Gå til innhold

Montere B230FT i 240 m/ B230A...

Ranger emnet


Volvo-trimmaren

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Volvo 240 som jeg er veldig glad i, og som jeg kun vil det beste for.. :) Men det er altfor lite futt i den, så jeg kommer til å satse på turbomotor til sommeren..!

 

Blir nok en B230 FT motor, hadde jeg tenkt...

Men den motoren som sitter der nå er en B230A motor, så det er jo litt arbeid da.. Lurte da på om det er noen her inne som har gjort dette arbeidet før og kan fortelle litt om hvor omfattende det egentlig er? Er så mange forskjellige svar ute å går når man spør om dette, noen sier at "neida det er ikke SÅ mye arbeid, det er verdt det med den motoren".

Mens andre igjen sier noe sånt som "nei å nei, ikke begynn med det der, det kommer til å bli mye mer arbeid og mye mer kostbart enn du hadde tenkt deg.." :rolleyes:

 

Så, lurer da altså på, hva nøyaktig er det som må gjøres? Jeg må legge opp returledning for bensin, montere tankarmatur, flytte fordeleren fram, og koble opp ledningene til motoren... noe mer?

Hvor komplisert er egentlig det der ledningsgreiene? Hvor får jeg tak i koblingsskjema til den motoren? Når det gjelder fordeleren, så kan jeg bruke den jeg har på B230A'en min nå, sant?

 

Og til sist: Hvis jeg skulle satt bort hele arbeidet, hva ville det kostet sånn ca?

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:)

 

 

Lurer bare på hvor glad du er i bilen din.....det som ville vært den letteste løsningen er å kjøpe en Volvo 240 med b230f motor. allså fra 88 å oppover. Da er det mer eller mindre plug and play. Må bytte hjernen i allefall....ligger en del poster om dette temaet her på 240 forumet....let litt å du finner ganske sikkert svar:)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:)

 

 

Lurer bare på hvor glad du er i bilen din.....det som ville vært den letteste løsningen er å kjøpe en Volvo 240 med b230f motor. allså fra 88 å oppover. Da er det mer eller mindre plug and play. Må bytte hjernen i allefall....ligger en del poster om dette temaet her på 240 forumet....let litt å du finner ganske sikkert svar:)

 

Og ikke glem formotstand på dysene :nono:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- tankarmatur, tur og returslanger.

- bensinpumpe under bilen

- bensinpumperele som kobles inn i sikringsboksen..

- ledningsnettet til motoren, du bruker samme kontakten på torpedoveggen som før. ledningene til hjernene (inj. og tenning) samt bensinpumpereleet legges inn i bilen ved passasjerens ben. (totalt er det vel en plussledning fra batteriet, og to ledninger i sikringsboksen. om du får tak i et koblingskjema fra 240 og 940 (får låne hos volvo) så går dette bra!.) stor fordel om den personen som har plukket ut motoren av 940'en har merket alle ledningene!

- fordeleren må flyttes frem ja, du har alle delene du trenger på din 230A. evt. kan du bygge om torpedoveggen..

-du må ha gasswire og overføring på innsuget fra en B230F som har stått i en 240. (har ikke dette på min, bare en jallamekk. men tror B230F og B230FT har samme innsug.)

- nytt eksosanlegg (JT 3" ellerno såklart. JT sitt anlegg for 240 turbo passer IKKE (oljekjøler/filter i veien). kjøp halvsats til 240 turbo og så tror jeg du kan bruke 940 downpipe..)

- servopumper og slikt må flyttes over, veit ikke helt hvordan dette er, men på 940 motoren skal ihvertfall servopumpen dit som dynamoen sitter på 240'en og omvendt. pass på å få med FT dynamoen.. den er på 100A og myye bedre enn 240 dynamoen :D

- må flytte ekspansjonstank (evt. skaffe rund type fra 240 turbo), flytte spylervæskebeholder om du skal ha plass til K&N filter ex. (og det skal du vel?)

- om du skal ha orginal FT motor greier du deg med girkassen din. Skal du passere 200hk bør du se deg om etter noe annet enn volvo girkasse. (evt. M90) M45/46 skal visst holde 220hk ca, M47 170-180hk og M90 300hk ca. M90H (fra 960) skal tåle 400hk. Har M47 og over 200hk og det går greit, men jeg kjører rolig med den for tiden. en børnout og da går nok den i dass tror jeg.

 

Pris på hele greia? veit ikke helt, men jeg satt det bort til en kompis og han skulle ha 4000 for jobben, da reiste han over 100mil å henta motoren, men i tillegg fikk han to rødblokker i delbetaling (en B23 og en B230).

 

Tror det er det meste.. rett meg om noe er feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem formotstand på dysene :nono:

 

 

??

 

tenker allså på å bytte motor....ikke turbo konvertere en F motor...

