Gå til innhold

Hva slags kasse og plasering?

Ranger emnet


Rindis

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en 12" jbl sub på 350w rms (tror jeg) med en 540W forsterker av en kamerat. Men kassa som følger med er heller løen, så skal bygge meg en ny. Jeg skal ha anlegget i en 92 mod. E36 uten midtarmlene i baksetene.. Dvs. at bagasjerommet blir veldig tett. Derfor tenkte jeg å bore et eller to hull i stålplata under hattehylla og sette inn bassrefleksrør for å få litt lyd inn. Men hva slags kasse bør jeg bygge og hvordan burde jeg plassere den for å få mest lyd inn i coupèen?

 

takker for evt. svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette et vilkårlig rør i hattehylla vil gi grusomt dårlig resultat er jeg redd. Da er det bedre å rett og slett montere hele elementet der og bygge kasse/støpe i glassfiber under. Evt lage et hull som er minst like stort som membranarealet og la elementet spille opp mot dette.

Spørst hvor mye du er villig til å legge i det av jobb :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtur :) Takk for at du sparte meg for endel arbeid hvertfall! Er ikke villig til å legge så voldsomt mye arbeid i det i grunn. Og i og med at hverken basselementet eller forsterkeren er overstadig kraftig er jeg redd det blir veldig isolert lyd fra bagasjerommet. Hørte om noen som hadde tatt ut de orginale høyttalerne i hattehylla og fått bass opp der, men det blir jo på samme måte som å bore hull og sette inn rør. Har lest her på forumet om at det kunne fungere, så var der jeg fikk idèen fra.

 

Hva med å lage en kasse med bassrefleksrør å la det gå rett opp i hattehylla? (nybegynner og amatør som dere sikkert skjønner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med å lage en kasse med bassrefleksrør å la det gå rett opp i hattehylla? (nybegynner og amatør som dere sikkert skjønner)

 

Det er da ikke noe vanskeligere å lage et hul som er 25-30cm i hattehylla og la elementet spille igjennom det!?

Hvis jeg forstår deg rett så tenker du på elementet som spiller i bagasjen og bassrefleksrøret opp i hattehylla?

Jeg forbyr deg å gjøre dette, det er garantert en katastrofe lydmessig.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle funke ok om du har hull i hattehylla, bare de samlet sett er omtrent like store eller større i areal som bassmembranen. Dette fordi at lufta skal passere uhindret. Lyd er som kjent bølger i luft :)

Bygg lukket kasse du, det vil gi best resultat lydmessig og så sparer du noen liter bagasjerom. Hvilken sub er det snakk om? Navn og nummer?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rett og slett ikke helt sikker på navn og nummer på suben.. Får se det først i morra. Vet bare at jeg ikke betaler stort for det, og informasjonen jeg skreiv tidligere :) Blir det alt for dårlig lyd følger jeg rådet ditt jalla og lager hull tilsvarende arealet av bassmembranen!

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, enig med de andre her om at bassrefleksrør gjennom hattehytta ikke river skinnet av pølsa. Ville nok prøvd med en lukka kasse bak først. Det må jo, hvis du trenger det, gå annå fjerne deler av metallet mellom bagasjerommet og baksetet. Bare husk å forsterk tilsvarende dersom du skjærer vekk bærende konstruksjoner!

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår