Larsern Skrevet Februar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 hehe...åja, nå ser jeg at det er en ventil den tingen jeg stod å skrudde på. Hvor blir egentlig eksosen bypasset til da? Symptomene på for lite a/r forhold er at du får veldig tidlig trykk, men også masse mottrykk på eksossiden, dette fører til at du mister mye effekt oppover registeret, slik at motoren føles tafatt. Spesielt når man skal lade lite, så er dette veldig ugunstig, pga at da blir trykkforholdet mellom eksos og innsug så stort. På din turbo blir ikke eksosen bypasset i det heletatt sålenge du har den platen skrudd på. Du må ta hull på plata og sveise på et rør som går innpå downpipen din. Du bør heller ikke skru på den ventilen, unbrako sporet er der for å kunne holde igjen ventilen tipper jeg. Skrur du på denne risikerer du kanskje å ødelegge membranen inni trykk-klokka. Å bestemme seg for ladetrykk på forhånd er heller ikke så viktig, det kommer av seg selv når man får kjørt litt. Å betemme seg for 0,4 er jo litt dumt hvis det viser seg at man kan/må kjøre 0,8 for å få det til å funke godt. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Februar 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 Symptomene på for lite a/r forhold er at du får veldig tidlig trykk, men også masse mottrykk på eksossiden, dette fører til at du mister mye effekt oppover registeret, slik at motoren føles tafatt. Spesielt når man skal lade lite, så er dette veldig ugunstig, pga at da blir trykkforholdet mellom eksos og innsug så stort. På din turbo blir ikke eksosen bypasset i det heletatt sålenge du har den platen skrudd på. Du må ta hull på plata og sveise på et rør som går innpå downpipen din. Du bør heller ikke skru på den ventilen, unbrako sporet er der for å kunne holde igjen ventilen tipper jeg. Skrur du på denne risikerer du kanskje å ødelegge membranen inni trykk-klokka. Å bestemme seg for ladetrykk på forhånd er heller ikke så viktig, det kommer av seg selv når man får kjørt litt. Å betemme seg for 0,4 er jo litt dumt hvis det viser seg at man kan/må kjøre 0,8 for å få det til å funke godt. hmm...hvordan har denne turbo'n bypasset eksoen før da? vent nå litt... det er jo åpe fra ventilen og inn til der downpipen skal begynne...trenger vel ikke rør da? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sneaker Skrevet Februar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 Er det åpent ut fra wastegate-ventilen til etter eksosturbinen blir jo eksosen bypasset der, så da er jo alt greit. Men er det bare meg, eller er en av de 6 boltene på det siste bildet du postet knekt av? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 hmm...hvordan har denne turbo'n bypasset eksoen før da? vent nå litt... det er jo åpe fra ventilen og inn til der downpipen skal begynne...trenger vel ikke rør da? Ok, da er vel alt i orden. Ikke godt å se om det er en passasje der pga vinkelen, pluss at fokuset er på bordet bak turboen. :P Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Februar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2005 Spørs om du kommer til å spoole opp den snella der allerede på 1500rpm :P Ville satsa på turbo fra en bensinbil jeg.. Kommer jo litt an på hva du skal bruke denna til da? Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Februar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 Skal stå på en 2 liter 8V CIH opel motor. Disse tåler ikke alle verden så jeg har ikke tennkt å ladde så mye. Lager nå først til motor og grenrør og får det til å passe, så er det bare å bytte til en bensin T3 senere :) Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeifPer Skrevet Februar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 det er mulig å stille når turboen skal begynne å lade og slutte. Det er veldig avansert så det er mest normalt å levere den inn til det. (om den begynner å lade på 1500omdr) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2005 Jepp, det er mulig å "stille" dette. Men det er ikke veldig avansert, og man kan fint gjøre det selv. Det heter å bytte eksoshus. ;) Problemet for budsjettbyggere er at det koster fort 1500,- for et eksoshus. En annen metode er å "klippe" av litt av bladene på turbinhjulet for å minske litt effektiviteten på dette. Tilsvarer en øking i a/r på ca 10%. Dette må seff gjøres av fagfolk. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg