Gå til innhold

Opel Corsa B - Motorbytte og litt forskjellig...

Ranger emnet


wwill

Anbefalte innlegg

Har en Opel Corsa B 1,4i 60 HK 95 mod.

 

Syns loppa er litt dau og bare lurte på hva som skal til og hva jeg trenger for å bytte motor i den. Og gjerne hva slags motor. Jeg vet det er levert Corsaer med 1,6 GSi originalt (World Cup versjonen), men det må vel finnes en Vectra motor eller noe å putte inn? Har ikke veldig peiling på bil teknisk, så det hadde vært moro om noen kunne forklare meg litt om hva jeg trenger og mulige kostnader...

 

Her er et lite bilde...

 

Corsan

VW Golf Cab 1,6 - 96 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er levert corsa med to forskjellige 1,6i, både World Cup (som kom kun i 94) og GSI. Forskjellen på motorene er at ene er Ecotec og den andre er ikke (hvis jeg ikke tar veldig feil) Forskjellen i hester er 106 på den ene og 109 på den andre. Trenger vel bremser, motor med ledningsnett og mulig speedometer og litt annet småtteri. http://www.corsasport.co.uk vet alt sånt. Ellers så er det vel lettere å få tak i en 2.0i :)

 

Forresten, tøff corsa!

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denn: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=53144 .

 

Som du ser har han en C20Let i sin, så da burde vell de fleste 2L motorene til Opel passe i den Corsan din :D

 

Foreksempel:

 

C20NE - 115hk - Veldig billig - 500+kr

20NE - 115hk - Veldig billig - 500+kr

C20XE - 150hk - Ikke fult så billig - 5000-15000kr

X20XEV - 136hk - Ikke så mange av disse - 5000+kr

C20LET - 204hk - 15000-?kr

 

Hvis ikke finnes jo disse motorene orginalt i Corsa:

 

92-93: C16SE - 100hk

93-94: C16XE - 109hk

88-92: E16SE - 100hk

95- : X16XE - 106hk

 

Jupp...så da kun du jo tenke litt på det. Kansje en X16XE, den burde i alle fall passe rett i. Er nok mye jobb å få nedi en 2L.

- 1986 Opel Ascona 1,8

 

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag... Det høres meget interessant ut det her. Ville vel tro at hvis jeg velger en 1,6 liter på 106 hester så er det vel lettere å få det til å passe ja. Jeg er ikke ute etter noe værstingmotor, fordi om 150 Hk hadde vært helt gromt. Men er det nødvendig å bytte ledningsnett osv hvis jeg velger en corsa motor? Har ikke veldig peiling på dette som sagt. Og blir det høgger'n, eller er det andre lure steder å få tak i en slik motor? X16XE - 106hk... Hvordan ligger disse i pris?

 

Takker for svar....

 

 

BTW Wiktory, jeg bor i Skien og får vel corsan nedover når lappen kommer om en ukes tid... Så da ses vi.

VW Golf Cab 1,6 - 96 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en x16xe på 100hk som skal selges.

dette er med girkasse og komplett lednings nett.

Kommer fra en astra 97 mod mener jeg.

 

Men du skal være klar over att 1.6 motorene ikke er spesielt bra. (olje forbruk, hengende ventiler, registerhavari)

Har hatt en corsa WC 109hk, den mortoren tok kvelden på 62000km, da var alt nedsota i toppen og ventilene hang som bare det.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som Corsa Tuner skriver....STYR UNNA 1.6L 16V'ene....MYE problemer med dem, som bla oljeforbruk, ventilheng osv osv...Jobbet hos opel i over 6år, sp dette vet jeg! 1.8 og 2.0 veldig lite problemer med, så lenge man følger servicer osv;)

 

Har en komplett 1.8-motor til salgs, hvis du er interessert;)

 

Info: X18XE1 komplett med girkasse, ledningsnett...gått 126000km, alle servicer fulgt, ny clutch (byttet for 2uker siden), Nytt register (registerreim,vannpumpe,løpehjul og strammer).

 

Så som du ser er motoren kostet på 7-8000kr (har kvittering) i de siste 2ukene, så jeg "gir" ikke bort motoren...men her har du et bra objekt!!!!

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nå blir jeg skikkelig i draget her. Var innom mwi.no, og skjønner at det koster lakser å bygge om. Mange lakser. Det som står i veien for meg er økonomi, men jeg jobber som en helt så det går nok bra. 1,8 liter på 125 Hk er absolutt noe jeg kunne ha levd med, hvis motoren er bra selvfølgelig.

Det jeg ikke veit er hvor mye motoren i seg selv kommer til å koste meg, og hvor mye jeg må ha i tillegg. PÅ mwi var det jo ikke lite å ta av heller.

 

Noen som har oversikt over alle delene som skal til for at alt skal passe og fungere?

Hva jeg spesifikt trenger av fester o.l.?

 

Takker for alle svar...

VW Golf Cab 1,6 - 96 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem motor er det som står i nå da? Noen av disse kansje:

 

C14NZ/Multec motorstyring. Denner er 60hk de begynte å levere denne i 1990

X14SZ/Multec F motorstyring. Denne er også 60hk, men denne ble vel ikke lever i Corsa før 96?

- 1986 Opel Ascona 1,8

 

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er som sagt en 95 mod, så da blir det vel C14NZ/Multec tenker jeg. Dette veit jeg jo ikke. Er ikke i nærheten av bilen min nå eller så jeg får sjekka det... Hvor er det motortypa står hen? En plass på motoren eller på karosseriet?

 

Står på blokka, kanten mellom toppen og blokka på høyreside (på samme flate som toppakningen altså)...eller så står det på flaten som sitter mot girkassa (ved peilepinnen)....må sikkert bruke litt rustløser og stålbørste:D

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp delen for ombygging fra M-tech selv, da slipper du fordyrende mellom ledd.

Dette er ett meget seriøst firma som jeg har handla litt av selv.

Fikk feil deler og da var pengene tilbake på konto innen kort tid, og de feilleverte var bare å beholde.

 

Sjekk ut: http://www.mathijssentechnics.nl/?taal=2

 

De har alt og hjelper det med alt for ombygging av opel.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår