-=turbokalle=- Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Bedre eksos er lurt ja. Er viktisk nærme turboen, der det er varmest. Kjør 98oktan. Koster deg 20kr ekstra per tank, det er det verdt. Vill ikke ha tenningsbank. Opplevde på en saab 900 turbo at turbotrykket økte når vi fylte 98oktan. Det er pga. at APC-systemet hele tida føler når det er tenningsbank og justerer trykket deretter.. 98 oktan selvantenner ikke så lett som 95. Jeg fyller aldri noe annet på bilen min. 30sek tomgang bør du la den gå uansett kjørestil. Men har du kjørt hardt bør den gå alt fra 2-5min.. Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 20kr blir mye med tida, å sånn som jeg kjører fyller jeg annenhver dag;) uff uff, heldigvis billig bensin nå, tror det var 95oktan for 8.51 igår:) Hvorfor er det viktigst å ha stor eksos hvor varmen er? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Har ikke no bra svar på det, men det er det folk har sagt. Der eksosen er varmest trenger den mest plass. Så f.eks. å ha 3" den første biten fra turboen og fortsette med 2.5" videre bakover går bra, men å ha 3" bakerst og original downpipe har ikke så stor misjon.. Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Originally posted by Probe GT 20kr blir mye med tida, å sånn som jeg kjører fyller jeg annenhver dag;) uff uff, heldigvis billig bensin nå, tror det var 95oktan for 8.51 igår:) Hvorfor er det viktigst å ha stor eksos hvor varmen er? Fyller omtrent så ofte jeg og..Hehe. Hvis det står i instruksjonsboka eller no sånt at 95oktan er minimum, går det greit. I min står det minimum 98. Men skal du bynne å skru opp trykk så er det ikke spørsmål engang.. Mange trimma biler som er mappa (programert) for 95oktan, men da er det gjort sinnsykt mye mer enn bare å skru opp ladetrykk.. Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Er nok sikkert siden da er gassene helt utvidet, og trenger større rom for å passere mere problem fritt igjennom eksos annlegget. Det meste som blir varm utvider seg jo:) Men jeg har vel fått vite det jeg lurte på angående dump-ventiler.. Så takker for all respons;) Dere får vel vite åssen det kommer å gå med bilen, når det gleder dump, eksos luftfiltre ol. små ting;) Vis lommeboka fortsatt er tjukk, så blir det styling! Men blir vansklig å få til det innen kort tid, jobber med musikk anlegg!:) Niclas Sæther Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Februar 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2005 Så blir vel å skifte ut turbo med en større, vis dette er det eneste måten å få høyere trykk på uten at jeg må øke bensin tilførselen, den bruker nok bensin som det er:op Større turbo, mer trykk Mer trykk, mer luft Mer luft, mer bensin Hvis ikke du gir den mer bensin så blir stemplene dine til karamell! Å ha stor størrelse på eksos ved turbo er fordi det skal være rask spool up mens det skal være litt mindre etter fordi at hvis gassene får for stor plass så blir de kald og dermed tyngre og vanskeligere å få ut! Skulle jeg tro... Pluss at hvis man bruker 98oktan så bruker man som regel mindre bensin og derfor sparer du fort inn igjen de 20 kronene.(Tror jeg) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2005 Større turbo, mer trykkMer trykk, mer luft Mer luft, mer bensin Hvis ikke du gir den mer bensin så blir stemplene dine til karamell! Å ha stor størrelse på eksos ved turbo er fordi det skal være rask spool up mens det skal være litt mindre etter fordi at hvis gassene får for stor plass så blir de kald og dermed tyngre og vanskeligere å få ut! Skulle jeg tro... Pluss at hvis man bruker 98oktan så bruker man som regel mindre bensin og derfor sparer du fort inn igjen de 20 kronene.(Tror jeg) Viste du at bensinen er også med på å kjøle ned? Så stemplene ikke blir "karamell";) Vi får se åssen det går, skal få på fise lyden på bilen først. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Februar 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2005 uhhmmwhat? Repeterte du ikke bare det jeg sa nå? Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2005 Hm.. nei, desto mer bensin som blir spruta inn jo mer kjøler det av stemplene.. du snakker jo om eksos anlegget. doh Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Større turbo, mer trykkMer trykk, mer luft Mer luft, mer bensin Hvis ikke du gir den mer bensin så blir stemplene dine til karamell! Å ha stor størrelse på eksos ved turbo er fordi det skal være rask spool up mens det skal være litt mindre etter fordi at hvis gassene får for stor plass så blir de kald og dermed tyngre og vanskeligere å få ut! Skulle jeg tro... Pluss at hvis man bruker 98oktan så bruker man som regel mindre bensin og derfor sparer du fort inn igjen de 20 kronene.(Tror jeg) Riktig det andreas sier. Men bensina er også med på å kjøle ned stempeltoppen ja... Men hvis du kun skrur opp ladetrykk og ikke tilfører mer bensin, og attpåtil kjører 95oktan kan du banne på at du får tenningsbank. Og det vil du ikke ha.. Fyll 98, ikke noe å tape på det. Hvis du ikke vil chippe, kan du evt kjøpe en justerbar, progressiv bensintrykkregulator, så får du økt bensintrykket litt. Hjelper på det.. Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Hm.. nei, desto mer bensin som blir spruta inn jo mer kjøler det av stemplene.. du snakker jo om eksos anlegget. doh Når jeg sa at stemplene blir karamell uten nok bensin så mente jeg at de smelter! Mao de blir veldig varme! Mao bensin kjøler ned! Mao du repeterte det jeg sa! doh Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Med å si karamel, forklarte du alt jeg nettopp skrev da? neppe.. Uansett, er du her for å kverulere? Det blir veldig slitsomt for andre å meg å lese. Takker resten av dere med nyttige innlegg:) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Februar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2005 Hm.. nei, desto mer bensin som blir spruta inn jo mer kjøler det av stemplene.. du snakker jo om eksos anlegget. doh Er forsåvidt enig med andreas. Han skrev jo øverst i det ene inlegget at hvis du ikke gir motorn mer bensin så blir stemplene til karamell.. Og det stemmer.. Så spurte du om han viste at bensina er med på å kjøle ned stemplene?? Noe han egentlig akkurat hadde svart på selv i det forrige innlegget, mao du repeterte hva han mente.. Er ikke her for å kverulere, men tror kanskje du skulle ha lest gjennom inleggene til andreas et par ganger til så ser du hva han har skrevet.. Er her for å hjelpe, ikke krangle. Så ikke bli sint er du snill... :) Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Februar 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2005 Takk takk Roger! :) Men forumet er oppe igjen!!! THANK YOU GOD!!! :D Har kjedet meg..! Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 haha, okay.. enig, men jeg var mer detaljert;) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.