den var blitt kjøpt:

 

DSCF0002.jpg

 

Jetta fronten, er helt grei, men er finere med rund lykter

 

DSCF0003.jpg

 

 

 

Bilen ble kjøpt av en sum på 40 000kr, og dette virket ikke så ille for en bil som er så spesiell i utseende.

 

Bilen ble brukt i ca 1 uke av broren min for at jeg ikke hadde kjørt opp enda.

Det var nydelig og få lappen og kjøre rundt i denne nydelige doningen, og bare høre lyden av effektanlegget som duret bak deg, men dette viste seg og ikke vare lenge.

 

Høsten 2004 plagdes jeg litt med fordeleren, da ledningene var gnegd av, nytt batteri ble kjøpt inn, cd-spiller Rockford fosgate, monoblokk, baklykter, og vinterdekk da dette ikke fulgte med bilen, så kom det uffatelige, jeg klarte selfølgelig og stresse en dag til skolen slik at jeg selfølgelig kjørte ut 3-dagen det var snø på veiene. Og var sikker på at bilen var skeiv i fronten, men det viste seg at fortauskanten hadde tatt tak i bærebroen og ristet den godt :)

 

Etter og ha fått byttet bærebroen fant jeg også ut at tannstaget hadde fått seg en kakk,skjermen har det også skjedd noe underlig med.

Slik at dette også måtte bli byttet, etter mye venting for lån av plass til og bytte dette og latskap fra min side hadde vi kommet til julen, og da fikk jeg meg min verste julegaven, 2 dagen etter at bilen var ordnet gikk selfølgelig toppakningen på den, slik at jeg demonterte topp, og var egentlig klar for og bytte dette selv, men da tiden løp fra meg, måtte jeg betale en mekaniker for og gjøre dette svart, da det også er best siden da blir jo alt slik det skal sant?

 

Så nå er vi kommet til April, og bilen bare står her, hvorfor? jo fordi denne "mekanikeren" med 30år i brangsjen har klart etter mest sansynlighet og gjort noe feil, eller slurvent, slik at jeg har vann i olja, hyggelig.

Så det er en helvetes diskusjon med han om hvordan vi skal ordne dette økonomisk, og for og si det mildt har jeg ikke kjøt min kjære nutte for og hun skal stå.

Det er tydelig at jeg har kjøpt katta i sekken også, og jeg har lært av dette kjøpet at, ALDRI stol på en "kompis" når det gjelder bilkjøp, han kan lure deg trill rundt som at du ender som meg, bruker minst like mye som du betalte for bilen.

 

Planen nå er:

- Overhale hele motoren, med girkasse,clutch,drivknuter etc.

- Montere senkesett 60mm og kanskje senkeskåler foran(om det blir plass)

- Modde Skjermer slik at det blir plass til 17"

- Bytte til rundlykter grill

- Sveise eksos

- Bytte hjulagrer

- Lakere breddere bak

- Fikse skjerm

- Få bilen til og fungere normalt

- Koble opp stereo på nytt, med nye kabler osv

- Montere tåkelys

- Tone vinduer

- Montere poly foringer, men er siste prioritet

 

Det som er kjøpt inn til nå er for og nevne noe:

 

Nytt batteri

Gule koni bak

Vinterdekk

Frontlykter runde klare

MOMO ratt

M3 Speil

Rockford MP3-spiller

Monoblokk 800w

Tannstag

Endeledd

Fjærbeinslager

4xhjulager

Tåkelys

Slipesett

Strekkbolter

Bunnpanpakning

Kamkjede etc

Registersats

Taklukepakning

Girkasse+Clutch fra 8V km126000 på girkasse, og cluth helt ny

Rådelagrer

Stempelringer

Poly-foringer rundt hele bilen

 

Det skal også nevnes at så og si alt som ikke er kjøpt brukt, har jeg kvitteringer på.

 

Planen er siden jeg har fått tak i digital kamera at jeg skal ta masse bilder, av alt jeg gjør, og få dette dokumentert, siden det er veldig greit :)

 

Setter pris på innskudd i denne tråden, Ros og kritikk taes imot :)

 

Som dere sikkert ser, er det allerede som beskrevet i kort versjonen gjort masse med bilen, og der er lagt mye tid ned i denne bilen.

Og som jeg har bitt fortalt mange ganger, så skal alt være så bra som mulig, og så nytt som mulig. :) :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Har selv fulgt med på trådene som folk har lagt ut av sine biler her, og det er meget artig og se på hva folk gjør, og hvordan dem gjør det, og det er dette jeg vil utvikle og vise dere hva som skjer med kjerra mi

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Legger inn noen flere bilder av testing av felger med 60m senkesett bak, noen som vet om nye senkesett siger mye?

 

Felger.jpg

 

IM000121.jpg

 

Motoren er også tatt ut, mye oljesøl i motor rommet, og dette skal selfølgelig utbedres nå når motoren er ute.

 

IM000142.jpg

 

Er vel bare disse bildene jeg har, siden digitalkameraet nettopp er innkjøpt

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvilket merke senkesett du har...

Jamex'et som jeg hadde på den forrige bilen min seig 55mm ekstra...iløpet av første året.

Bilen din er fin, blir nok bra når du får glattet ut problemene. Man blir ekstremt oppgitt og lei når ting ikke funker, og koster penger, og man ikke får brukt herligheten sin, men når alt virker som det skal er det bare digg! Fokuser på lyset i enden av tunnelen!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen, STYR UNNA M3 SPEILENE!!! kjøp deg noen DTM speil istedenfor, MYE penere...

hører IKKE hjemme PÅ VW !!!!

 

kjedelig med mye trøbbel..ordner seg nok til slutt skal du se....

 

 

Nei nei nei, hold deg unna cup-speilene....gå for M3... :p

 

Er nok enig med ovenstående. Men cupspeil er bare til pynt. Så er folket advart. Ser omtrent ikke en drit i dem. Iallefall mine, som ikke har de stygge klumpete monteringsplatene som jeg har sett de fleste andre har...

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvilket merke senkesett du har...

Jamex'et som jeg hadde på den forrige bilen min seig 55mm ekstra...iløpet av første året.

Bilen din er fin, blir nok bra når du får glattet ut problemene. Man blir ekstremt oppgitt og lei når ting ikke funker, og koster penger, og man ikke får brukt herligheten sin, men når alt virker som det skal er det bare digg! Fokuser på lyset i enden av tunnelen!

 

ok, har kjøpt et jalla merke på eiker, b&g heter det, noen som har erfaring? :)

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si 40 000 var litt dyrt, men lurt mener jeg nå å påstå at du ikke har blitt... Man må alltid påregne en del arbeid på eldre biler ! Spesielt på slike biler, da de ofte blir godt brukt :D VR6 leppe har du og..... Pen var den :)

 

Jo føler meg litt lurt, for den prisen. Men det er jo alltids noe arbeid ja med gamle biler. Og sær når det er tennåringsbil slik som 16v er, og 16v kjøres som 16v :)

 

Takk for hyggelig respons, har også vurdert og montere g-60 breddere foran for og få plass til 17", men disse passer vel ikke når jeg har den midtre listen? og må ha skjørt da også, har også sterkt vurdert skvettlapper da det er et problem at bak brederene blir full av steinsprang, for ofra litt for utseende. :)

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært og begynt renoveringen av motoren min, jeg har fått god hjelp av blixern her inne på forumet til og både låne utstyr, og arbeidskraft :)

 

Tidlig i dag(for og være lørdag) 10.00 kjørte jeg til blixern, vi stakk innom en kompis av han(tommy) og hentet motorbokk og stakk avgårde til blixern.

 

Her står motoren min, som jeg har vært med et par dager før, klar til og bli montert på motorbokken, det var litt strev og få av clutchen, som vi fant ut forøvrig var en forsterket 16V clutch, men denne var noe slit, og den måtte uansett bli byttet med en ny 8v clutch.

 

Her ligger vidunderet

 

IM000150.jpg

 

Etter noe slit og fikling om hvordan vi skulle få av trykkplaten, var motoren vell oppe på motorbokken, og dette måtte blixern og Tommy feire med en røyk

sombrero sombrero sombrero sombrero sombrero

IM000151.jpg

 

Vi fant også ut at toppakningen ikke var montert feil vei, men at det var 3 av boltene som var dårlig strammet til, og at det var brukt et MEGET groft sandpapir til og pusse vekk drit fra toppen, mystisk. Toppen ble lagt bort, siden vi skal komme tilbake til den.

 

Vi begynte straks med noe vasking av motoren, siden den har hatt sine renere tider for og si det slik, men enda så gjenstår mye rengjøring.

 

vi tok ut stemplene, og fant ut at det var 2 rådelager som var ødelgat fra den siden jeg har hatt banking, og dette har jo en forklaring nå, men om rådelageret har vært slit ville vel det ikke bli noe bedre om det hadde kommet vann i olja, vondt blir værre, slik at dette kan være en god grunn til at det har kommet rådebank.

 

En positiv opplevelse var vel at stemplene som sto i så veldig nye ut, og at cylinderne har vært honet, dette tyder da på at det er noen som har hatt oppe motoren før meg.

 

Her er et bilde av stemplene

IM000152.jpg

 

Stempelringene så noe slit ut, og i dette øyeblikk angret jeg ikke på at jeg hadde valgt og ta helrenovering, siden det hadde vært tid for dette om ikke så alt for lenge uansett. Når første stempel var kommet inn igjen, fant vi ut at nei, nå måtte det bli grandis, så blixern sprang inn og heiv inn en grandis som vi hadde kjøpt på turen.

 

Etter "lunch" ble det en del kuking med stempelringer, siden utstyret ikke strakk til? :) eller?

 

Iallefall, vi ble ferdige med 3 cylindere, mer fikk vi ikke tid til, siden jeg skulle på jobb på peppes som jeg for øvrig jobber.

 

Her er blixern når han slipper meg av, etter noe hastkjøring for og rekke jobben

IM000157.jpg

 

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

end of the day

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende :D

fin bil du har . ble litt misunnelig på de scoop'a dine :( så pent ut :)

kjipt med så mye arbeid . hadde jeg bare hatt de arbeidslyst.

 

*Abonnere på tråden.* så blir jeg mest sannsynlig improvisert :)

Lykke til:)

-94 Bmw 316iC (knust)

-88 Golf GTI (ombyggd GT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for hyggelig innspill! Ja de er litt kule, men velt ikke helt om de faller ismak hos meg, men må desverre ha dem på, da dem har slt 2 småe riper i lakken angry angry angry angry

 

Ser ikke ut til at det blir gjort noe spesielt idag, kanskje en tur ut for og prøve og vaske motorrommet. Har også noe rust rundt batteriet som skal fjernes, noen som har noen tips hva som budre gjøres? pusse det ned og legge noe rustbeskyttende middel, og lakk?

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

værså god :D hehe .

ja pusse ned å slenge på noe korrosjonsmiddel eller noe . å lakke til igjen . er vel det de fleste gjør ..sparkler vel litt også .. (er ganske n00b selv).men lærer vel når jeg skal hellakkere bilen min:)

MEN. om du bestemmer deg for å ta av scoopa . så er jeg intr i de :D

-94 Bmw 316iC (knust)

-88 Golf GTI (ombyggd GT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår