Gå til innhold

Politiet`s Laser, regler ?

Ranger emnet


Stage

Anbefalte innlegg

3. Hvor mange ganger må de skyte ?
De trenger bare å skyte èn gang, og en måling tar 0,3 sekund.

 

Spurte om dette da jeg ble tatt i fjor sommer.

 

Jeg hadde laservarsler og mener den sparte meg for en tusenlapp, hadde kanskje spart enda mer hadde jeg ikke hatt stereon så høyt på angry angry

Jeg hadde 120 på meteret før jeg skjønte ulyden fra annlegget mitt som egentlig var varsleren, og jeg bremset det jeg kunne, ble målt til 89 i 70 sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

INSTRUKS FOR BRUK AV LASER FARTSMÅLER

 

1. Generelt

 

Laser fartsmåler som benyttes av politiet til fartskontroll skal være godkjent av Justisdepartementet/Politidirektoratet og skal betjenes av personell innehar særskilt brukergodkjenning for apparat-/kontrolltypen.

 

Se for øvrig instruks 02.3 om organisering av kontrollsteder/poster.

 

2. Kontrollplass

Lokalisering av kontrollplass skal beskrives i loggskjema.

 

3. Klargjøring og bruk

 

3.1. Måleren klargjøres og brukes i samsvar med denne instruks og brukerveiledning for vedkommende apparattype.

 

Før, under og etter bruk skal apparatkontroll utføres i henhold til

loggskjema. Resultatet av utført kontroll skal nedtegnes umiddelbart.

 

Måleren skal ikke brukes dersom påbudte kontrolltiltak ikke gir klarsignal om at apparatet fungerer normalt. Viser apparatkontrollene foretatt under eller etter bruk at det foreligger feil, skal alle målinger etter siste godkjente kontroll annulleres.

 

3.2 Under måling skal apparatet holdes i ro. Apparatets skulderstøtte, eller 3-

benstativ, skal benyttes.

 

Måling skal normalt foretas ved å sikte mot kjennemerke, tilnærmet rett foran eller bakfra.

Måling mot motorsykkel eller moped forfra, utføres ved å sikte mot hovedlykten.

Dersom måleobjektet ikke har kjennemerke, og/eller måling av særskilt grunn er foretatt mot annen egnet flate, skal dette anføres i loggen.

 

Måling må bare utføres på avstander innen 20-400 meter, og der hvor operatøren har full kontroll med målesituasjonen.

 

3.3. Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat.

Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i displayet.

 

 

4. Gjennomføring av kontroll

Ved fartskontroll kan den praktiske kontrollen utføres av èn tjenestemann eller i samarbeid med stoppost(er). I oppsetting med stoppost ledes kontrollen normalt av kontrollposten.

 

Måleresultat som fører til reaksjon, skal straks skrives på loggskjema før ny måling blir foretatt.

 

I den gra det er praktisk mulig, bør måleresultatet i displayet forevises til den kontrollerte. Dersom trafikanten er blitt vist måleresultatet, avmerkes dette på loggskjema og anføres i eventuell anmeldelse.

 

Har apparatet utstyr som gir utskrift av måleresultatet, skal utskriften vedlegges loggen.

 

5. Godkjenning og opplæring

Sjefen for Utrykningspolitiet fastsetter fagplaner for opplæring og utarbeider og ajourfører undervisningsmateriell for instruktører og brukere av fartsmåleren. av brukere av fartsmåleren.

Sjefen for Utrykningspolitiet foreslår godkjenning av den enkelte instruktør.

 

Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet sørger for at nødvendig opplæring blir gitt og forestår godkjenning av den enkelte bruker.

 

Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet fører oversikt over de respektive instruktører/brukere samt godkjenningens varighet.

 

6. Kontroll og ettersyn

Kontroll og ettersyn av apparatene skal foretas etter retningslinjer fastsatt av Politiets materielltjeneste

.

7. Ikrafttreden

Denne instruks trer i kraft straks.

.:: Knutz ::.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår