Gå til innhold

4ohm det "riktige" ?

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Dette er hva jeg kan tilby deg:

Lanzar Optidrive 1400D

500 Watts RMS Power into 4 Ohms

800 Watts RMS Power into 2 Ohms

1000 Watts RMS Power into 1.3 Ohms

Den koster 4498,- Denne har 120A sikring, så man ser at wattene ikke er skryte watt. har brukt denne masse selv og den funker utrolig bra. Viss du vil ha enda bedre forsterker kan du gå opp til Lanzar 2000D. den er på

700 Watts RMS Power into 4 Ohms

1100 Watts RMS Power into 2 Ohms

1600 Watts RMS Power into 1.3 Ohms

den koster 7290,- og har 180A sikring.

 

det er ingen ting som heter riktig når det gjelder ohm. det er bare piss preik. noen forsterkere er ment for å jobbe i 1ohm, andre er ment for å jobbe i 8ohm, sånn er det bare. Men det man skal tenke på er at viss man kjøper en dårlig forsterker og kobler den ned i 2ohm vil alt annet som damping faktor +++ halveres. det vil si at forsterkern din har halvparten så god kontroll på elementet som viss du hadde kjørt det i 4 ohm. derfor står det på mange forsterkere at de tåler ikke å kjøres under 2 ohm feks. men har du en forsterker med god kontroll i 1 ohm og som yter virkelig mye så er det lurt å ordne så elementet blir på 1ohm. har du en som yter mye i 8ohm, kobler du så du får 8 ohm. Skjønner????

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by ALJ_GSi

 

Men det man skal tenke på er at viss man kjøper en dårlig forsterker og kobler den ned i 2ohm vil alt annet som damping faktor +++ halveres. det vil si at forsterkern din har halvparten så god kontroll på elementet som viss du hadde kjørt det i 4 ohm.

 

Halvert dempningsfaktor er IKKE det samme som halvert kontroll av membranen.

Hvis en forsterker har en dempningsfaktor på 500 i 8 ohm og 250 i 4 ohm tilsvarer dette et decay på mindre enn 0,001 sekund.

I praksis betyr dette ingen ting.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

Dette er hva jeg kan tilby deg:

Lanzar Optidrive 1400D

500 Watts RMS Power into 4 Ohms

800 Watts RMS Power into 2 Ohms

1000 Watts RMS Power into 1.3 Ohms

Den koster 4498,- Denne har 120A sikring, så man ser at wattene ikke er skryte watt. har brukt denne masse selv og den funker utrolig bra. Viss du vil ha enda bedre forsterker kan du gå opp til Lanzar 2000D. den er på

700 Watts RMS Power into 4 Ohms

1100 Watts RMS Power into 2 Ohms

1600 Watts RMS Power into 1.3 Ohms

den koster 7290,- og har 180A sikring.

 

det er ingen ting som heter riktig når det gjelder ohm. det er bare piss preik. noen forsterkere er ment for å jobbe i 1ohm, andre er ment for å jobbe i 8ohm, sånn er det bare. Men det man skal tenke på er at viss man kjøper en dårlig forsterker og kobler den ned i 2ohm vil alt annet som damping faktor +++ halveres. det vil si at forsterkern din har halvparten så god kontroll på elementet som viss du hadde kjørt det i 4 ohm. derfor står det på mange forsterkere at de tåler ikke å kjøres under 2 ohm feks. men har du en forsterker med god kontroll i 1 ohm og som yter virkelig mye så er det lurt å ordne så elementet blir på 1ohm. har du en som yter mye i 8ohm, kobler du så du får 8 ohm. Skjønner????

 

 

 

Skjønte litt av det du sa, forsto i hvertfall at en skal prøve å ungå å koble de ned i ohm. Det Dag-Johansen skrev forsto jeg ikke så mye av... Det kan vel du svare på ALJ_GSi ;) faller av når ord som decay kommer, med mindre det skal være delay :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

det er nok delay han mener

 

jeg mener at du skal kun koble forsterkere som tåler det ned i ohm, og de som liker seg bedre i lavere/høyere ohm så burde man koble elementet så det blir optimalt

 

Litt skummelt at du legger ut om dempingsfaktor når du ikke vet hva det er.

Ordet er decay, det er engelsk og jeg bruker det i mangel av et godt nok norsk ord.

Direkte oversatt blir det "forfall".

Uansett: Decay time er den tiden det tar fra lydsignalet har stoppet til etterlyden er under hørbart lydnivå.

 

Og til deg 2maz; dette er ting du ikke trenger å vite så mye om, jeg ville bare poengtere at det ikke er så lurt at en som selger bilstereo bruker slike tall når han ikke vet hva det innebærer.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

 

Litt skummelt at du legger ut om dempingsfaktor når du ikke vet hva det er.

Ordet er decay, det er engelsk og jeg bruker det i mangel av et godt nok norsk ord.

Direkte oversatt blir det "forfall".

Uansett: Decay time er den tiden det tar fra lydsignalet har stoppet til etterlyden er under hørbart lydnivå.

 

Og til deg 2maz; dette er ting du ikke trenger å vite så mye om, jeg ville bare poengtere at det ikke er så lurt at en som selger bilstereo bruker slike tall når han ikke vet hva det innebærer.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Oki, skjønte litt av det faktisk..... Men hva mener du da? koble den i lavere eller prøve å lavære. Vil vel tro at en 4ohm forsterker vil være bra til en 4 ohm sub, og få dette riktig med en gang, istede for å koble sub og forsterker ned i 2 ohm for å få høyere watt av forsterkeren. Har jo forstått det at watt ikke har så mye å si lengre. Strøm e trikset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet hva damping faktor er ja. For å forklare det enkelt så er det et tall som forteller hvor god kontroll forsterkern har på elementet. bare jeg som surra litt når jeg leste.. I praksis så har jeg testa dette mange ganger. kobler man opp store tungdrevne elementer på krafige gode forsterkere med feks opp mot 600 i damping og vrenger opp kontra en dårligere forsterker som kanskje har 250 i damping så merker man at den ikke klarerå kontrolere like bra. dette har jeg testa med å sende inn rene sinuser i forsterker og hørt på. dette merker man kanskje ikke så godt på en vanlig 100-300watter, men snakker vi store saker som skal drive tyngre saker så er det viktig med god damping. men her finnes det sikkert tusen andre meninger også, som med alt annet. denne diskusjonen har vært lang på forumet her før..

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

 

Oki, skjønte litt av det faktisk..... Men hva mener du da? koble den i lavere eller prøve å lavære. Vil vel tro at en 4ohm forsterker vil være bra til en 4 ohm sub, og få dette riktig med en gang, istede for å koble sub og forsterker ned i 2 ohm for å få høyere watt av forsterkeren. Har jo forstått det at watt ikke har så mye å si lengre. Strøm e trikset :)

 

Jeg enig med ALJ_GSi ellers.

Har du råd til en skikkelig monoblokk går du for det.

Er du på et budsjett kan du jo feks. kjøpe et 2 kanals forsterker og kjøre en kanal til hver av svingspolene.

Soundstream XTA880.2 er et beist av en rimelig 2 kanaler.

Yter 2*220 ærlige watt. Da får du 440 watt å drive subben med.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

 

Oki, skjønte litt av det faktisk..... Men hva mener du da? koble den i lavere eller prøve å lavære. Vil vel tro at en 4ohm forsterker vil være bra til en 4 ohm sub, og få dette riktig med en gang, istede for å koble sub og forsterker ned i 2 ohm for å få høyere watt av forsterkeren. Har jo forstått det at watt ikke har så mye å si lengre. Strøm e trikset :)

 

Det er riktig det at en strømsterk forsterker er mye flinkere til å kontrolere elementet, når jeg er ute å ser på forsterkere så ser jeg først på : effekt ut, regner sammen. deretter ser jeg på sikringene. tar 12.5V X Amperre på sikringene inn og regner ut. Hvis det tallet jeg får der er høyere en det som forsterkeren er opgitt til å gi ut så anser jeg dette som en forsterker med potenisale. Men lydkvalitet er jo like viktig da. en ting er å klare å forsterke så så mye. Men det er 10000 andre komponenter inne i en forsterker som har så sinsykt mye å si. Skal ikke gå inn på det nå. Men et tips til "nybegynnere og folk som lurer" er:

 

Se på hvor strømsterk forsterkeren er. Ikke effekten.

 

Lykke til alle sammen:D

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger meg inn på tråden for å fortelle hva jeg mener er riktig om dempingsfaktor.

Dempingsfaktor er den evnen forsterkeren har til å kvitte seg med strømmen som elementet lager etter et utsving for å generere f.eks. et trommeslag.

Spolen fungerer på samme måte som en mikrofon etter et utsving(les:spiller en tone). Denne strømmen vil forvrenge signalet da elementet vil fortsette å vibrere etter at tonen er ferdigspillt.

Forsterkeren må derfor ha muligheten til å dempe denne strømmen som blir laget i spolen og det er her dempingsfaktoren kommer inn.

Det er hovedsakelig i bass og mellombass-området dempingsfaktoren har noen betydning. Det er nemlig der de stor membranutsvingene gjøres som igjen lager den uønskede strømmen.

Skal dempingsfaktoren ha noe for seg så bør den være over 100. For å høre forskjell på dempingsfaktoren så må en kanskje helt ned i 50 eller 25.

For å si det på en litt enkel måte så vil bassen bli noe "myk" og "bløt" ved for lav dempingsfaktor og ved høyere dempingsfaktor blir det en snerten og detaljert bass.

 

Håper dette tilfredsstillte dere.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sterkt for å bryte inn i topicen her, men jeg har et spørsmål ang sub og forsterker selv og ser at det er noen her som tydeligvis har greie på slikt her.

Beklager også at den er litt lang, men det er all info om sub og forsterker.

Vil jeg kunne utnytte mye av min Boss sub med den forsterkeren?

Er glad hvis noen vil svare på det.

 

Jeg har en Boss ava-w126sub. ( 2Loud )

AVA-W126

 

12" Woofer

Dual 6-Ohm Voice Coils

Power Handling (Peak): 700 Watts

Power Handling (Continuous) 350 watts

Cone Material: Ploy Coated Paper

Voice Coil Size 2 -1/2 "/Dual kapton

Efficiency 1Watt /1Meter: 96 dB

Frequency Reaponse:30- 3k Hz

Impedance: 6 Ohm

Magnet Structure: 120 oz.

Mounting Depth: 6"

VAS (cu. Ft.): 3.49

Fs (Hz): 35.33

Qts: .380 (Series Configuration: 12-Ohm)

Qts: .370 (Parallel Configuration: 3-Ohm)

X Max (mm): 11.5

Sealed Enclosure:1.2-1.5 cu. Ft.

Vented Enclosure: 2.0-2.5 cu.ft.

Port Diameter/Length: 4"/ 7" (Series Configuration: 12-Ohm)

Port Diameter/Length: 3"/ 4" (Parallel Configuration: 3-Ohm)

 

Jeg har et tilbud på denne forsterkeren:

 

Produktinfo:

Meget kraftig bilforsterker i "sveiseapparat-klassen"usCarvors kraftigste 2-kanaler, med krefter nær opp til et sveiseapparat.

Gjennom 2 år med testing og et stort antall prototyper som har blitt testkjørt med last ned i 0,5 ohm, introduseres nå denne kraftpakken av en forsterker som med sin enorme strømstyrke egner seg spesielt godt til å drive tunge subwoofere.

 

Kraftig 2-kanals bilforsterker med overdimensjonert PWM mosfet stømforsyning med høyt spesifiserte inngangstransistorer som takler hele 240 ampere.

Forsterket glassfiberprint, og dobbelt sett høyt graderte TOSHIBA utgangstransistorer gjør denne forsterkeren til en kraftpakke som har det som skal til for å gi deg bra attakk og kontroll i bassen.

5 ulike Protection-kretser: Temp/Kortsluttning inn & ut/DC/Sikring. Softstart og muting. RCA linjesignal ut , gjør det lettere å koble sammen flere forsterkere.

Foruten vanlig RCA lavnivåinngang er det også inngang for høynivå (fra cd-spillerens høyttalerutganger)

Monteringsskruer, ekstra sikring og utførlig monteringsanvisning medfølger.(Engelsk)

2-kanals effektforsterker med delefilter - Lavpassfilter 50-250Hz trinnløst justerbart 12dB - Høypassfilter 120-3kHz trinnløst justerbart 12dB -

 

Justerbar bassboost 0 – 6 – 12 db - RMS-effekt @13,8V 4Ohm: 2 x 75W - RMS-effekt @13,8V 2Ohm: 2 x 125W - RMS-effekt @13,8V 4Ohm mono: 250W - Maks effekt @13,8V 4Ohm mono: 500W - Maks effekt @13,8V 2Ohm mono: 800W -

 

Signal/støyforhold (A weighed): 90dB - Powertilkoblinger: Støpt skruterminal for 20mm kabel - Høyttalertilkoblinger: Støpt skruterminal for 10mm kabel - THD @ 1KHz, 4Ohm: 0,05% - Høynivåinngang 5 volt - RCA-innganger: L/R 100mv – 2v 10kohms - RCA-utganger: L/R By-pass

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vert bortig monoblokker på med 120 ampere sikringer og 220watt rms som driver 12" tommer empasher som veier 14 kilo (samme som mitt element) og watt på elemetet er godt over 1000watt ikke rms da men..

 

poenget er at se p sikring størelsen... watt en bare et resulatat av strøm leveringen ut av forsterker så det hjelper ikke ha 1000watt rms med 10-20 ampere sikringer vis du kjønner (snakker om boss og litt sånt shit)

-toyota mr2 mk1 (banebil)

-toyota mr2 mk3 (vinterbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shaky

Vil jeg kunne utnytte mye av min Boss sub med den forsterkeren?

Er glad hvis noen vil svare på det.

 

 

Den forsterkeren har bare middelmådige ytelser i 3 ohm så den vil ikke være noen perfekt match til din sub.

Hvis man går ut i fra at du paralellkobler svingspolene på Bossen din vil forsterkeren yte litt i overkant av 300watt.

Dette kan være mer enn nok, men forsterkerens potensiale blir ikke utnyttet fullt ut.

Jeg ser at Bossen din blir oppgitt til en følsomhet på 96 db men det tror jeg at man skal ta med en knyttneve salt.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår