AlpejoHn Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Tråden er ganske bildetung... doh Tenkte jeg kunne legge ut litt bilder av da jeg skiftet motoren i vogna mi :) Siden folk her er litt sann glade i bilder ;) Dette foregikk på Hareid Motorklubb, med god temperatur :D Her skal vi til og begynde, alt er laget til nesten ;) Her er motoren på vei ut.. Her er motoren ute, og en stolt "fisker som har fått sin største fisk" ;) Her er motorrommet uten "maskina" Noen som trenger deler av en B23A ? Bare og PM meg.. Ting selges BILLIG :) Dette er da motoren som skal inn, en B230K Planen var å bruke clutch å trykkplate fra gamle motoren.. Men den gang ei.. Som dere ser, er game clutchen fucka og vi måtte skaffe en ny.. Trykkplata var også fucka, fult i riper (er kansje ikke så lett å se) Ny clutch og trykkplate (Måtte ut på bygda og skaffe alt nytt;) Ny motoren med gear kassa montert på.. Nye motor feste, skifta alle sammen.. gearkasse festet også. Var vist nokk på tide å bytte alle sammen likavel :rolleyes: Vi pusser og pusser m'm Smil torgeir :D Da er den klar til å heise nedi ! Her har den komt på plass, mangler å skru på traversen og litt små muttere. Her er den ferdig.. :D ' Den går som ei kule, men fusker pittelitt ved gasspådrag....... Noen som har noen formeining om hva det skyldes ?? :/ Pluggene var svarte, men skal bytte dem, og fordeler lokket var litt dårlig også. Får se om det hjelper.. Men tar fortsatt imot tips :) Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Hvorfor tok du ut girboksen??? Går jo fint å la den være igjen...! Men.... Gratulerer med ny motor da!! Måtte den gå som ei kulle alle sine dager...! Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Ja, veit det:) Men vi skulle skifte clutch huset også.. Så da tok vi like greit ut hele driten :) Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Gratulerer med bra utført jobb! Et par kommentarer: - Jeg ser at du har brukt Scan-Tech gummi. Et velment tips er at du bør holde et øye med dem. Scan-Tech har ikke rykte for å vare særlig lenge, ikke bærearmsforingene deres i alle fall. (Det ser ut at du har gode forhold å jobbe under, så det skulle være enkelt å bytte til nye og bedre når det behøves.) - Mulig at jeg tar feil, men for meg ser det ut som at regreim og strammer ser gammelt ut. Hvis du ikke kjenner kvaliteten på delene og tidspunktet for forrige skifte bør du bytte begge deler straks. B230K er den av rødblokkene som ikke greier et reimhavari. - Det er jo for seint nå, men jeg ville anbefalt å skifte Hallgiveren da dere likevel hadde girkassen av. Vanskeligere å bytte denne vitale delen med motor på plass, og den koster ikke mye. - Fusking ved gasspådrag kan selvsagt skyldes mye rart, men på denne motoren ville jeg begynt med å gjøre forgasseren (dysene) rein og sjekke flottørnivået. Ellers kan du jo sjekke for lekkasje rundt alle vakumslangene (startgass + slokkeapparat). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse_GT Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 ser veldig bra ut dette, er jo morro med motorbytte men hva er grunnenn til at du byttet motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Ja, veit det:) Men vi skulle skifte clutch huset også..Så da tok vi like greit ut hele driten :) Daså...! Har også trua på falskluft ja...! Min hadde det for ei stund sia å da fuska den ved gasspådrag... Å så var den tungstarta når den var varm..! Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-164E Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 (Det ser ut at du har gode forhold å jobbe under, så det skulle være enkelt å bytte til nye og bedre når det behøves.) Ja du skal gjerne få bli medlem av Hareid Motorklubb=P Kan sende giro i posten..500 krone! årsavgift! hehe :titties: Siter Volvo 164 e bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GjerstaN^ Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 har ikke så mye greie på det, men hvordan er k motoren i forhold til a motoren? sprekere? og åssen er det med koblinger fra a til k motoren? Bare spør, tenkte på å bytte maskin snart jeg også. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 tror den er mye sprekere :p jeg hadde A motor (112Hk, 195Nm) en kompis hadde K motor (116HK, 187Nm?) og han kjørte ihverfall grundig fra meg.. mulig min motor ikke var helt frisk ;) (sprukken topp, gåen toppakning.. sombrero) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_sport Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 K-motoren er masse meir økonomisk...ganske spreke motorar faktisk...merker bra forsjell fra en Slapp A.motor ivertfall So vis nåken har en slappe A.motor som bruker for masse bensin so har no eg en k-motor liggande tilsalgs..komplett med alt.88mod.221 000km (Litt OT da men:P) Siter 1997 Volvo 960 T6R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 K-motoren har (syns jeg) et delvis ufortjent dårlig rykte. Grunnene til det er en komplisert forgasser som til og med merkeverkstedet kjenner dårlig, og et tilhørende komplisert tenningssystem. Legg til at dette er den av rødblokkene som ikke overlever et registerreimbrudd. Men når alt fungerer som det forutsetningsvis skal, er den minst på høyde med enhver annen (forgasser-)motor i samme familie (B21/B23/B230). Den er nokså økonomisk som allerede nevnt, og den har et meget godt bunndrag pga. den høye kompresjonen og T-kammen den var utstyrt med originalt. En annen her på forumet har grundig bevist at K-motoren også har trimmingspotensiale. Til bykjøring med mye start fra stillestående, hvor halvannet tonn skal dras i gang av en (la oss innrømme det) svak originalmotor, er T-kammen helt OK. Men den dauer nokså brått over omlag 4000 omdreininger, da. Så til landeveien er det andre kammer som passer bedre. Og nå kommer jeg endelig til spørsmålet mitt: Har du vurdert å flytte over kammen fra A-motoren du tok ut? (Er det ikke en A-kam som sitter i den?) Da vil du få en motor som orker vesentlig mer på høyere turtall, men må akseptere en litt treigere bil når lyset skifter til grønt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 K-motoren har (syns jeg) et delvis ufortjent dårlig rykte. Grunnene til det er en komplisert forgasser som til og med merkeverkstedet kjenner dårlig, og et tilhørende komplisert tenningssystem. Legg til at dette er den av rødblokkene som ikke overlever et registerreimbrudd. Men når alt fungerer som det forutsetningsvis skal, er den minst på høyde med enhver annen (forgasser-)motor i samme familie (B21/B23/B230). Den er nokså økonomisk som allerede nevnt, og den har et meget godt bunndrag pga. den høye kompresjonen og T-kammen den var utstyrt med originalt. En annen her på forumet har grundig bevist at K-motoren også har trimmingspotensiale. Til bykjøring med mye start fra stillestående, hvor halvannet tonn skal dras i gang av en (la oss innrømme det) svak originalmotor, er T-kammen helt OK. Men den dauer nokså brått over omlag 4000 omdreininger, da. Så til landeveien er det andre kammer som passer bedre. Og nå kommer jeg endelig til spørsmålet mitt: Har du vurdert å flytte over kammen fra A-motoren du tok ut? (Er det ikke en A-kam som sitter i den?) Da vil du få en motor som orker vesentlig mer på høyere turtall, men må akseptere en litt treigere bil når lyset skifter til grønt. Dårligere bunndrag mener du ? Synst motoren går utrolig bra orginal jeg :) Får på en måte et turtalls kick:D Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet April 11, 2005 Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Du må være den første personen jeg hører om som faktisk vil ha cisac-gassern. Det er en problemgasser uten like! Få tak i en Weber som passer, eller hiv over innsug og gasser fra B23'n før du får altfor mye problemer! Du ender opp der uansett når cisac'en viser sin gode side og du sjekker delepriser til den. Bare et tips... Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Du må være den første personen jeg hører om som faktisk vil ha cisac-gassern. Det er en problemgasser uten like! Få tak i en Weber som passer, eller hiv over innsug og gasser fra B23'n før du får altfor mye problemer! Du ender opp der uansett når cisac'en viser sin gode side og du sjekker delepriser til den. Bare et tips... Har ikke sakt at jeg "liiiker" denne forgasseren, men jeg synst motoren gikk utrolig mye bedre en den gamle, og hittil har jeg ikke kom over noen feil :) Men hva skjer om jeg bruker den gamle gasseren da ? Vil den ikke bruke enda mere bensin ? Og hva med slangene som egentlig skal inn på den gamle gasseren ?' Skal uansett ha meg en annen motor da, dette er bare en midlertidig en.. Enten blir det en turbo, eller en B23E eller noe slikt.. og grenrør å eff anlegg.. Spørs alt etter penge inntaket :) EDIT: Men har vurdert å sette over A-kammen da, slik som nemt over her, men da skulle jeg absolut hatt et grenrør :/ og eff anlegg også.. for å få tilbake litt av det bunndraget som forsvinner.. :( Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet April 11, 2005 Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Har ikke sakt at jeg "liiiker" denne forgasseren, men jeg synst motoren gikk utrolig mye bedre en den gamle, og hittil har jeg ikke kom over noen feil :) Men hva skjer om jeg bruker den gamle gasseren da ? Vil den ikke bruke enda mere bensin ? Og hva med slangene som egentlig skal inn på den gamle gasseren ?' Skal uansett ha meg en annen motor da, dette er bare en midlertidig en.. Enten blir det en turbo, eller en B23E eller noe slikt.. og grenrør å eff anlegg.. Spørs alt etter penge inntaket :) Det er mulig at bensinforbruket går opp en desiliter eller no, men det avhenger jo av tilstanden på begge gasserne da. Vakuumslangene på cisac'n er ikke noe problem ved bytte. Du fjerner bare vakuumforsterkeren og alle vakuumslangene som følger med den. EGR-dritten fjerner du og plugger hullet i eksosen (får kjøpt passende plugg der de selger rørutstyr o.l.). Vakuumslangene til den røde ventilen som sitter under innsuget (på toppen) fjerner du da bare. Den eneste vakuumslangene du trenger, mener jeg å huske, er en fra innsuget til puls-air ventilen. Har en fornemmelse av at det skal være en vakuumslange til, men husker ikke helt. Jeg kan ta bilde av 245'n min, hvis du vil se va som skal hvor. Bygde om den fra cisac-gasser (230K) til pierburg-gasser (230A/23A) i vinter. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.