goonzday Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Heisann. Jeg har en Pioneer DEH-P5600MP-spiller i bilen, og jeg har et spørsmål eller to angående det innebygde delefilteret i denne. Kan jeg kjøpe et Peerless Resolution-frontsett og kjøre det direkte fra spilleren? Det står i manualen til spilleren at lavpassfilteret kan kutte frekvenser høyere enn 50, 80 eller 125 Hz, og høypassfilteret kan kutte frekvenser høyere enn 50, 80 eller 125 Hz. Hva betyr dette? Vil det fungere med to 5'' bassmellomtoneelementer og to 1'' diskantdomer? Har ikke PEIL, for å si det mildt. I tillegg har jeg en forsterker (PG MS 275) og ei tre-veis basskasse (billig). Planen er drive kassa med forsterkeren, mens frontsettet drives av spilleren. Går det an? Forsterker-specs: Basskasse: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Enkelt forklart at på subutgangen så slipper spilleren gjennom frekvensene under den du har satt, dvs alt under 50, 80 eller 125Hz, og samme for highpass, den slipper gjennom alt over 50, 80 eller 125Hz, alt etter hva du har satt den til å gjøre. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goonzday Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Ja, okei. Men kan jeg bruke delefilter(ene) på et frontsett? Dette skal forresten oppi en Ford Fiesta, haha. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Jepp, du kan med stor fordel bruke spilerens delefilter på komponentsett og sub. Slik slipper de små membranene i komponentsettet å slite med frekvenser lavere enn, la oss si 80 Hz, der suben(e) tar over. Tut & kjør :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goonzday Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Hvordan blir det hvis jeg vil kjøre komponentsettet rett ut i fra spilleren da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 helt riktig det Zetec og jalla sier, :) men du har en PhoenixGold MS 275.... den innebygde forsterkeren i spilleren kan aldri matche MS275... kjør full tone på MS275 og sett 6dBdelefilter til mellontonen til Peerless, diskanten har allrede delfilter. Den basskassa du har skal tåle full tone... Du kan kjøre en spole i serie med bassene og sett den i parallel med brokobling -såkalt Trimode kobling- Da vil du ha større Headrom og stramere bass... har du ikke nevt den basskassa og forsterkeren før i en tidligere tråd?? mener å huske bilden. ;-) har selv brukt en MS275 i ca 0,5ohms oppsett med 25 høytalere -3 veis front sett med Thielle diskanter, 3 veis rear fill og 12x8" Peerless + senter kanal på den ene og alene forsterker med passiv deling..... :titties: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goonzday Skrevet April 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 Er det innebygget delefilter i diskantene? Kan jeg da bruke høypassfilteret på alle fire elementene i komponentsettet da, slik at bare frekvenser over 50 Hz slipper gjennom? Bør jeg velge Definition eller Resolution? Takk for svar så langt forresten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet April 5, 2005 Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 Siden du skal ha sub vil jeg anbefale Definitionsettet siden du skal ha sub i tillegg. Delefilteret er en egen separat komponent. På bildet av komponentsettene er det den fikantige, tildels blå saken. Du ser også en rad med skruterminaler nederst på disse. Der mater du + & - ledningene fra forsterker inn, signalet blir delt og du kobler til + & - på diskant og mellomtone på dertil avmerkede terminaler. Er du fortsatt usikker på hvordan dette fungerer så ta en prat med folka på Eltek, de er veldig hyggelige og biter ikke ;) Og ja, du kan med fordel kjøre høypass på alle komponentene og lavpass på subben. Anbefaler å dele ved 80 Hz med det oppsettet du har her :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goonzday Skrevet April 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 Takk for svar! Jeg har grublet litt og kommet fram til at jeg gjerne vil ha to koaksialhøyttalere foran (noe som spiller fra ca. 40 Hz til 20 KHz), og drive disse med spilleren, mens forsterkeren brokobles for å drive en sub. Hva slags subwoofere kan den drive (helst 10'' eller 12'')? Er dette mulig, eller er jeg bare helt på jordet (?); Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet April 5, 2005 Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 Du kan IKKE brokople to og to kanaler på spilleren, det skjærer seg garantert. Sats på lettdrevne komponenter siden du ikke har allverden med trøkk å drive disse med. Resolution 6" vil være et bra valg for høyttalerne. Parer du dette med en Peerless Resolution 12" burdte det bli meget bra i forhold til kostnadene. Søk ellers på forumet for tips til kassebygging tykkelse og type strøm, signal og høyttalerkabler, sikring mm :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 forsterkerne i spilleren er allrede brokoblede!! :fingers: hver kanal består av 2 forsterkere-derfor "drømmewatt" på 25 eller mer watt..., men "hvis" du brokobler mellom front kanalene då vil du få en "mono" kanal og dessuten en mindre kanalseparation, ble mye brukt før til å lage en senter kanal.... anyway: bare gjør som jalla sier og du vil få en "ålreit" lyd.... med mindre du kobler som jeg har tidligere nevnt og utnytter kvaliteten i Phoenix Gold maksimalt.... lykke til! :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goonzday Skrevet April 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Høres fornuftig ut! Er forsterkeren min kraftig nok til å drive et komponentsett og feks. en 10'' sub da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg