Gå til innhold

Hjelp, krangler om lim og skruer.

Ranger emnet


Martin H

Anbefalte innlegg

En viktig ting å ta hensyn til, er at Sikaflex ved herding avgir gasser som tar knekken på skumoppheng på høyttalere. Har du gummioppheng er det godt som gull, men liming med sikaflex hvis elementet har skumoppheng er å kaste pengene ut av vinduet.

 

Er det ikke bare å la sikaen få herde fra seg før man setter inn elementet da? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere ikke tenker på er at skruene svekker treplatene...

Derfor er det en uting å bruke for mange skruer!

 

Når det er limt skikkelig vil skjøten holde omtrent like bra som MDF platen selv.

Det som skal til er trelim, helt rette kanter og godt med trykk. God temperatur er heller ikke å forakte.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere ikke tenker på er at skruene svekker treplatene...

Derfor er det en uting å bruke for mange skruer!

 

Når det er limt skikkelig vil skjøten holde omtrent like bra som MDF platen selv.

Det som skal til er trelim, helt rette kanter og godt med trykk. God temperatur er heller ikke å forakte.

 

 

Mvh

Stian

 

Amen!

Vil bare understreke det der med riktig temperatur, vanlig hvitlim har skummelt dårlige egenskaper ved temperaturer under 10-12 grader.

Dette gjelder spesielt temperaturen på materialene som limes.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til å bruke lim og skruer og fuge skjøtane... Hvorfor skal du egentlig ta ut skruane? Er vel bare ekstra arbe etter d jeg kan skjønne? Hvis du bare bruker skruer så vil det der dette ifra nann etter hvert vil jeg tro.. All den ristinga i bilen+alle de bassslaga tåler ikke d limet i d lange løp tror jeg...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til å bruke lim og skruer og fuge skjøtane... Hvorfor skal du egentlig ta ut skruane? Er vel bare ekstra arbe etter d jeg kan skjønne? Hvis du bare bruker skruer så vil det der dette ifra nann etter hvert vil jeg tro.. All den ristinga i bilen+alle de bassslaga tåler ikke d limet i d lange løp tror jeg...

 

Veldig godt at du avsluttet det innlegget med "tror jeg".

Vet ikke hvilket innlegg du sikter til med svaret ditt, men poenget her var vel å IKKE bruke skruer.

Den beste løsningen er uten tvil å lime sammen kassa uten skruer.

Men dette betinger et godt alternativ når det gjelder å få skikkelig spenn på limfugene. Feks. masse tvinger.

Jeg skal ikke påstå at skruer og lim er en dårlig løsning for det funker bra hvis sammenføyningene er så som så.

For meg som sager til MDF med 1/10dels mm. presisjon er det totalt unødvendig med være seg skruer eller "fogemasse" som noen nevner her.

Ikke for å være blærete, men jeg har faktisk bygget noen hundre kasser så jeg har en liten anelse om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk begge deler, men kjøp et godt trelim for MDF-plate (hvit flaske). Husk når du skal skru i MDF-plater må du borre først ellers vil MDF-platene sprike når skruen treffer enden av den underliggende plata!

 

 

Jeg gjorde helt likt som han, jeg brukte sponplate lim, og en skure hver 5 cm eller noe. Men bor ført, det er meget viktig, eller så sprekker den. og det er ikke noe kult. hehe

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår