Gå til innhold

2 x 45mm webere på golf2?

Ranger emnet


Pilsen

Anbefalte innlegg

Originally posted by Pilsen

Grennrør bortkasta? Neppe, det og kam, gir noe så sykt med effekt sammen.. sykt, vel kanskje ikke.. men faen å det hjelper.. men lurte litt på dette der med om jeg får plass til gasserne,

ut ifra en jeg prata med på møller(bekjent) mente han at med:

 

*285graders kam, nye løftere og fjærer.

*2 x 45mm webere

* grenrør

*planslipt topp med nye ventiler

* pipercross luftfilter

* diverse anna småsnax.

* effektanlegg

 

ville man klare og presse rundt 165-170real hk ut av en orginal 1,8:P regner ikke med så mye, men vil ha rundt 150;)

av en gl 1,8?? nei den må han dra lengre ut på landet med!

om ikke diverse anna småsnax er letting/balansering av veiv, letting av råder, høykompstempler... osv..

vær fornøyd om du drar ut 125hk!

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Pilsen

Grennrør bortkasta? Neppe, det og kam, gir noe så sykt med effekt sammen.. sykt, vel kanskje ikke.. men faen å det hjelper.. men lurte litt på dette der med om jeg får plass til gasserne,

ut ifra en jeg prata med på møller(bekjent) mente han at med:

 

*285graders kam, nye løftere og fjærer.

*2 x 45mm webere

* grenrør

*planslipt topp med nye ventiler

* pipercross luftfilter

* diverse anna småsnax.

* effektanlegg

 

ville man klare og presse rundt 165-170real hk ut av en orginal 1,8:P regner ikke med så mye, men vil ha rundt 150;)

 

Skal du ha 285 graders kam, må du konvertere til solide ventilløftere, som er ganske dyrt. Schrick har konverterings kit.

 

Holder du deg under 276-280 grader kan du klare deg med orginale hydrauliske.

 

Skal du ha 150 hk med basis i din motor må du nok gå for en 276 kam med masse løft og dårlig tomgang. Toppen må portes heftig og du må ha større ventiler. Blokka må borres opp til 1,9L med høykomp stempler, og veiv, råder osv må balanseres. Grenrør bør være 4-1 eller 4-2-1 med lange primaries

 

Vil nok fort koste deg 25.000,- å få 150 hk den motoren

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... den svei :) må si meg enig med at du burde begynne på en annen motor skal du opp i 150 gamp.. var jo akkurat en golf gti16v med dobble forgassere til salgs her på forumet for 8000, der får du ganske lett de150 hk ene dine. På en sånn maskin er det jo nesten ikke noe el nett heller, så det motorbyttet burde gå unna på noen timer...

 

For å få ca 120 hester lett, så kan du kjøpe en 1,8 gti masin og fjerne alt av innsprøytning og sette på dobble gassere, kam og grenrør.. dette vil bli forholdsvis billig og ingen vil sannsynligvis kunne se at den motoren som står i er en tidlige gti, sånn at forsikringen burde gå i orden....

 

Men egentlig så er det ikke lov å dra en motor opp i 120 hester med det understellet og bremsene du har nå uansett, så du må nok belage deg på å bytte det også...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har nå sitti og regna en del og finni ut at motorbytte ikke er så dumt;);) :

Planen er:

 

Gti 16v bakaksling, med nye ventilerte skiver og callipere,

ventilerte skiver framme, med ny og større calliper.

 

i motorens del blir det;

 

Gti 16v, bygger om til 45 webere, 285 graders kam, nye løftere, porta og planslipt topp med nye ventiler, 4-1 grenrør, 3" mongoose effektanlegg, pipercross luftfilter(e), Blir også smidde stempel med mindre komp og andre råder blir også satt i, i tilfelle senere turbo konvertering..!

(kan hende jeg glemte noe her på lista, ble skrevet fort, må på trening) men, hvor mange HK kan jeg dra ut av det da???

 

Blir jeg bedre likt hos folk nå? siden jeg bytter motor? hehe;):P

Omega A - 16v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om du er klar over dette men enten så fabler du bare her, eller så har du masse penger, dette er nemlig en ganske dyr jobb.. er ingen forgasser mann, men det er det andre som er her, og du kommer rett og slett til å betale skjorta av deg for dette prosjektet.... dessuten lønner det seg å bestemme seg for noe med en gang, og ikke om bestemme seg....

 

Å bruke mange tusen på 45mm når du samtidig kjører lavkomp stempler til senere overmating rimer bare ikke... enten høy komp og forgassere eller lav komp og innsprøytning turbo..

 

Org har denne maskinen 139 gamp uten kat. med forgassere og div. trim i topp så vil du komme opp imot 160 vil jeg tro, muligens noe høyere og, men dette koster penger.. Da har du en komp. på 10:1.. senker du derimot denne til turbo mål (8,5:1) så vil du miste 10 eller tyve hester igjen vil jeg tro...

 

bortsett fra det så er slike 16v N/A maskiner flotte verk når de blir bygd ordentlig.. bare ikke begynn på dette hvis du tviler, for da vil du sannsynligvis gi opp en gang grunnet at pungen er tom :( skjedd flere dette...

 

Men lykke til, får du det til så blir det bra... Mn husk det at hvis du kun bruker 16v kr original og legger til to 45mm så har du 150hk der og, og det blir sikkert 20000kr billigere :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

vet ikke om du er klar over dette men enten så fabler du bare her, eller så har du masse penger, dette er nemlig en ganske dyr jobb.. er ingen forgasser mann, men det er det andre som er her, og du kommer rett og slett til å betale skjorta av deg for dette prosjektet.... dessuten lønner det seg å bestemme seg for noe med en gang, og ikke om bestemme seg....

 

Å bruke mange tusen på 45mm når du samtidig kjører lavkomp stempler til senere overmating rimer bare ikke... enten høy komp og forgassere eller lav komp og innsprøytning turbo..

 

Org har denne maskinen 139 gamp uten kat. med forgassere og div. trim i topp så vil du komme opp imot 160 vil jeg tro, muligens noe høyere og, men dette koster penger.. Da har du en komp. på 10:1.. senker du derimot denne til turbo mål (8,5:1) så vil du miste 10 eller tyve hester igjen vil jeg tro...

 

bortsett fra det så er slike 16v N/A maskiner flotte verk når de blir bygd ordentlig.. bare ikke begynn på dette hvis du tviler, for da vil du sannsynligvis gi opp en gang grunnet at pungen er tom :( skjedd flere dette...

 

Men lykke til, får du det til så blir det bra... Mn husk det at hvis du kun bruker 16v kr original og legger til to 45mm så har du 150hk der og, og det blir sikkert 20000kr billigere :)

 

Jeg tar i mot alle tips med kjempe takk jeg, lærer når man leser slikt som det her. Da går jeg igrunn for 16v insprut, med mindre kam en planlagt, 278 graders tror jeg, planslipt og portet topp, med nye ventiler, nye fjærer og løftere, smidde stempel, turbo, intercooler og dumpventil, Noen som har noen tanker om hvordan turbo jeg burde bruke? for å ikke sprenge motoren min til helvette?:P:P tenkte på HKS intercooler og turbosmart dumpvalve, tenkte også på å gå lagd noen turbogrenrør. 2,5" eller 3" mongoose effektanlegg, pipercross luftfilterkit.

 

Får antageligvis en overhalle gti16v motor i starten av Januar, med ledningsnett, hjerne, og bensinpumper. 16v bakaksling må jeg se om jeg finner meg, er antageligvis en kompiss av meg jeg kan få kjøpt dette billig av, toppen plansliper jeg på skola og en bekjent kunne porte den(mulig han tar planslipingsjobben), ventiler, løftere, fjærer, kammen, effektanlegget og pipercross luftfilter kit får jeg kjøpt ny av en kammerat så da mangler jeg igrunn bare turbo biten og smidde stempler, noe mer jeg trenger da eller? Mye er det for smidde lavkomp stempler?

 

Bare si ifra hvis det er noe dere ikke synes passer i planene her, eller noe i den duren, er så sinnsykt åpen for tips;)

Omega A - 16v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå snakker vi om et litt annet prosjekt her :) er vel rett og slett sånn at 16vT er et mer omfattende prosjekt enn du tror... begynte også med ideen om at dette ble lett, men det blir det ikke.. skal du gjøre dette bygget ordentlig så må du opp i et minimum av 30000kr, hvis ikke så blir løsningene noe provisoriske og du kommer til å få problemer med holdbarheten...

 

Husk at du må ha innsug og eksosmanifoil spesiallagd, stempler med råder, nytt elektronisk innsprøytningssystem med custom made fuelrail.. turbo, wastegate, intercooler og alt det som skal til for å få dette til å fungere.... Finnes heller ikke noen standard deler som passer til dette prosjektet, men det meste må lages utifra egne ideer og andres inspill... Kan bruke endel fra audifemmer, men dette må også moddes...

 

Finnes ingen lett vei til virkelig sprek motor, men vil du opp i 2-300 hk klassen, så er 16vT en fin måte å gjøre det på. Er du fortsatt interessert i å gjennomføre prosjektet, så send en pm, så kan du få det meste du trenger av informasjon av meg... kjenner flere også som kan denne modden virkelig godt.... Er jo langt ifra ferdig selv, så mangler personlig erfaring fra selve monteringen....

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom denne tråden nå, og ønsker å besvare noen spørsmål selv om det er i seneste laget ?

Dobble 45mm weber forgassere på orginal 1.8 gl motor gir effekt-økning, men ikke nødvendigvis mye økt topp-effekt. 90HK er jo effekten på ett turtall (5200 rpm). Weber på orginal motor gir effekt også nede i turtall. Bilen går bedre, men topp-effekten øker kun noen hester. Ja det gir godt merkbar forskjell. Er ikke skadelig for orginal motor. Som noen andre sa, du får fet lyd smile.gif

Grenrør er svært virkningsfullt, så lenge det er avstemt til kam/forgassere-innsug/porter og ventiler. Gir ikke maksimal effekt med et hvilket som helst grenrør i hva dimensjon som helst.

Man kan klare å presse rundt 165-170real hk ut av en orginal 1,8 ! Har selv timmet og bremset til resultater over det. Rundt 150HK er fullt mulig UTEN boring av blokk, nye stempler+++

Trenger ikke mekaniske løftere til 285graders kam, selv om det er en fordel, og tomgangen blir ikke dårlig med 276graders kam på dobble webere uten at kammen er feilkonstruert (lobeseparasjon på 95 eller lavere), eller noe annet er riv ruskende galt (kamdrev stillt -8grader/lobe senter forskjøvet.

Å få 150HK eller mer av en 16V er mere arbeid i form av motorbytte, men vil være mye rimeligere. KR motor+kammer så er du i land, eller bedre 2.0l 16V motor med kammer.

Når det gjelder turbo så blir det ikke rimelig, men har du gjort det skikkelig er det snakk om effekt i en annen klasse enn nevnt over.


Håper jeg har vært til hjelp, og at du ikke tar beslutninger basert på usikker informasjon. Har selv brukt mye tid på slike motorer, og mange timer i bremsebenk, så tallene over er ikke svada smile.gif

Velox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

tja, vil iallefall tro at du begynner å slite med holdbarhet når du nærmer deg 150 hk i en 90hk org. 1,8....

 

Holdbareheten er avhengig av hvordan du bruker bilen. For å ligge i 80-100km/t bruker du like mange hester uansett om motoren har 90HK maks eller 150HK maks. Men når du kjører motoren hardt, og bruker alle hestene vil følgelig slitasjen øke, både grunnet økt belastning og turtall. Bortsett fra turtall, vil en turbo-matet motor med 150hk gi samme slitasje dersom den kjøres hardt. Gjerne større slitasje grunnet økt dreiemoment.

Velox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men det du ikke tar hensyn til her, er at du snakker om å dra disse 150 hestene ut av ei original blokk med original innmat.. en org. 90 hester som var overladet til 150 gamp ville ikke vare særlig lenge... derimot med overhalt blokk med smidde lavkomp stempler osv, blir slitasjen minimal... Vet at det går an å dra 150 N/A hester ut av 90hesteren, men for å få noe levetid på det, blir man nesten nytt til å "rebuilde" motoren først...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hexagon

 

Holdbareheten er avhengig av hvordan du bruker bilen. For å ligge i 80-100km/t bruker du like mange hester uansett om motoren har 90HK maks eller 150HK maks. Men når du kjører motoren hardt, og bruker alle hestene vil følgelig slitasjen øke, både grunnet økt belastning og turtall. Bortsett fra turtall, vil en turbo-matet motor med 150hk gi samme slitasje dersom den kjøres hardt. Gjerne større slitasje grunnet økt dreiemoment.

 

joda, men det du ikke tar hensyn til her, er at du snakker om å dra disse 150 hestene ut av ei original blokk med original innmat.. en org. 90 hester som var overladet til 150 gamp ville ikke vare særlig lenge... derimot med overhalt blokk med smidde lavkomp stempler osv, blir slitasjen minimal... Vet at det går an å dra 150 N/A hester ut av 90hesteren, men for å få noe levetid på det, blir man nesten nytt til å "rebuilde" motoren først...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår