Gå til innhold

anlegg i colten min

Ranger emnet


fribbern

Anbefalte innlegg

jeg har satt opp anlegg i bilen min. hvor jeg har en cd skifter og forsterker. jeg har trukket strøm rett fra bateriet. cd skifteren ligger i bagasjerommet sammen med forstarkeren. spilleren sitter foran. fra bateriet har jeg en strømkabel til forsterkeren og en strømkabel til spilleren. det er koblet en høytaler direkte på spilleren og 4 på forsterkeren. når jeg har på motoren og de høytalerene som er på forsterkeren kommer det en svak piplyd. den kommer ikke når jeg ikke har bilen av. vis jeg kobler ut forserkeren og bare spiller på den ene høytaleren jeg har så kommer ikke denne pipelyden.

 

hva kan dette komme av, og hva må jeg gjøre for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen enkle "regler" for hva man bør gjøre for å unngå dynamostøy.

 

1. Kjøp kabler av god kvalitet, helst trippelskjermet og balanserte phonokabler.

2. Legg kablene på hver sin side av bilen.

3. Hvis kablene må ligge sammen, skal de kun krysse hverandre.

4. Kabler som blir for lange må ikke "kveiles" sammen, men kappes om mulg eller legges i en bue slik at lengden "passer".

5. Spilleren må jordes på samme punkt som forsterkeren. Dette jordingspunktet må være på et sted som har skikkelig stål (ikke fest jordingen på en enkel plate som er punktsveiset fast til bilens bærende konstruksjon). All lakk må slipes bort, og bruk en gjennomgående bolt som skrus godt til. Tektyll eller annen rustbeskyttelse kan brukes etter at jordingspunktet er ferdig.

6. Hvis phonokabelen har en såkalt remotekabel, bør denne ikke brukes til dette. Fest enden som ligger i radiohullet til jord bak på spillerens chassis, og den andre enden skal ikke festes til noen ting (klippes rett av). Legg heller en ny kabel til remoten.

7. Alle strøm og jordingskabler i motorrommet mellom batteri, dynamo og motor bør byttes eller kompletteres. Dette fordi dette er kabler som har alt å si for strøm og støy, og det er ikke tatt hensyn til dette fra fabrikk.

Ford Fiesta ST 150 -08 Frozen Wite

Ford S-MAX Titanium S 2,2 TDCI 175hk -09 Panther Black

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår