Gå til innhold

Olje

Ranger emnet


bmn

Anbefalte innlegg

Vet dette kanskje hører hjemme på teknisk spm, men har en golf gti 16v, har mobil 1 olje på han nå, men har vært mye plaget med lett ventilpekk etter jeg skifta til det.. Vært mye i det siste. Vurderer å bytte til castrol gtx, som de har på tilbud på mekonomen, trur kostet 350 spenn for 4 liter.. Har litt dårlig råd.. Er denne å anbefale? Tenkte jeg skulle hive på noe rens før jeg fylte, anbefalinger ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte fra Mobil 1 til Castrol GTX gjør ikke livet til motoren din bedre, heller tvert imot. Mobil 1 er en mye bedre olje enn Castrol GTX. Om ventiltikkingen skulle forsvinne med GTX, er det ikke dermed sagt at dette er en bedre olje og at problemet er vekk!

Skal du fjerne problemet, eller skal du fjerne lyden.

Ved ventiltikking hjelper det (av erfaring) sjelden eller aldri å helle på all verdens mirakel- og rensemidler! Det eneste som skjer er at motoren blir ren innvendig, noe som er greit nok, men løfterene er fortsatt slitte.

Spar deg for mye arbeid, skift alle ventilløfterene og holdt meg til Mobil 1 5W50.

(Nye orginale løftere kan jeg skaffe deg til nesten 1/2 pris av det forhandlerene tar.)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mmarius

Castrol er helt klart noe annet.... Ville prøvd den å sett da....

 

Ja, CastrolGTX er helt klart noe annet, mye dårligere!

 

Ventiltikking kommer av slitte ventil-løftere, og i noen tilfeller avleiringer i oljekanalene. Har du kjørt på Mobil1 olje som har god rense-effekt, så tviler jeg på at det er det siste. Kjøp nye løftere og ulyden er vekk. Får du ulyden vekk med annen olje fjerner du bare symptomet, ikke feilen.

Velox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs hva du kan det. Her er en vedlig grov forklaring, kjøp en repbok som beskriver det mer i detalj, haynes f.eks.

 

Du må demontere innsuget, ikke den lille delen mot toppen tror jeg, men kan hende du må det også. Ta av toppdekslet, festa med 8-10 skruer. Løsne regreima, ta så av kammene og fordeler, er ikke vanskelig å skru ut kammene, bare vanlig skruing, samme med fordeler. Etter du har tatt av kammene kan du ta ut løfterene, gjør det reint før du monterer de nye løfterene, og monter resten. Kan være lurt å bytte kamkjedet(det mellom kammene) og regreim mens du først holder på.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår