TIversen Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Hvordan er denne motoren (B230ET) når det gjelder holdbarhet ved trimming og kjøring generelt (litt hardkjøring)? Har hørt at mange mener den er helt fin å trimme og tåler 250 hk uten problemer. Andre sier den må holdes orginal ellers vil alt ryke og stempler blir stående ut av blokka. Er denne helt grei hvis man bare skal chippe og justere litt turbotrykk, eller burde man gå får en eldre/nyere B23ET/B230FT motor? Poster i 240 forumet for her leser de fleste uansett :) Mvh Tommy Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 min gamle - råde gjennom blokka... men mistenker sterkt MYE tenningsbank fra forrige eier... selv om at jeg ikke får det helt til å stemme i og med at stempler var uten synlige groper i toppen... men jeg kjørte rundt med ca 1 bar uten noe hørbar tenningsbank i alle fall... folk har jo burnet rundt med disse motorene på 1.2 bar over lenger tid før, men er vel kanskje enkelte mandagsblokker som er de alle verste å gå til helvete. kjøp motoren, kjør til evt. råden kommer, stikk til sverige og kjøp 940 blokk :P Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Kjørte 0.9 trykk på min, med chip. tok 3 timer så hadde jeg blåst toppakningen og hull i 2 steempel. Hadde heller ikke hørbar tenningsbank... men litt må det nok ha vart... B230ET er ikke en god trimme blokk.... Men moderat og uten tenningsbank helt grei.... Klart legger du en drøss med penger på bordet og modder det meste så virker den sikkert til en del hk. men billigere alt finnes vel... Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet April 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Ja tenkte på å kjøre med det til det stopper og så evt bytte motor igjen :) Får se hva jeg gjør egentlig. Men hva er verdt å gi for denne motoren? Alt følger med. Den er komplett og har rullet ca 120.000 Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Kjørte 0.9 trykk på min, med chip. tok 3 timer så hadde jeg blåst toppakningen og hull i 2 steempel. Hadde heller ikke hørbar tenningsbank... men litt må det nok ha vart... B230ET er ikke en god trimme blokk.... Men moderat og uten tenningsbank helt grei.... Klart legger du en drøss med penger på bordet og modder det meste så virker den sikkert til en del hk. men billigere alt finnes vel... Det der hadde skjedd med SPM råder eller hva som helst. Den aller viktigste komponenten på en turbomotor er motorstyringa!"!! Du kan kjøpe råder, stempler, veiv og blokk til billioner av kroner, og kjøre det istykker på en kveld hvis du ikke har ordentlig programmert ECU. En B230ET med de "tynne" rådene og "lille" veiva burde fint klare 250hk så lenge det er snakk om moderate turtall og benkkjørt map. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Er vel verdt +/- 10.000. Hadde en som var moderat trimmet, chip, kn, 3" og 0,9-1bar, holdt 2års hardkjøring. Solgte den videre, og fikk heller ingen klager fra kjøper. Pass på å unggå tenningsbank, og skift olje ofte, så går det bra. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet April 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Er vel verdt +/- 10.000.Hadde en som var moderat trimmet, chip, kn, 3" og 0,9-1bar, holdt 2års hardkjøring. Solgte den videre, og fikk heller ingen klager fra kjøper. Pass på å unggå tenningsbank, og skift olje ofte, så går det bra. Hørtes bra ut :) Passer bra på motoren når jeg først har den i bilen. Men hvor ofte burde man skifte olje på turbo motor? har hørt mye forskjellig. 5000. 10.000. 20.000 og faktisk 2500. Hva bruker dere egentlig og gjøre? Mvh Tommy Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 5000 er passe på en småtrimmet gammel motor. Oftere er sjelden noen vits, kanskje litt lenger hvis du bruker meget bra olje. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet April 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 5000 er passe på en småtrimmet gammel motor.Oftere er sjelden noen vits, kanskje litt lenger hvis du bruker meget bra olje. Bruker mobil 1 styr. Flott som fader :) Skal visstnok være veldig bra. Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tic2002 Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Åssen viskositet a? jeg kjører 5000km og 15w/40 olje. 20000km er ALT for mye etter min mening! Siter "We ride together, We die together, Volvo boys 4 life" Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poffs Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Er vel verdt +/- 10.000.Hadde en som var moderat trimmet, chip, kn, 3" og 0,9-1bar, holdt 2års hardkjøring. Solgte den videre, og fikk heller ingen klager fra kjøper. Pass på å unggå tenningsbank, og skift olje ofte, så går det bra. der har du receptet.ikke lad over 1bar.da går rådene!!!!! og kjøp en wg klokke som er stiv og fin som er stabil på trykket! og blokka til et er fin som gull den,men rådene er søppel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet April 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Men hva er det egentlig som ryker på denne motoren? Er det ikke bare å pelle dette ut og skifte til noe som tåler mer? F.eks fra B230FT motoren? Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.