Flasher Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 dette merket jeg veldig på rekorden da jeg hadde på noen tunge 16" felger, og smelte på noen 13" alleycat med sånn passe dekk.. dem er mye mindre, og myyyye letter.. bilen gikk som ett olja lyn i sammenligning ;) Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ladetrykk Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 sportbil produsenter er ofte veldig flinke til å montere "lettvekts" felger på bilene orginalt. .. Siter Do you understand the words comin outa my mouth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 Det er bare, som jeg skrev over, en tommelfinger regel, så det kan nok hende at det blir noe unøyaktig :D. Edit: Her er en interessant artikkel som viser dyno testing av lette vs. tunge felger: http://www.nissanperformancemag.com/may01/dyno.shtml Hvis du leser litt nøye så ser du at effektmessig så utgjør dette svært lite. Kan være typen dekk på felgen å som gjør disse tallenen. Effektmåling på dekk og ruller er ikke helt nøye og har + - mere enn hva forskjellene dette viser. Ja, mulig det er en forskjell.. men du oppnår sikkert tilsvarende ved å legge ut reservedekk tror jeg.. Ta ut 200 kg i bilen så vil du øke utrolig mye effekt. Grafer kan leses og tolkes på så mange måter.. du kan finne akkurat det du vil Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 lette felger = A6 felger :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 de som har testet små svake biler , med lette 15" og tunge 17" feks merker ganske greit forskjellen.. kjører 15" felger som veier litt under 5kg stk på min, har lite lyst å ha på 17" som veier det dobbelte feks :D Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet Mars 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 Det sier jo seg selv at en svær tung felg er tyngre å drive rundt for bilen enn for noen mindre og lettere... Prøv f.esk å knyt fast et lodd på 500 gram i en snor og sving den rundt som et hjul. Så kan du prøvde det samme med et 2 kg tungt lodd eller tyngre med litt lengre snor og prøv det samme. :) Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2005 Et eksempel: La oss si at man feks. setter på 17 toms felg i stedet for de originale 15 tommerne. La oss si at ett 17" hjul veier 5 kg mer enn ett 15" hjul (felg+dekk). Dvs. at de fire 17" hjulene til sammen veier 20kg mer enn de originale 15". Det vil bli det samme som at bilen må dra på 200kg mer vekt. Det er noe av det dummeste jeg har hørt! Utfordrer deg til å prøve selv.. last inn 200 kilo i bilen din og prøv etter på med større felger du. Er noe som heter logisk overblikk. Hvis du tenker deg litt om så forstår du at dette er helt håpløst regnestykke Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Det er noe av det dummeste jeg har hørt! Utfordrer deg til å prøve selv.. last inn 200 kilo i bilen din og prøv etter på med større felger du. Er noe som heter logisk overblikk. Hvis du tenker deg litt om så forstår du at dette er helt håpløst regnestykke Mvh Faktum er at jo tyngre hjulene dine er jo tyngre går bilen din. Regnestykket over er, som sagt tidligere i tråden, bare en tommelfinger regel og ikke til å tas som det absolutte :rolleyes:. Jeg kjørte feks. med 17" felger på min bil tidligere som veide 17kg (med dekk). Solgte disse og kjøpte meg ultra lettvekts Volk felger i stedet som veide 12-13kg pr. stk. Det ble ganske så stor forskjell på ytelsene selv om begge hadde original rulleomkrets. Jeg vil sammenligne det med som å ha med 2 velvoksne personer i bilen. Når jeg kjøpte dekk med mindre rulleomkrets på 15" ble forskjellen enda større sombrero Nå skal det legges til at på momentsvake biler så vil man merke slike ting ekstra godt. Har man masse moment så vil man neppe merke så mye til det, selv om forskjellen er der. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Det du snakker om her er en form for virtuell masse som påvirker akselerasjonen på bilen ut i fra energien som går med til å endre rotasjonshastighet på hjulene. Her er det forklart i detalj inkludert et eksperiment på 3 forskjellige felger i beste klasseromsstil, på Norsk til og med: http://home.netpower.no/pberg/trilting.html I eksempelet nevt i artikkelen over vil man ved å gå fra 15" på 15.5 kg til 17" på 20kg ( tilsammen 18 kg økning for alle hjul ) Øke bilens "vekt" ved akselerasjon med 33.2 kg. Ikke ~200 kg. som tommelfingeren din påstår. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Det du snakker om her er en form for virtuell masse som påvirker akselerasjonen på bilen ut i fra energien som går med til å endre rotasjonshastighet på hjulene. Her er det forklart i detalj inkludert et eksperiment på 3 forskjellige felger i beste klasseromsstil, på Norsk til og med: http://home.netpower.no/pberg/trilting.html I eksempelet nevt i artikkelen over vil man ved å gå fra 15" på 15.5 kg til 17" på 20kg ( tilsammen 18 kg økning for alle hjul ) Øke bilens "vekt" ved akselerasjon med 33.2 kg. Ikke ~200 kg. som tommelfingeren din påstår. Den høres mere fornuftig ut ja, så den kan jeg kjøpe Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet Mars 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 de som har testet små svake biler , med lette 15" og tunge 17" feks merker ganske greit forskjellen.. kjører 15" felger som veier litt under 5kg stk på min, har lite lyst å ha på 17" som veier det dobbelte feks :D Hva veier felgene med dekk da? Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ecko Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Lett bil bra aks. lettere felger, bedre aks ;) Siter Sierra-> FuckedOnRaceDay MR 2 '86-> Solgt Celica 87-> Ribba -> Spiker Charade-> Solgt tilbake Citröen ZX -> borte Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pIMp Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 Det du snakker om her er en form for virtuell masse som påvirker akselerasjonen på bilen ut i fra energien som går med til å endre rotasjonshastighet på hjulene. Her er det forklart i detalj inkludert et eksperiment på 3 forskjellige felger i beste klasseromsstil, på Norsk til og med: http://home.netpower.no/pberg/trilting.html I eksempelet nevt i artikkelen over vil man ved å gå fra 15" på 15.5 kg til 17" på 20kg ( tilsammen 18 kg økning for alle hjul ) Øke bilens "vekt" ved akselerasjon med 33.2 kg. Ikke ~200 kg. som tommelfingeren din påstår. Gutta på CH kommer til å bli helt i fra seg. På CH forumet er som kjent trimmetips nr. 1 bittesmå lette felger. Det å si at du har 17" felger der er som å banne i kirka :) Siter "fuck the respect - I want the bitches!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peet Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 kor mye veier gummi i forhold til aluminium då?? for hvis du ska ha mindre felger må jo du då ha mer gummi... men e d vits i like vel??? :rolleyes: Siter Volvo 740/940 Turbo Ford Sierra 1,8TD Ford Escort Mk2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 Gutta på CH kommer til å bli helt i fra seg. På CH forumet er som kjent trimmetips nr. 1 bittesmå lette felger. Det å si at du har 17" felger der er som å banne i kirka :) heh.... er vel ikke bare Hondaer som har godt av lette felger ;) Forøvrig interresant lesning på den artikkelen over. Hva gjelder estimat på avvik, feilkilder og lignende stod det ingen om da men. Syntes uansett 33kg forskjell i virtuell masse på 18kg forskjell i uavfjæret vekt virket veldig lite basert på erfaringer jeg har gjort med mine biler. Mulig det er andre ting som virker inn som feks. at med større felger vil den roterende massen bli flyttet lenger ut fra senter o.l, som artikkelen ikke har tatt med i betraktning? Det kan også være mulig at jo fortere hjulet spinner i utgangspunktet, jo mer har uavfjæret vekt å si? Jeg har hvertfall merket mye større forskjell fra 100-200kmh med tunge felger enn fra 0-100kmh. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.