Zievert Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Hva er best: klasse a forsterker eller klasse d? eller er det helt forskjelldige type forsterkere? Jeg har hørt at A er best lyd, men blir veldig varm. D blir ikke varm og brukes ofte til subber..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Zievert Hva er best: klasse a forsterker eller klasse d? eller er det helt forskjelldige type forsterkere? Jeg har hørt at A er best lyd, men blir veldig varm. D blir ikke varm og brukes ofte til subber..... Klasse A har vel best lyd men ikke fullt så god virkningsgrad om ikke jeg husker feil... Klasse D er vel ubrukelig til lydforsterkning Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 vil påstå at klasse A forsterkere er ubrukelige i bil ihvertfall,da de drar MAKS strøm HELE tida... og det blir fort mye strøm hvis man skal ha litt effekt. klasse A: 10-25 % effektive klasse D er da såvisst ikke ubrukelig til lydforsterkning.. moderne klasse D-design har jo fullt frekvensområde (noe de gamle ikke hadde). men også de gamle klasse D forsterkerne var jo rett og slett geniale som bass-forsterkere. klasse D: 90-100 % effektive altså,for å svare på det som ble spurt om... FØR var det sånn at klasse A ble regnet for å "spille penest" ja,og klasse D ligger vel muligens noen hakk etter,enda. men om et par år regner jeg med at vi får se kl.D forsterkere med minst like bra lyd som kl.A... :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Rockford har forresten en klasse BD forsterker. Et monotrinn som har fått pris av EISA, som beste monotrinn 2002. Det burde vel si sitt. Power BD500 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snurre Sprett Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Klasse A: - Har stor kvilestrøm, dette fordi at forsterkeren har forspenning på utgangstransitorene. Det betyr at dei er opne, altså leder hele tiden uavhengig av om det er signal inn eller ikkje. Dette er for å ungå overgangsforvrenging. - Penest lyd Klasse B: - Ingen forspenning på utgangstransistorene - Ingen kvilestrøm - overgangsforvrenging - høgest virknadsgrad av de nevnte klassene Klasse AB - forspenning - liten kvilestrøm på rundt 50 mA (- den vanligeste klasse på Hifi produkter) Klasse A blir vel omtrent ikkje brukt til bilstereo grunnet stor kvilestrøm og dito stor varmeutvikling.. Edit: legger til at monoblokka eg har her hjemme (som eg desverre må fikse (bang sa det :( , venter på deler) er Klasse A forsterker på 300W. Den blir rundt 60-70 grader C uten noe signal inn.. dette er normalt.. Siter -91 Bmw e36 325i Sedan -86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Snurre Sprett - veldig liten kvilestrøm på kun noen mA den uttalelsen må jeg få lov til å korrigere litt... den må være min. 50mA for at transistoren skal lede,men bør være en del høyere for å få bra lyd.. "vanlig" hvilestrøm ligger på rundt 100-200mA pr. transistor-par.. så det så :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snurre Sprett Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 hehe,, lov til å ta feil.. fint at det er noen som kan korrigere av og til da :) Siter -91 Bmw e36 325i Sedan -86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zievert Skrevet Februar 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 hva er er en mosfet transistor? å takk for alle fine svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by TG1 den uttalelsen må jeg få lov til å korrigere litt... den må være min. 50mA for at transistoren skal lede,men bør være en del høyere for å få bra lyd.. "vanlig" hvilestrøm ligger på rundt 100-200mA pr. transistor-par.. så det så :) Varierer hvilestrømmen mellom 1 og 2 Ampere på denne, litt avhengig om hvor varmt jeg vil ha det på rundt meg: 8W Klasse A Denne skal etterligne varmen i 300B lyden, for de som vet hva det er. Sjekk 8110 Reklamen på bunnen av siden, den er gammel den. Husker ennå hvor stolt jeg var av den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Snurre Sprett Klasse A: - Har stor kvilestrøm, dette fordi at forsterkeren har forspenning på utgangstransitorene. Det betyr at dei er opne, altså leder hele tiden uavhengig av om det er signal inn eller ikkje. Dette er for å ungå overgangsforvrenging. - Penest lyd Klasse B: - Ingen forspenning på utgangstransistorene - Ingen kvilestrøm - overgangsforvrenging - høgest virknadsgrad av de nevnte klassene Klasse AB - forspenning - liten kvilestrøm på rundt 50 mA (- den vanligeste klasse på Hifi produkter) Klasse A blir vel omtrent ikkje brukt til bilstereo grunnet stor kvilestrøm og dito stor varmeutvikling.. Edit: legger til at monoblokka eg har her hjemme (som eg desverre må fikse (bang sa det :( , venter på deler) er Klasse A forsterker på 300W. Den blir rundt 60-70 grader C uten noe signal inn.. dette er normalt.. Fortell litt mere om den da, hjemmebygge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Originally posted by Orb.Net Varierer hvilestrømmen mellom 1 og 2 Ampere på denne, litt avhengig om hvor varmt jeg vil ha det på rundt meg: ja,jeg mente såklart i klasse AB effekt-trinn :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Originally posted by TG1 ja,jeg mente såklart i klasse AB effekt-trinn :) Det skjønte jeg, fagbrevet mitt som radio/tv rep. henger på veggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg