Gå til innhold

Hjelp, krangler om lim og skruer.

Ranger emnet


Martin H

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og noen kompiser krangler litt, om hva som holder kassen sammen, av skruer og lim. Dem påstår at kassen vil dette sammen om jeg tar ut skruene, og at limet bare er til for å gjøre den tett. Jeg sier at limet holder den sammen, og at skruene bare er der for å presse sammen platene mens limet tørker, og at limet også er til for å gjøre den tett. Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kassa er uten skruer å kassa får seg en trøkk vil den nok dette sammen, vet ikke hvor godt lim går inn i mdf, men det som vil skje er som sagt lenger opp, at du vil rive av det ytterste laget.

hvis du absolutt ikke vil ha skruer i kassa er det jo bare å prøve å se om mdet holder. Hvis du bruker skruer er det jo bare å spakle over slik at skruene ikke vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kassa er uten skruer å kassa får seg en trøkk vil den nok dette sammen, vet ikke hvor godt lim går inn i mdf, men det som vil skje er som sagt lenger opp, at du vil rive av det ytterste laget.

hvis du absolutt ikke vil ha skruer i kassa er det jo bare å prøve å se om mdet holder. Hvis du bruker skruer er det jo bare å spakle over slik at skruene ikke vises.

 

Jeg trekker kassa... Trodde de fleste gjorde det? Ingenting som synes da?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare meninger her ja...

Men som dere kan lese i subkasse-guiden min, er skruene der bare for en grunn; å presse sammen platene mens limet tørker!

Uansett ser jeg ingen grunn til å fjerne skruene etterpå :rolleyes:

Kunne like godt ha gjort det hele uten skruer om man bare hadde hatt muligheten til å få tilstrekkelig trykk på skjøtene.

Etter min mening vil det da bli vanskelig å få det fint/nøyaktig.

 

Tenk på dette: Hvordan er MDF laget?

Kanskje dere da forstår poenget ;)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får lekkasjer ved bare å bruke lim, er kassa dårlig bygget. Skruenes hovedoppgave er å holde platene sammen til limet har tørket, etter dette har de relativt liten funksjon.

 

Polyuretanlimfuger vil etter noen døgn herde seg så sterkt at det faktisk er sterkere enn MDF. Det er i denne sammenheng viktig å huske på at limfugen faktisk bare er en snau millimeter tykk (er kassen riktig bygd er den ikke så tykk en gang) og derfor oppnår en meget høy stivhet.

 

Grunnen til at skruer er såpass utbredt er at det er mye lettere å få platene til å holde sammen i tørkeperioden enn om man bruker tvinger. De som sier skruene har noe å si for kassens stivhet/holdbarhet er langt ute å sykler ;)

 

EDIT: BeemerZ1 var før meg der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting å ta hensyn til, er at Sikaflex ved herding avgir gasser som tar knekken på skumoppheng på høyttalere. Har du gummioppheng er det godt som gull, men liming med sikaflex hvis elementet har skumoppheng er å kaste pengene ut av vinduet.

 

 

 

Takk! Det skal jeg huske... Men jeg har heldigvis gummi :)

 

Edit: kom på at det hørtes litt ekkelt ut.. Har Gummioppheng, mente jeg selvfølgelig... :D

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår