Gå til innhold

Drittlei Rockford forsterker!

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Har hjulpet en kamerat en del med anlegget i bilen nå.

Da han installerte det selv for en stund siden, hadde han ikke noe peiling på hva Ohm og sånt var...

Så det endte med en subkasse koblet i 1 Ohm på en Rockford Fosgate 1001bd forsterker.

Denne forsterkeren er oppgitt til 1000W i 2 Ohm, og er egntlig ikke stabil i 1 Ohm...

Dette oppsettet funket likevel en stund, men etter et halvt års tid begynte sikringen ved batteriet å ryke av og til når anlegget ble slått på.

Men en dag var det slutt.

Da var det ikke lenger liv i forsterkeren.

Forsterkeren ble levert inn for reperasjon og da den kom tilbake, røk den igjen med det samme den ble slått på.

Nok en gang ble den sendt inn. Da kom jeg inn i bilet, og fant fort ut at subbene måtte kobles om slik at de ble en 4 Ohms last i stedet.

Da frosterkeren endelig kom tilbake etter over to måneder inne hos Bilradiospesialisten skulle alt være i orden etter grundig testing.

Det stod i papirene at både MOSFET og trafo var skiftet.

Denne reperasjonen kostet over 1700,-

Så i går skulle vi koble om subbene og få på plass forsterkeren igjen.

Etter omkobling ble impedansen målt til ca 3,5 Ohm.

Da alt var ferdig koblet opp og vi slo på anlegget kom det ikke annet enn en stygg surre/skranglelyd fra inne i forsterkeren. Med ett var garasjen fylt med deilig svilukt, og røyken veltet ut av den lille boksen anger2

Koblet så av igjen, og koblet på en av mine Orion 2500D'er bare for moro skyld (ville se om det var noe liv i dem...). Det funket fint som F!

Noen som kan komme med en hjelpende hånd her?

Det er tydelig at enten klarer de ikke, eller så gidder de bare ikke å fikse den forsterkeren!

Mye enklere og billigere å si at de har gjort det :rolleyes:

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt endel erfaring med Rockford Fosgate, Men enda ikke opplevd dette.

Det som faktisk kan hende, som jeg har hørt om. Er at forsterkeren og subbene rett og slett ikke passer sammen. Har hørt om et tilfelle som er ganske likt dette. Men med en gang de testa forsterkeren på andre subber. Spillte det som faen, og funka lenge. Men når de kobla opp på opprinnelige subber, røk den med en gang.

Jeg har 2stk 1501bd koblet opp på 2 12" rf subber. i 1ohm. Dette funker meget bra. Og har gjort det en stund nå. Skjer det noe så skal jeg i allefall kreve pengene tilbake. For det er oppgitt at de skal være stabile under en halv ohm.

Prøv forsterkeren på andre subber. Og evt sende et brev dit du kjøpte forsterkeren. Slik skal ikke aksepteres.

Mvh Sven E.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwixern

Jeg har hatt endel erfaring med Rockford Fosgate, Men enda ikke opplevd dette.

Det som faktisk kan hende, som jeg har hørt om. Er at forsterkeren og subbene rett og slett ikke passer sammen.

Mvh Sven E.

Ikke mulig så fremt det ikke er noe alvorlig galt med bassene.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Ikke mulig så fremt det ikke er noe alvorlig galt med bassene.

mvh

Glenn

Var det jeg også mente...

Ingen problemer med bassene.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivell, tro hva dere vil.

Greit nok at det ikke er noe galt med basserne, det så jeg du skrev i første innlegg.

Etter det jeg har hørt der jeg jobber er det Autohifi i tr.heim som har prøvd dette, Da ble forsterkeren kjørt på andre subber og pressa hardt i 14 dager. Det klarte den helt fint. Men når den ble koblet opp igjen hos eieren, gikk den med en gang.

Jeg sier ikke dette er tilfellet her, men skulle bare si ifra. Dere kan no prøve. Det har hendt!

Mvh

Sven E.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Var det jeg også mente...

Ingen problemer med bassene.

Mvh

Stian

Slik jeg tolker innlegget ditt, kan jeg ikke se annet enn at dette er en dårlig reparasjon, og at dette selvfølgelig bør klages på.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker innlegget ditt, kan jeg ikke se annet enn at dette er en dårlig reparasjon, og at dette selvfølgelig bør klages på.

mvh

Glenn

Også en mulighet jeg glemte å nevne!

Finnes skremmede mange verksted som gjør dårlige jobber!

Mvh

Sven E.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivell, tro hva dere vil.

Greit nok at det ikke er noe galt med basserne, det så jeg du skrev i første innlegg.

Etter det jeg har hørt der jeg jobber er det Autohifi i tr.heim som har prøvd dette, Da ble forsterkeren kjørt på andre subber og pressa hardt i 14 dager. Det klarte den helt fint. Men når den ble koblet opp igjen hos eieren, gikk den med en gang.

Jeg sier ikke dette er tilfellet her, men skulle bare si ifra. Dere kan no prøve. Det har hendt!

Mvh

Sven E.

Er ikke snakk om å tro, det er faktisk IKKE MULIG!!!!

Jeg gir blaffen i hvem som hevder dette. Kunne vært Paven for min del.

Høres ut som en svada forklaring etter å ha møtt på et problem.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Glenn

Ja, kan vel ikke være mye annet?

I så tilfelle kan jeg ikke fatte at folk kan være så useriøse som dette!

Han som eier forsterkeren måtte ringe en del ganger før det ble gjort noe i det hele tatt.

De sa også at han måtte vente et par uker til fordi de skulle gjøre en grundig test av forsterkeren :rolleyes:

Dersom den fungerte hos dem, skulle den også fungert da vi testet den!

Han begynner å bli en smule lei av å være uten lyd i anlegget sitt nå...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by matador

har du en detaljert beskrivelse av de komponentene som ble byttet ut begge gangene?

Nei, har ikke det...

Mener det bare stod mosfet og trafo på regningen.

Mosfet'en kostet jo nesten 1000,- bare den!

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter plassen der dere sendte den inn?

firma navn ?

Bilradioservice het de visst.

Stod ikke noe mer detaljert om hva som var gjort.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være stygg, men det virker jo som han syter fordi de ikke klarer å fikse forsterkeren hans, men virker jo som dere allerede har glemt hvem som har skyld i problemet..

Når man brenner en forsterker så er det ofte endel komponenter som ryker med i samme slengen, ikke nødvendigvis så lett å finne utav, forsterkeren kan funke fint en liten stund, så ryker den igjen.

Så sender man den jo inn igjen, så fikser de det som er gåent, og tester forsterkeren. Så kan det gå en liten stund så er det påan igjen...

Det beste er derfor å koble etter skjema, forholde seg til specs. Skulle det da gå noe galt er det som regel en sjanse for at det ikke er din feil og at man får rep. på garanti.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider