Gå til innhold

Rar lyd...

Ranger emnet


BGGTX

Anbefalte innlegg

Det er en slags ujavn ule/hylelyd i bakstellet på GTX'n min når det er kaldt. Høres ut som sterk nordavind en kald vinterdag. Det høres ut som den kommer fra bakdiffen. Lyden forsvinner når jeg har kjørt noen km.

Har hatt en GTX tidligere med samme lyden. Er det noen her som har opplevd dette eller vet hva det er så gi et svar.

 

mvh Per Olav

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ulyd fra "bakdiff" er ofte ulyd fra transferdiffen (fremme på kassa). Mellomakselen er verdens beste til å overføre lyder. Har solgt noen bakdiffer til folk som tror det er den som er gått, men i virkeligheten er det transferdiffen.

 

Sjekk oljene i både bakdiff og transfer diffen.

 

Hvis du ikke finner noe "muffins", så ta av mellomakselen, sperr senterdiffen (skifteaksel rett over h. drivaksel forran - dra den ut), og kjør en tur. Er lyden borte, så er det nok mutteren i transferdiffen som er løsnet, og kronhjulet ute av stilling (-kjent feil).

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

Hei.

 

Ulyd fra "bakdiff" er ofte ulyd fra transferdiffen (fremme på kassa). Mellomakselen er verdens beste til å overføre lyder. Har solgt noen bakdiffer til folk som tror det er den som er gått, men i virkeligheten er det transferdiffen.

 

Sjekk oljene i både bakdiff og transfer diffen.

 

Hvis du ikke finner noe "muffins", så ta av mellomakselen, sperr senterdiffen (skifteaksel rett over h. drivaksel forran - dra den ut), og kjør en tur. Er lyden borte, så er det nok mutteren i transferdiffen som er løsnet, og kronhjulet ute av stilling (-kjent feil).

 

mvh

 

Hvilken olje skal bruke på girkasse, transferkasse og bakdiff? Og hvor mye på hver? Hva vil du anbefale, mener å ha lest dette her et sted før.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Darkstar

 

Hvilken olje skal bruke på girkasse, transferkasse og bakdiff? Og hvor mye på hver? Hva vil du anbefale, mener å ha lest dette her et sted før.

 

Girkasse: 2.6 liter GL-4

Transfer og bakdifferensial: 0.6 liter GL-5

Ang. mengden olje, så er det ikke fullt for det renner ut påfyllingshullet. :rolleyes:

Jeg bruker "vanlig" GL-4 på kassen, og castrol hypoy ls90 på transfer og bakdiff. Dette fungerer helt utmerket.

Vet at noen har brukt Omega-olje på girkassen, denne oljen skal visst være litt dyr - men du får hva du betaler for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Zwan

 

Girkasse: 2.6 liter GL-4

Transfer og bakdifferensial: 0.6 liter GL-5

Ang. mengden olje, så er det ikke fullt for det renner ut påfyllingshullet. :rolleyes:

Jeg bruker "vanlig" GL-4 på kassen, og castrol hypoy ls90 på transfer og bakdiff. Dette fungerer helt utmerket.

Vet at noen har brukt Omega-olje på girkassen, denne oljen skal visst være litt dyr - men du får hva du betaler for. :)

 

hvor får du kjøpt den castrol olja som du har brukt på diffene?

- 1995Audi RS2

x1991 Mazda 323 Gt-x igjen...

x1996 Nissan Primera SRI

x1990 Mazda 323 Gt-x

x1989 VW golf gti 8v

x1989 Toyota corolla gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den store mutteren i transferkassa var løs! Har dratt den til, og kjørt en stund med bilen nå men lyden er der fortsatt. Når bilen står på bukker kan det høres ut som at det kommer fra fremre opphenget til mellomakselen. Det er litt vanskelig å lokalisere alene i og med at en må sitte inni bilen å gi gass sånn at hastigheten er over ca40km/t. Er det mulighet for å få i noe fett eller noe i opphengslagerene noe sted? Jævlig irriterende lyd dette her ass!

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opphengs lager har mazda, jeg har faktisk begge lagrene liggende hjemme, har ikke kommet meg til å bytta dem enda, men jeg trodde ikke di kunne lage sånn ule lyd..?

- 1995Audi RS2

x1991 Mazda 323 Gt-x igjen...

x1996 Nissan Primera SRI

x1990 Mazda 323 Gt-x

x1989 VW golf gti 8v

x1989 Toyota corolla gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Det begrenset seg litt da jeg sto med bilen på fire bukker og satt på knærne ved siden av og lyttet samtidig som at jeg hadde en kjepp bort på gassen i femte gir! men det hørtes ut som at det kom derfra. Skal til en kammerat som har løftebukk i garasjen sin og høre litt nermere etter bare jeg får tid. Det høres så stygt ut fra utsiden også. Flaut... Det var sånn i fjordvinter også husker jeg. Den forige gtx'n hadde jeg i to år, og det låt sånn i den så lenge jeg hadde den. Men da måtte det vere ganske kaldt.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. har samme lyden jeg også, men den kommer og går med kulda, er som regel kun dær en kort stund like etter oppstart, forsvinner hvis jeg stopper helt opp også begynner å kjøre igjen.. den er utrolig irriterende! angry hehe..

- 1995Audi RS2

x1991 Mazda 323 Gt-x igjen...

x1996 Nissan Primera SRI

x1990 Mazda 323 Gt-x

x1989 VW golf gti 8v

x1989 Toyota corolla gti 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Fant du hva lyden var for noe? Har samme lyd på min bil nå! Veldig plagsom ja, forsvinner ikke selv og eg stopper opp og begynner å kjøre igjen. Er kaldet her i Bergen nå, og har vert det en stund. Har det noe sammenheng med det? Skal prøve å bytte olje på transferkasse og bakdiff. Håper det hjelper.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ulyd fra "bakdiff" er ofte ulyd fra transferdiffen (fremme på kassa). Mellomakselen er verdens beste til å overføre lyder. Har solgt noen bakdiffer til folk som tror det er den som er gått, men i virkeligheten er det transferdiffen.

 

Sjekk oljene i både bakdiff og transfer diffen.

 

Hvis du ikke finner noe "muffins", så ta av mellomakselen, sperr senterdiffen (skifteaksel rett over h. drivaksel forran - dra den ut), og kjør en tur. Er lyden borte, så er det nok mutteren i transferdiffen som er løsnet, og kronhjulet ute av stilling (-kjent feil).

 

mvh

 

Er det bare å stramme denne mutteren dersom den er løs?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår