kloppen Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Var på EU-kontroll og fikk beskjed om at motoren hadde fpr mager blanding ved tomgang. Så bensinmengden ble justert litt opp. Spurte om dette hadde noe å si for bensinbruken ved kjøring, men fikk da beskjed om at dette ikke var tilfelle. Har lagt merke til at motoren har fått litt mer kraft på tomgangen (merker mer kraft ved kjøring på tomgang). Ved justeringen gikk ikke turtallet opp så jeg har samme tomgangsturtall Men lurer da på om det stemmer at bensinforbruket ikke går opp under vanlig kjøring? Trudde at motoren kunne kjøres på mager blanding og dermed redusere bensinforbruket litt, eller er jeg helt på villspor? Har en volvo 360, B200k motor... motoren gikk fint før justeringen (og etter). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Er ikke forgasseren din en toportet Solex? Jeg mener at forgasseren har ei tomgangsdyse ("idle jet"), og to hoveddyser ("main jet") - ei til hver av de to portene. Det betyr at tomgangen kan stilles uavhengig av bensintilførselen under kjøring. For øvrig kan for mager blanding skade motoren atskillig mer enn hva for feit blanding kan. For mager blanding vil gi vesentlig høyere forbrenningstemperatur (et kjennetegn er glasserte tennplugger), og den høyere temperaturen kan bl.a. svi hull i stempeltopper mv. hvis du er uheldig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kloppen Skrevet Februar 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Slik ser den ut, noen som vet hvor man justere og om det er en slik toportet eller ikke? Har tatt bilde fra "framsiden", vises justeringsskruene her? PS! Hva er det for en slange som kommer inn i toppen til venstre på gasserbilde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet Februar 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2005 Slik ser den ut, noen som vet hvor man justere og om det er en slik toportet eller ikke? Har tatt bilde fra "framsiden", vises justeringsskruene her? PS! Hva er det for en slange som kommer inn i toppen til venstre på gasserbilde? Kjøp deg Haynes boka! Kan evt scanne noen sider til deg.. (hysssj...) Skruen sitter nok på samme side av gasseren som selve motorblokka sitter. På "undersiden" av selve gasserhuset. Og ja, det er en slik to-portet gasser du har. Alle K motorer har den gasseren, såvidt meg bekjent. "slangen# du ser som går inn i luftfilter boksen, er slangen fra manifolden, som skal suge forvarmet luft når du har kaldstart i kaldt vær.... Mvh Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kloppen Skrevet Februar 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Kan det være her? Hvilken vei skal en skru for magrere blanding? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Svaret finner du her, i tekst og bilder: http://www.volvo240.dk/main.asp?f=98 BTW, slangen du spør etter er slangen fra flammedemperboksen til veivhusventilasjonen. (Du bør ta fra hverandre boksen og reingjøre/bytte silen om du ikke vet når det ble gjort sist. Går den tett får du overtrykk i motoren, og olje kan bli presset ut gjennom pakkboksene.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.