Gå til innhold

Spm. ang. B230FK

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hvis det her er snakk om motorer ifra 95 å nyere har ft vs fk samme turbo å allt bortsett ifra wastegate oh eventuelt software..så det har absolutt ingenting for seg å kjøpe en ft istedet for en fk.

 

Så det du sier er at etter 95 mod.. så er FT og FK akkorat samme motoren ? Med like mye ut effekt ? Og like bra drag ?

 

 

Prisen da? :D'

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sente forespørsel på en FT som var solgt, men fekk et annet tilbud:

 

-Finnes B230FK komplett 1995 modell kr 13.000+mva. Komplett= ledningsnett styrbokser intercooler oljekjøler fremste del av ekhaust mm. (ikke starter dynamo servopumpe ac-pumpe)

 

Er dette billig eller dyrt ? :cool:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen på 95 mod eller nyere FT/FK er én ting - og det er wastegateklokken... samme turbo, samme ALT! er kun det at wastegateklokken på FT har gjenger og er "justerbar" , og på FK har den ikke gjenger... men det er jo ikke værre enn å lage seg en bleedventil og øke trykket...

 

det emnet der har vært oppe en milliooooooooooon ganger på TPC forumet

 

jeg ville heller gått for en FK da den ofte kan være billigere, og har vært kjørt med mindre hester...

 

har FK motor i min nå, men med elektronikken og resten fra 88mod 740tic'en min... men MEGASQUIRT SNAAAAAAAAART ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsk hugger?

 

men var ihvertfall dyrt. jeg gav 15000 for min som hadde gått 160 000km, k&n filter, komplett ledningsnett med hjerner, bensinpumpe og tankarmatur. i tillegg var motoren ombygd for M47 girkasse, samt blokkmontert fordeler og hadde HELT NY clutch. fulgte også med starter, dynamo (100A) og downpipe. var oljekjøler også (sånn olje til vann kjøler)

 

dette var med frakt fra olso til førde (to personer reiste ens ærend over for å hente den) har blitt fortalt at det var en dyr motor, men jeg mener jeg fikk ganske mye for pengene egentlig. kunne jo såklart vert billigere men jeg sparer såpass bensinutgifter at den var verdt kvar ei jævla krone :D

 

edit: motoren min er '97 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen på 95 mod eller nyere FT/FK er én ting - og det er wastegateklokken... samme turbo, samme ALT! er kun det at wastegateklokken på FT har gjenger og er "justerbar" , og på FK har den ikke gjenger... men det er jo ikke værre enn å lage seg en bleedventil og øke trykket...

 

det emnet der har vært oppe en milliooooooooooon ganger på TPC forumet

 

jeg ville heller gått for en FK da den ofte kan være billigere, og har vært kjørt med mindre hester...

 

har FK motor i min nå, men med elektronikken og resten fra 88mod 740tic'en min... men MEGASQUIRT SNAAAAAAAAART ;)

 

 

Så det du sier, er at FT/FK motorer fra 95 og opp, er Nøyaktig like.. bare wastgaten som er annledes ? Turbo å ALT samme ? styre enheter også ?

 

Så vis jeg finner en FK 96 da kan jeg bytte ut wastgaten til en FT wastgate å da har jeg så og si FT motor ? med like mange HK ? eller må vel stille opp trykket litt.. og det tåler den ? :rolleyes:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra 5 til 10 000kr for et greit eksemplar med lav km og god stand.

 

Mambo: om du øker trykket kommer jo ikke økningen før litt opp i turtallsregisteret. bunndraget vil derfor vere uforandret. litt forskjell med chip, men en god chip vil ikke senke bunndraget, men vil heve MAX bunndrag til litt lenger opp, men hele kurven vil fortsatt ligge over den orginale kurven.

 

 

BS!! prøv selv, så får du kjenne!!

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, er KUN wgklokke som er forskjell på de motorene etter '95 (da FK kom.. før det var det bare 1. generasjons FT)

 

min er gjort noe med, jeg har ca 0.6 i ladetrykk (FK) skal hjem i helga å se om jeg finner noen shims rundt wg-klokken :D

 

http://www.bsrab.se/ <-- desse selger chip til FT og FK motorer som jeg har stor tro på :D skal kjøpe til sommeren. 4800kr for chip, og det er inkludert ny wastegate... Med den chip'en lader du ca 0.95bar og da er det jo plenty å gå på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg sier det er at når jeg kjører med den bilen, så drar den jo "ok" opp til rundt 2500 O/min så kjenner du turbo boosten kommer skikkelig..

 

er ikke for å hetse eller være slem :P er bare praktisk erfaring :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg sier det er at når jeg kjører med den bilen, så drar den jo "ok" opp til rundt 2500 O/min så kjenner du turbo boosten kommer skikkelig..

 

er ikke for å hetse eller være slem :P er bare praktisk erfaring :P

 

riktig, du er blirr bortskjemt og syns ikke det går så bra under 2500rpm lenger ;) men den går akkurat like bra som før! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig, du er blirr bortskjemt og syns ikke det går så bra under 2500rpm lenger ;) men den går akkurat like bra som før! :D

 

 

kjørte en tur opp til ei veninne (5mil WTF??)

så skulle jeg hjem. klokka var vel ca seint? 01. og jeg skulle på jobb kl 08 :P

jeg kjører hjemover, det går jo ganske fort da, forklarling nok. så ligger jeg i 4 gir og kjører akkurat ut fra en brå sving for å gi på på en slette, så når jeg kommer på rundt 2500 O/min begyner den å spinnne... VELDIG :P hehe =) så er ikke bare kos da :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte en tur opp til ei veninne (5mil WTF??)

så skulle jeg hjem. klokka var vel ca seint? 01. og jeg skulle på jobb kl 08 :P

jeg kjører hjemover, det går jo ganske fort da, forklarling nok. så ligger jeg i 4 gir og kjører akkurat ut fra en brå sving for å gi på på en slette, så når jeg kommer på rundt 2500 O/min begyner den å spinnne... VELDIG :P hehe =) så er ikke bare kos da :P

 

vi snakker om snøføre her ikke sant? ihvertfall så spant min også. ved pådrag i 5. i 80km/t.. uten å kødde med gass/clutch. bare trykke ned gassen.. var jo egentlig farlig.

 

så lenge det var snø på veien så sleit jeg med å finne feste på ihvertfall de 4 første girene, gikk som regel greit på 5. havna no i grøfta et par ganga på den motoren :D som i type bånn gass å ræva ut over alt.. ikke alltid jeg fikk tatt den inn igjen. blir langt å ratte med lastebilratt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker nok om noe jeg trodde var bar asfalt.. var vel bitte litte granne islag akkurat der.. for jeg kjørte RELATIVT fort og det var helt is fritt fra der jeg begynte =)

 

ja du veit selv hvordan det er når det ser bart ut og ikke er det alike vel =)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår