Gå til innhold

Manifoyl

Ranger emnet


Zack

Anbefalte innlegg

Tenkte litt på det med eksosanlegget , hvilken tykkelse er det på rørene nå ? 2,5 I hvertfall effektanlegget mitt er 2,76 vil ikke 3" være litt over kill da ? Tenker da på tap av effekt jeg ,, correct me i am wrong. Har vurdert å dra til svendesen eksos å be de sett opp et bra eksosanlegg , men har andre prioritereinger i første omgang.. Hva mener du ? Skal jeg da hvis jeg kjører med 3" rør beholde den ene lyddemperen ?

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder diameter på eksosrør, taper en effekt på rør over 2" på en orginal 90HK. Både 2,5" og 3" er overkill :)

Trimmede motorer drar nytte av 2,25". Hardt trimmede motorer 2,5". Selv i et rakt åpent 3" rør blir det motstand. Gashastigheten blir for lav til å opprettholde jevn flyt, som gir turbulens = motstand.

 

Grenrør gir sintere lyd i motoren, og gir høyere effekt. Minker ikke bare motstand i eksosen, men energien fra en eksospuls (overtrykkspuls) brukes til å lage undertrykk når eksosventilen for neste sylinder åpner. Dette gir, dersom rett avstemt (at pulsen treffer til rett tid), total tømming av eksos fra sylindere. Og når sylinderen er tom blir det sugd inn (plass til) mere bensin/luft = flere hester. På visse turtall kan det faktisk bli undertrykk i sylinderen før den åpner innsugventilen. Grenrør er dyrt, men er likevel de billigste hestene på en sugemotor.

 

Ofte i trimming er det billigere å bytte hele motoren til en med orginalt høyere effekt. Men er jo en jobb å gjøre det også.

Velox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg få en sintere lyd på en vanlig 1.8 .. Virker jo litt borkastet å sette på et grenrør på en 90 hk.. Men grenrør vil jo alltid være lett å få solgt tipper jeg .. Men får man en kvass fet lyd med grenrør kunne jeg vurdert det på 90 hk min ,, men ikke med det første

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Vil jeg få en sintere lyd på en vanlig 1.8 .. Virker jo litt borkastet å sette på et grenrør på en 90 hk.. Men grenrør vil jo alltid være lett å få solgt tipper jeg .. Men får man en kvass fet lyd med grenrør kunne jeg vurdert det på 90 hk min ,, men ikke med det første

 

Får sintere lyd ja, til og med på orginal bil. En kam i tillegg med 106-107' lobe separasjon så har du skikkelig sint lyd (og godt mulig mere effekt enn gti-motoren) :)

Velox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zack

 

 

Jojo menne når ein komme t den dagen der folk ikke skjønne at manifoyl, manifoil = manifold.. då e det gale :)

 

Greia er at en foil er på norsk "folie". Dvs. et tynt trekk av noe slag. Fint om folk prøver å skrive riktig. Feilstaving fører faktisk til at flere og flere skriver helt feil ord.

 

golf gti16v:

 

Du sier at trimming av en 1.8 90-hk ikke er noe vits...

 

Greia er, at om man skal bytte motor, så må også bakstilling byttes, luftekanaler til bremsene foran må byttes og bilen må godkjennes ombygd. Dette koster penger.

 

Istedenfor kan du bytte kam, blokk, grenrør og sette på et sportsligere filter for å øke HK til mer enn det en 8V GTI har originalt.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Hva koster egentlig et grenørr ,, har sett så mange forskjellige priser .. Men ser at det ligger rundt 5000,- Noe man burde passe på når man kjøper ? Merke osv

 

Prisen ser ut til å være fra 2400 til 6000,- ?

 

Det en må passe på når det gjelder effekt, er at grenrøret har 4 rør som går sammen til ett (4-1), ikke to og to rør som går sammen (tri-y). En må også passe på at diametern på primær-rørene ikke er for stor. Er den stor nok TAPER du effekt i forhold til orginal manifold, men som oftest får du lyd slik at du tror kanskje bilen går litt bedre. :) Lengden på rørene er også viktig. De fleste grenrør har for korte rør til gatebruk. Minimum 75cm for å få virkningsgrad i vanlige bruksområder. Hjelper ikke med grenrør som gir effekt på 8000rpm og høyere.

 

Må legge til at et skikkelig tri-y grenrør er bedre enn orginal manifold, men kan aldri gi samme effekt som 4-1.

Velox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald blod: vel, når det gjelder denne motoren, så hadde ikke jeg vært redd for å sette i en 112 hester.. står jo 1,8i som modell, og åpner de opp panseret finner de nettop det, en 1,8 injection... jeg ville ikke vært redd for å gjøre dette, men helt stue-rent er det jo ikke...

 

Men fra spøk til revolver:

 

Ville uansett byttet til en gti topp med de samme manifoilene og innsprutet i tilfelle... ikke noen vits i å bruke mange tusen på en topp for så å ende opp med en topp som er like sprek som en gti topp til 500 kroner :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

Ville uansett byttet til en gti topp med de samme manifoilene og innsprutet i tilfelle... ikke noen vits i å bruke mange tusen på en topp for så å ende opp med en topp som er like sprek som en gti topp til 500 kroner :)

 

I min motorer er det ikke foiler.. Er det uvanlig?

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår