Gå til innhold

Snu elementer

Ranger emnet


KriegHeim

Anbefalte innlegg

mener du med magnteten ut av kassa? eller bare snu kassa med membranet fremover?

hva som er best av å ha bassen fremover eller bakover kommer helt an på type bil.

å ha magneten ut av kassa har ingen lydmessige fordeler, annet en kosmetisk og plassmessig..:) ikke alle elementer som liker det heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tatt opp xxx antall ganger før. Det har absolutt ingen ting å si hvilken vei den står, bare volumet den skal ha stemmer. Hva gjør en høytaler? jo. skubber luft. Så hvilken vei er ikke no nøye. Bare pass på opphenget ikke tar borti noe.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammel Hifi spørsmål :) ... mener å ha lest for mange herrens år siden i High Fidelity bladet at alle elemter har en ulinæart mekaniske bevegelse av menbranen, slik at det opptår en mekanisk forvrengning av lyden når menbranen beveger seg og for å kompenserer for dette så snur man den ene elementen siden det antas at forvrengningen er 180 grd fase vendt til hverandre og når de er i motfase så opphører de hverandre, med den konsekvensen at det blir mindre mekaniske forvrengning med bedre og mer frekvens lineært respons... ingen som har hatt Audio Pro subber? de pleide å snu den ene elemten netopp av den grunn -ble jeg fortalt av de-

 

ellers har jeg selv bestandig snud den ene elmenten med like god resultat hver gang, men det er også litt avhengi av høytaller merke og modell/type. Morel´s sine elementer vil ikke takle dette her -ble jeg fortalt av mr Pål/Morel doh - nyere subber skal vist tåle mindre effekt ved å bli montert andre veien, kommer nok av måtten de er bygd på: med magneten inne i kassen så har den "tilgjengelig" arealen av menbranen en vis "bremse effekt" av luft massen bak/foran menbranen, noe som blir annerledes når man snur elementen siden menbran arealet er forskjellige mellon foran og bak på menbranen... og da er vi tilbake på den nevnte ulinært mekanisk forvrengning...

 

det er min personlig erfaring. det er også riktig dette her med forandring av kasse volumen som sikker vil også forandre lyden men så lenge det blir til det "bedre" er vel bare en fordel... :) Så jeg anbefaller å prøve men ville ikke gjørt det hvis målet var SPL men heller god og gammel lytte glede med kvalitet! :titties:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår