auto82 Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Hei. Har funnet ut at dynamoen i min bil lader lite. Når jeg trykker på bremsepedalen lader den nesten ikke i det hele tatt. Hva kan være problemet? Kan det være børstene eller regulatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Mest sannsynlig børstene som er utslitt ja.skift regulatoren du. Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Børstene er utslitt, men du sier at jeg bør skifte regulatoren? Nå ble jeg litt i tvil.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Bare et spørsmål. Kan jordingskabel fra batteri ha noe å si på dens ladeeffekt? Byttet den for en stund tilbake. Er den for lang? Den er ca. 1 meter. Bør den være kortest mulig? Kabelen er 21 mm2. Eller har det ingenting å si? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Hvis du har bosch dynamo er børstene å regulatoren i samme enhet.sitter bak dynamoen der alle ledninger er.den er som regel hvit å festet med 2 skruer. Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 kabelen har heller lite å si.den bør jo være godt festet da. Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Kan jeg bruke et digitalt multimeter å måle med på batteriet? Hva bør ladespenningen ligge på? Hva er godt og hva er dårlig liksom? Hvis spenningen synker hvis jeg får noen til å trykke på bremsepedalen mens jeg måler. Er dette da unormalt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 325i Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Kan jeg bruke et digitalt multimeter å måle med på batteriet? Hva bør ladespenningen ligge på? Hva er godt og hva er dårlig liksom? Den skal normalt lade mellom 14 og 14,4V Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 hvis bilen lader dårlig er ikke dette så unormalt.sjekk lade spenningen din først og fremst.er den under 13,6 volt bør du få gjort noe Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Har målt med multimeter nå. Den lader med ca. 14.2 v. Men når noen trykker på bremsepedalen mens jeg måler synker spenningen til ca. 13,2 v. Hva er dette for noe merkelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Har målt med multimeter nå. Den lader med ca. 14.2 v. Men når noen trykker på bremsepedalen mens jeg måler synker spenningen til ca. 13,2 v. Hva er dette for noe merkelig? Er det bare når du bremser, eller skjer det samme når du skrur på hovedlysene ? Bremselysene skal jo ikke ta mer enn 42 watt tilsammen. Kan du høre at motoren jobber tyngre når noen trår på bremsen? Kan jo være en kortslutning et sted, som gjør at det går MYE strøm, uten at det er nok til å ta sikringen. Mål hva ladespenningen blir med hovedlys/fjernlys på også. Hvis spenningen synker da også, kan det tyde på at det er børstene som synger på absolutt siste værset. Jeg aner ikke hva slags bil du har, men hvis det er noe fra Das Vaterland (nei, ikke fra vannlandet), så er det god sjanse for at den har en bosch-dynamo, og hvis den har det, så er det god sjanse for at børster og laderegulator sitter i samme enhet bakpå dynamoen. Skru ut den, og ta med til en rekvisitabutikk eller snap drive eller liknende. Forvent å betale ca. 200 for en ny. Skal de ha noe mer, så gå et annet sted. Sørg for å få en med samme spenning. 14,2 volt som du har nå (ubelastet) er helt grei ladespenning. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 ta å prøv et anna batteri.kan være en celle i det som er gåen. Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Du har helt rett. Motoren jobber tyngre når bremsepedalen trykkes inn. Men ingen sikring ryker. Kan det være en kortslutning ja? Hvor kan denne feilen ligge da? Må jeg gå over ledningnene som har med bremselys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Merkelig problem dette her. Var ute og målte igjen. Satte på fjernlyset og da var det ingen problem. Men bare på bremselyset. Målte også når varmetrådene i bakvinduet og varmeapparatviften stod på. Da gikk spenningen ned, men dette er jo normalt siden disse to tingene bruker masse strøm. Har jeg rett? Takker for gode tilbakemeldinger ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet April 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Er det noen her? Hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg