maedhros Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Jeg må få ut en mutter, men den sitter bom fast. Og ytterste laget av mutteren er spist opp av rust, så vanlig skiftenøkkel/pipenøkkel duger ikke. Hvordan får en løs noe slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 finn fram en Flat, spiss meisel, og en god og tung hammer.... klink den så løs =) Men du sier lite om hvor den sitter da....hehe, kanskje en idè? Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maedhros Skrevet April 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 finn fram en Flat, spiss meisel, og en god og tung hammer.... klink den så løs =) Vil jeg ikke da ødelegge skruen den sitter på? Jeg skifter eksosanlegg. Mutteren sitter helt fremme med motoren... Klarer ikke helt å frklare dette. Tilbake om 10, med bilde... update: Mutteren er forresten en 14mm. Jeg fikk bort en av de andre mutterne av samme type, men da bøyde jeg pipenøkkelen jeg brukte! De sitter rimelig bra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 finn frem dremelen multi verktøy, samtidig bruk forsterket kappe skive. Kapp den og ta en flat skrutrekker og bank den. bolten tåler nok det helt greit. Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Bruk en wisegrip tang (hvis du har) og sett den på. Wisegrip= sveisetang, rørtang etc.Kjært barn har mange navn. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dogshift Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Gass sveiseapparat og varme mutteren rødglødende så kommer den nesten helt sikkert. så slipper du kanskje at bolten inn i manifolden knekker også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 kapp skruen å sett i en gjennom gående skrue med mutter etterpå... Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Hvis du bøyer pipenøkkelen så anbefaler jeg at du kjøper bedre verktøy neste gang. Koster litt mer i innkjøp, men varer desto lengre. Wisegriptang er nevnt tidligere. Pass på at "tennene" inni kjeften er skarpe, ellers risikerer du å ødelegge mutteren enda mer. Varme med gass er også nevnt. For å summere så varmer du først til mutteren gløder. Så bruker du wisegriptangen til å skru med. For meg ser det ut som det er pinneskruer som sitter der. Da er det mulig at du istedetfor å få løs mutteren skrur ut hele bolten. Hvis det skjer så bare skru den helt ut, og bruk en vanllig skru når du setter sammen. Hvis bolten knekker så borr ut restene og sett i gjennomgående bolt med mutter. Lykke til. Hva slags bil er det forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maedhros Skrevet April 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Lykke til. Hva slags bil er det forresten? Takker for gode tips! Det er en Toyota Corolla 1,3 XLi. '91-modell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Som nevnt tidligere i denne posten så kan du varme opp mutteren med en gassveisutrustning. Mutteren blir da større og slipper kanskje taket lettere. En annen ting du kan gjøre er å sveise på en hel mutter uten på den gamle. Bare pass på så du ikke sveiser hele herligheten sammen for da løsner det iallefall ikke :) Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Jeg er enig med folket her altså.. siden bilen er såpass gammal.. så hadde jeg kappa av hele dritten med vinkelsliper og borra igjennom å satt på en fin ny blank og blingbling bolt :) Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Jeg må få ut en mutter, men den sitter bom fast. Og ytterste laget av mutteren er spist opp av rust, så vanlig skiftenøkkel/pipenøkkel duger ikke. Hvordan får en løs noe slikt? Får du godt tak på den, eller sitter den "inni" felgen? Hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd med rørtanga jeg arvet av bestefar. Den er diiiiger, og rørtengene er sånn at de strammer seg når man drar på litt. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maedhros Skrevet April 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Får du godt tak på den, eller sitter den "inni" felgen? Hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd med rørtanga jeg arvet av bestefar. Den er diiiiger, og rørtengene er sånn at de strammer seg når man drar på litt. Hvilken felg? Får godt tak, men får ikke plass til noe diiiiger tang. Se bildet... Er forresten ikke så veldig dyktig med sveiseapparatet. Det vil si - har aldri tatt i et, og jeg aner ikke hvor jeg skulle fått tak i det fra... Så det vil ikke være så enkelt. Hvor mye vil det koste med en ny manifold, sa dere? :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Får du godt tak på den, eller sitter den "inni" felgen? Hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd med rørtanga jeg arvet av bestefar. Den er diiiiger, og rørtengene er sånn at de strammer seg når man drar på litt. Noen hjemme? 1) Hvor på manifolden finner du denne "felgen"? 2) Diger rørtang? vennligst forklar utfyllende hvordan denne skal brukes i dette tilfellet! heyyou ;) Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Varme mutteren er jo en vanig tinf å gjøre. eller så kan du ta å skjære et snitt i mutteren så dypt du tørr. For å å ta meiselen og banke til den sprekker. Kammeraten min kjøpte en slik mutterknekker en gang i tida. Funka ikke. klemte bare mutteren litt. Fant fort ut at den fugde som en skikkelig tang, så nå bruker vi'n te å skru ut muttere som sitter dønn fast... Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.