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, takk for rask respons folkens! :) Det ser ut til at det vil bli endel jobb ja... Det hadde jo ikke vert uaktuelt å skifte til en nyere 240 heller.. Men hva med å sette inn en B21 ET? De har vel mekanisk innsprøytning, så det er vel ikke så komplisert som FT motoeren? Det som er vanskelig der er vel å finne en B21 ET med kilometer stand under 300.000... Hmmmmm, vanskelig detta.. Bilen er jo ikke veldig over gjennomsnittet strøken, så er vel begrenset hvor mye arbeid og penger det er verdt å legge i dette "prosjektet"... :rolleyes:

 

Ingen som vet om noen brukbare 240'er med B230F motor tilsalgs da..? ;)

 

Ellers, dette er kanskje et dødfødt tema, men finnes det noen greie måter å hente ut litt effekt av en B230A?

Tenkte da på doble webere, ny kam (har en VX kam nå), grenrør, 531-topp og diverse.. Det vil vel koste mer enn det smaker regner jeg med...?

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå for turbomaskin.. du fikser fint å skifte motor om du har tilgang til løftebukk og elefantkran. trenger ikke noe spesialverktøy eller noe spesielt.

 

å trimme en B230A er dyrt, i tillegg vil den bruke vanvittig mye bensin om den skal gå bra.

 

En FT motor er ikke komplisert, og er det noe som er komplisert så er det ihvertfall en ET motor som begynner å feile..!

 

dessuten.. jeg har en FK motor.. og den er ufattelig gjerrig på bensinen! noen en B21ET ikke er sombrero

 

Så skal det sies at en FK/FT motor faktisk er utrolig lettkjørt! motoren er med fra bunn (allerede ved 1200rpm leverer turboen (mitsubishi aggregatet) 0.2 bar!). Litt kjipt er at T-kammen gjør at det egentlig er slutt på morroa ved 4-5000rpm. (min gjør ikke det av en eller annen merkelig grunn.. trolig har K&N filter og 3" en del å si.., har trolig oppjustert trykket til 0.6 virket det som sist jeg brukte den. men da kjørte jeg uregistrert bil på sommerdekk på snøføre og var vanskelig å i det hele tatt få opp trykket uten å spinne, uansett gir..)) min drar helt til turtallsperra. Bunndraget er jo helt rått (spes med chip og noe mer trykk! 300Nm er IKKE noe problem!) og gjør forbikjøring ekstremt gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare slutte meg til locked og råde deg til å sette inn fk/ft.

 

Har selv satt inn ft-motor på min 86 mod med B230A. Den gleden du får av motoren er verdt "strevet" med ombyggingen.

 

Jeg er ikke utdannet bilmekaniker og kan trygt si at dette ikke er noe å frykte.

 

Locked gir en grei smørbrødliste og har du en Haynes bok i tillegg er du langt på vei.

 

Ikke hør på hva Volvo-verkstedet sier. Husk at det er mye yrkesstolthet ute og går...

 

Lykke til !!!

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjalp en kompis med å sette inn en B230FK i 240'n hans i vinter.

det vi gjorde var å kjøpe komplett lednings nett fra 89- B230F som hadde stått i 240. dette gjorde jobben med oppkobling mye lettere og det er lettere å få til et pent og ryddig resultat. trenger bare koble opp formotstand til dysene. Tenningsstrøm inn, og en ledning til hver dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller hva med å kjøpe mototen min der alt er klart og spare masse jobb og få litt mere hk....... 60.000 er motoren din

 

http://www.subtrip.net/~octane/volvo_prosjekt/

 

greit, du har en sprek motor, men 60000 er vanvittig mye penger å bruke på motor til en 240.. 15-20 000 i en god FK motor og litt tilbehør (eksos, dump, ic, k&n osv.) kan de fleste fikse. men 60 000kr blir nok litt i laget for de fleste.

 

Flesteparten her er jo studenter/lærlinger med heller lite penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja 60.000 er nok litt utafor mitt budsjett... Får feriepenger til neste måned, tenkte da å legge av en 15-16 tusen og se litt rundt etter motor... Burde vel få en grei motor til den prisen..?

Er det noen idè å reise til sverige for å se etter motor?

Har ihvertfall bestemt meg nå, det blir en turbo-motor fra 940 m'm ... Satser nok på å bruke somerferien til å få dette iorden.. :) Men lurer litt på hvor lang tid dette kan ta..? Den praktiske delen med skifte av selve motoren og slikt er ikke noe problem, da faren min var bilmekaniker i 10 år før han begynte som industrirørlegger i oljeindustrien... Så det eneste som er litt usikkert egentlig, er dette med ledningene og sånt.. Men det skal vel ikke være noe prob det hvis jeg får tak i en motor med merkede ledninger...?

 

Hvordan blir det med forsikring og sånt da? Må vel si ifra at det er litt mer hester i den?

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsikring trenger ikke vite noe så lenge du ikke endrer slagvolum. spurte om dette og fikk til beskjed at det var slagvolumet som telte, ikke antall hk.. da ble jeg rimelig fornøyd :D

 

min forrige bil hadde 2316ccm så det var greit. men nå har den 1983ccm ellerno så nå blir forsikringen litt dyrere.. men jeg har ikke tenkt å fortelle dem at jeg har turbomotor siden den kommer fra 940LT og ikke 940 Turbo. basta sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår