Gå til innhold

Plutselig lav spennig

Ranger emnet

Javel

Anbefalte innlegg

Mazda 929 83 (skal snart skiftes ut :o )

Når jeg skulle starte i dag tidlig, var det ikke liv. Prøvde sette på lading en stund, men ingen bedring.

Falken kom senere og fikk den i gang med startkabler. Etter litt kjøring og flere timers lading; akkurat likt, ikke liv.

Fikk låne et nesten helt nytt batteri av en kamerat. Litt antydning, men vil ikke starte.

Det jeg ser at det er lav spenning overalt (også kupe lyset).

Kan det være sikringer? Vet ikke om jeg finner sikringsboksen. :o

Håper på tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke se noe på ledningene. Er dynamoen samme som startmotoren? Startmotoren ble skiftet i sommer.

Det batteriet som jeg har lånt som er helt nytt, har ikke vært i bruk siden i sommer. Det har vært på en bil som har stått ute til salgs siden da. Han hadde bare kjørt den en kort tur ned i en garasje rett før jul.

Kan det ha vært utappet også da? Har satt det til lading til i morgen, og det er litt over 2 i ladestrøm.

Fant sikringene, men er ikke i stand til å se noenting der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamoen er den komponenten som lader batteriet ved kjøring. Den er absolutt ikke det samme som starteren. denne koster rundt 1500 kroner, men det er ofte mulig og bytte ut kun dynamobørstene eller regulatoren.

Men prøv først med oppladet batteri du. Når et batteri har stått så lenge, kan det være utladet. Husk å lade batteriet i et døgn, og unngå bruk av hurtiglader. De ødelegger batteriet.

Jeg tipper at dynamoen er feilen, siden det virker som at den ikke lader under kjøring. Den er jo tross alt en slitedel som er vanlig at må byttes på gamle biler.

-Krissa

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på verkstedet og fikk dette sjekket i går. Det var en celle som var gått i batteriet var konklusjonen.

Dynamoen ladet helt topp

Så nå kjører jeg altså på et lånt batteri. Og nå har han jeg lånte det av kommet til at jeg kan få det billig av ham. Batteriet var et helt nytt sønnak kjøpt i juli.

Men det har stått i bilen som har stått ute siden i august til salgs, og bare blitt startet og kjørt motoren littegrann av og til. Det måtte lades noe, men virker nå helt bra.

Det var bare det at han på verksted nevnte at det kan ha sulfartert og kan fort kollapse det også siden det har stått så lenge.

Jeg kommer til å kjøre denne bilen noen få mndr før den skiftes ut. Hva mener dere, skal jeg ta sjansen på bruke dette batteriet, eller bør jeg få et nytt for å være sikker?

(ser bare så svart på det med å plutselig stå der og ikke komme noen vei feks en morgen jeg skal på jobb igjen :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Luudedude

Hva legger han kameraten din i billig da??? Du får jo nytt batteri fra 350 kr og oppover på biltema og det vil sikkert holde ut bilens levetid så da er det vel ikke så mye å lure på hvis du vil slippe å gå og bekymre deg for ikke å få starte......;)

Han er fornøyd med 2-3 liter vin(som jeg har satt) for batteriet. Det anser jeg som ganske billig:o

Er ikke biltema akkurat her, men på det verkstedet hadde de sønnak til kr 490 (kostet vanligvis 600)

Men det jeg lurer mest på, er hva andre mener om sjansen for at dette batteriet kan ryke? Skal som sagt skifte bilen i løpet av de første 3-4 mndr

Lenke til kommentar
Del på andre sider