Gå til innhold

"Trimming" uten å øke motorytelsen

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre små ting med mondeoen min, og før jeg begynner med chip, turbo og intercooler og alt det der, så tenkte jeg at jeg heller kunne minke "motstanden" litt istedenfor å øke motorytelsen. Jeg er ikke noe mekaniker, ikke engang på hobbybasis (enda), men noen punkter har jeg klart å komme opp med.

 

-Nytt luftfilter

-Lettere kam/trimkam

-Mindre rullemotstand på hjulene

-Effektanlegg

 

Og sikkert noen ting til jeg har glemt i farten (klokken er 5 på5 om morran akkurat nå, skjønner?).

 

Tanken min var at dere som kan noe, kan fylle ut flere ting, og gjerne hvordan man gjør det best mulig hva det koster. Hvis noen har bilder av hvordan det gjøres er det bare enda bedre.

 

Vel, ordet er deres :)

 

-Yngve/Ålesund

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre små ting med mondeoen min, og før jeg begynner med chip, turbo og intercooler og alt det der, så tenkte jeg at jeg heller kunne minke "motstanden" litt istedenfor å øke motorytelsen. Jeg er ikke noe mekaniker, ikke engang på hobbybasis (enda), men noen punkter har jeg klart å komme opp med.

 

-Nytt luftfilter

-Lettere kam/trimkam

-Mindre rullemotstand på hjulene

-Effektanlegg

 

Og sikkert noen ting til jeg har glemt i farten (klokken er 5 på5 om morran akkurat nå, skjønner?).

 

Tanken min var at dere som kan noe, kan fylle ut flere ting, og gjerne hvordan man gjør det best mulig hva det koster. Hvis noen har bilder av hvordan det gjøres er det bare enda bedre.

 

Vel, ordet er deres :)

 

-Yngve/Ålesund

 

 

Ved bytte av kamaksel vil (som oftest) motorytelsen øke.

Uten å røre noe i motoren kan du, kjøre med rett dekktrykk, ikke ha unødig last, stille hjulvinkler>camber/caster optimalt og sørge for veigrep, rent luftfilter, skifte olje ofte, etc

 

Siden du selv skriver at du ikke er mekaniker, ikke engang på hobbybasis, da bør du vel levere bilen på verksted og da kan kostnadene øke ganske så bra.

Er mye du kan gjøre uten å røre motoren men det spørs hvor langt du vil gå ;)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Mekanikerkunnskapene skal få uvikle seg og blomstre dette halvåret. Har noen bilinteresserte venner og brødre som jeg forhåpentligvis kan begynne å lære litt av snart :)

 

Filter og slike ting klarer jeg å bytte selv, og om noen står og passer på klarer jeg kanskje å få ut kamakslingen også.

Spørs bare om det ikke er spesielle ting jeg må passe på når jeg skal ha den nedi igjen, som f.eks posisjon :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

Har noen bilinteresserte venner og brødre som jeg forhåpentligvis kan begynne å lære litt av snart :)

 

Bare husk at...hvis de sier noe som ikke virker riktig på deg,ikke gjør det...tenk selv....MYE feil-info der ute.

 

Filter og slike ting klarer jeg å bytte selv, og om noen står og passer på klarer jeg kanskje å få ut kamakslingen også.

Spørs bare om det ikke er spesielle ting jeg må passe på når jeg skal ha den nedi igjen, som f.eks posisjon :)

 

Får den ut klarer de fleste....få den inn uten at den rapper til alle ventilene på første runden er en helt annen sak. Men skal du "ikke trimme" trenger du garantert ikke noen kamaksel...den holder et stykke den. Friere luftveier inn og ut (ikke porting...portene er store nok som de er) hjelper en del,såfremt du får justert bensinmengden riktig etterpå. Hjelper ikke en dritt med åpent både her og der hvis bilen ikke får riktig mengde bensin etter mods'a....da hender det at forbruket går opp mye,og den går dårligere enn den gjorde orginalt.

 

Fabrikken har forska på den motoren et antall år,og blåst noen mill i utvikling....la ingen overbevise deg om at "det der er bare no søppel...JEG vet hva som må til"...500 ingeniører med 300 mill til rådighet finner ut endel mer enn en "forstå-seg-på'er" fra Gokk...som har lest/hørt/gjetta seg til at "dette er MYE bedre enn det fabrikken fiksa...de kan jo ikkeno.."..:rolleyes:

 

Regel # 1!!!! Tenk selv...og da mener jeg TENK SELV...les, betvil det du leser,tenk over det,lag din egen mening og om 20 kompiser sier at "alle gjør sånn"...betyr det ikke at de har rett. Gjør du noe helt utenom det vanlige,og det funker..er det DU som har rett...da var du brått flinkere enn de 20 kompisa,fordi du tenkte selv,og ikke automatisk trodde alle som sa "detta er så GROMT!!...fordi alle bruker det" ... ( og du kan flå dem alle fordi bilen din virker.. :D )

 

Dagens pep-talk/moralpreken :D :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bytter til en lettere trimkam, er den ikke enklere å drive da, og gjør motstanden mindre i motoren? Ikke at jeg vet, men jeg synes å ha fått med meg noe slikt engang. (Sikkert noe av feilfonoen som sirkulerer :)

 

Uansett, du har sikkert rett.

 

Hvordan justerer man bensinmenden?

Bilen min er en 95 mondeo med innsprøytning.

Er det noe man kan føle seg til, eller bør man regne seg frem til det? Akkurat dette har jeg overhodet ikke peiling på.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sette på en justerbar bensintrykksregulator. Alt jeg har justert på min motor er i allefall gjort på "feelingen" da jeg ikke gidder å gi masse 1000 kr til et firma for at de skal ta bilen på rullende landvei og justere den inn for meg. heller miste 6hk enn å miste 6000kr;)

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener en justerbar bensintrykksregulator koster disse fra 6-700kr og oppover. Du erstatter den med den orginale regulatoren. Sjekk litt rundt, kanskje du kan få en som passer rett inn på din bil. Ellers må du muligens erstatte fittingen på fuelrailen din med slange. Dette er i grunn bare å sjekke opp. Er i allefall ikke vansklig å montere

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det er en mulighet, hadde det selv på gamlebilen! Men hadde da chip i tillegg. Husk at det er mer enn bensinmengde som må justeres for og få en blanding som fungerer. tenning/luft/bensin osv.

 

Men selvsakt så må tenke på hvor mye penger du vil legge i og hvor bra det skal bli.

 

mvh Terje

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ganske lang tid å gjøre det, spørs jo helt hva du har byttet. Har du feks byttet til datasprut og ikke engang har et grunnmap kan det koste mer også. Har i allefall fått priser fra 4k opp til 10k. Da justerer jeg det heller så bra jeg kan på egenhånd

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår