Gå til innhold

Prob. med stereoinstallasjon i Audi A4

Ranger emnet

paul_s

Anbefalte innlegg

Jeg har fått hjelp av en kompis til å bygge inn en 4-kanals forsterker

og 10" sub i en 1999 A4 sedan. Da vi skulle koble til frontkanalene

til frontsettet (orginalt) fant vi ikke noe delefilter i døra, men kun

en y-splitter(så det ut som) som delte signalet til diskant og mellomtone/bass-element.

Det viser seg at vi har knotet det til, for diskantet blir fremdeles

drevet av selve spilleren og forsterkeren driver kun mellomtonene..

det låter mildt sagt elendig :(

Noen som kjenner til dette? Sitter delefilteret fremme under

dashbordet eller under dekselet ved sparkepanelet?

Har også problemer med å bassen til å låte noe særlig, blir ganske

romlete pga at det er sedan med ganske tett bagasjerom (eller er forsterkeren for pudding?). Noen som har

prøvd ut å bedre dette? Tenker evnt på å lage bassrefleksrør i

hattehyllen. Denne kan jo byttes ut når bilen skal selges..

~~~~~~

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også problemer med å bassen til å låte noe særlig, blir ganske

romlete pga at det er sedan med ganske tett bagasjerom (eller er forsterkeren for pudding?). Noen som har

prøvd ut å bedre dette? Tenker evnt på å lage bassrefleksrør i

hattehyllen. Denne kan jo byttes ut når bilen skal selges..

Dette er et kjent problem.

Bare for å ha sagt det: IKKE la bassrefleksen spille opp i hattehylla.

Det er bare en måte å få dette til å fungere på; selve basselementet må spille inn i kupeen på en eller annen måte.

Er det så mye styr å lage hull i hattehylla da?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye styr å lage hull i hattehylla da?

Nja, er ikke så erfaren på området, men under hattehylla (i plast e.l. med stoff-trekk) er det ganske 'hel ved', dvs en ganske tett, men ujevn stålplate med endel 10x10cm hull i. Ikke akkurat så lett å sette inn et 10 eller 12" element der?

~~~~~~

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefilteret er en kondensator på ledningen til diskanten, den ligger ca midt mellom kontakten og diskanten, inni skumgummipølsa på ledningen.

Og for å få noe bra bass, er det bare å bytte ut høyttalerene i døra foran, de 10 cm som står der er ikke mye tess, og gir problemer med nivået i bassen siden disse gir seg før subben kommer, og en får ett hull i gjengivelsen av bassen, og du mister mye trøkk. Og hjelper ikke at bassen bak i bilen må gjennom setet, for den høyeste bassen er den som blir mest dempet, og da spiller den i frekvens for lavt til å overlappe godt med frontsettet. De dypeste frekvensene vandrer greitt gjennom setet, men klart ikke optimalt. Tips, ta ned armlenet, og lag det slik at bassen står rett bak her, og du har bare ett tynt stoff på den delen av midtarmlenet du ikke slår ned.

Litt tall...på 120hz begynner frontsettet å miste nivå...spiller med ned mot 90-100Hz, men da er det nesten slutt. Å få en sub til å spille noe mer enn 80 Hz er ikke noe lett, og gir en bass som kommer markert bakfra.

For bytte foran, se denne linken: http://home.tiscali.no/trantonsen/Montering av hoyttaler.pdf

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auditq; Du har hørt resultatet går jeg ut ifra? Kanskje jeg skulle prøve det.. ser vi har samme bil, har du noen bilder av hvordan du har gjort det? Vet ikke om du mener kun å kappe hull i selve hattehyllen, eller også gjøre hullene i stålplata større?

Ser du har et rått anlegg, kunne vært intr å hørt det en gang ;)

Takker for svar :D

~~~~~~

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rukket å bli færdi med mitt anlegg enda desverre... :(

men, har bygd stereo i et par A4 før!

I min forige A4 så var det orginale høyttalere i hatthylla, dær tok jeg bare ut høyttalerne og fikk dærmed bassen bedre inn i coupeen!

Regner med at møller kan skaffe deksel vist du vill det til å se orginalt ut!?

holdt med orginalhullene for min del i den forige A4'n! du får prøve deg fram... :)

(du kan også bruke hullet dær skiposen er vist du har det og er villig til å ofre den!)

PS: Ikke bassreflex i hatthylla!!! :nono:

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driver å bygger anlegg i min 1999 modell A4 nå. jeg tar vekk den "luken" til skiposen. den tar jeg bort. tror det skal bli bra da. Er jo ikke ferdig, så har ikke prøvd det. Men håper det, men det var en av dere som sa at det gikk ann å legge ned seteryggen på A4 1999 modell. Jeg trodde ikke dette gikk. Jeg har prøvd før, uten å klere det. jeg har ikke bilen min her nå, den står på vinter-opplagring. Så kan jo se igjen. Men hvordan får du ned seteryggen på A4? jeg trodde ikke dette gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Dali A-5CS tror jeg det heter. Kjøpte det brukt på QXL etter å ha sett etter ett passende sett lenge. De fleste som selger selger 6,5", og det blir for stort, hvis en ikke går grundig, og da mener jeg grundig til verks...

Har ført noe Infinity på bilradiospesialisten, http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=271, og syntes disse spilte bra. Hører at folk ikke se så fornøyd med Rockford, men har vel med personlige preferanser å gjøre også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fjernet platen midt i seteryggen der hvor skiposen skulle være, ser ut som det var meningen å kunne gjøre dette da den var bare satt fast i 5-6 punkter, resten var allerede "klippet" opp. Regner med at man kan få kjøpt en mer avtagbar plate som kan "snappes" på når subben en gang skal fjernes, for å unngå at ting kommer i full fart gjennom seteryggen!

Dermed sitter jeg igjen med et hull på ca. 20x30 cm som kun er dekket av en tynn stoffduk og det nedfellbare armlenet :) Jeg har idag en 10" sub i båndpasskasse:

http://www.usblaster.com/index.php/9,hid--128,sid--7,sg2id--,artId--192

Denne ønsker jeg å bytte ut med en 12" i lukket kasse, med passende vinkel så den kan plasseres så nærme seteryggen som mulig.. finnes det ferdige løsninger til dette, eller må kasse spesialbygges? Evnt noen som har noe stående her?

Tror nok det må bli et nytt frontsett på meg også ja, lurer nemlig på om orginalhøytalerne er sprengte. Blir en ganske merkelig og "flisete" lyd i disse, spesielt når jeg spiller lavt og det er lite som skjer i lydbildet, f.eks. kun vokal.. trodde først at det var noe støy fra spilleren eller feil i linjesignalet, men har eliminert denne muligheten ved å koble en mp3-spiller direkte inn på forsterkeren.. fremdeles flisete lyd!! :(

Er det vanlig at det høres ut på denne måten?

~~~~~~

- '99 AUDI A4 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider