Gå til innhold

BeemerZ1: Project Blue Diamond

Ranger emnet


BeemerZ1

Anbefalte innlegg

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sliter litt med hvordan jeg skal klare å få jordet anlegget mitt på en best mulig måte...

 

Det blir åtte 0G kabler og to 4G kabler som skal kobles til chassi på en eller annen måte.

 

Det er tydeligvis delte meninger om hvordan man skal gjøre dette.

Noen mener alle jordkabler skal være så korte som mulig, og andre at alle skal kobles til samme punkt.

 

Det vil bli svært vanskelig å koble all jord til samme punkt.

 

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

Kanskje det vil funke bra med en kobberskinne som går tvers over bagasjerommet helt bak, festet i chassi i begge sider (vet ikke om det er fysisk mulig å få noe så langt inn i bilen, men...)?

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor du kobler på jord til forsterkere etc i karosseriet, bare det er god kontakt!

 

De skal helst være kortest mulig, for at det skal bli minst mulig motstand. Men desto større kabel du har, jo lengre unna kan du ha forsterkere. Uten å miste effekt på det :)

Kondensatorer hjelper jo endel på å trekke, så slipper forsterkeren å gjøre alt :)

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwixern

Spiller ingen rolle hvor du kobler på jord til forsterkere etc i karosseriet, bare det er god kontakt!

 

De skal helst være kortest mulig, for at det skal bli minst mulig motstand. Men desto større kabel du har, jo lengre unna kan du ha forsterkere. Uten å miste effekt på det :)

Kondensatorer hjelper jo endel på å trekke, så slipper forsterkeren å gjøre alt :)

 

Nå må du gi deg!!

 

Det er overhodet ikke irrelevant hvor du jorder forsterkeren.

 

Hva har kondensatorer med jording å gjøre????!! (din siste settning gi overhodet ikke mening)

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Det blir åtte 0G kabler og to 4G kabler som skal kobles til chassi på en eller annen måte.

 

Det er tydeligvis delte meninger om hvordan man skal gjøre dette.

Noen mener alle jordkabler skal være så korte som mulig, og andre at alle skal kobles til samme punkt.

 

Mvh

Stian

 

Å bruke en kobberskinne kan være en løsning ja.

 

Men hva skal du med 8stk 0G kabler da? Har du i det hele tatt så mye strømkapasitet i bilen?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwixern

Spiller ingen rolle hvor du kobler på jord til forsterkere etc i karosseriet, bare det er god kontakt!

 

De skal helst være kortest mulig, for at det skal bli minst mulig motstand. Men desto større kabel du har, jo lengre unna kan du ha forsterkere. Uten å miste effekt på det :)

Kondensatorer hjelper jo endel på å trekke, så slipper forsterkeren å gjøre alt :)

 

 

Jada, vet jo det...

 

Men det er jo noe som heter jordsløyfer og støy vettu!

 

Og så håpte jeg på mer konkret hvor, og med hva jeg skal koble med.

 

Og kondensatorer har jeg NOK av!

81 farad skulle holde lenge...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at det ikke er nødvendig å koble alle jordingene på samme plass.

 

Enig med deg at den siste ble litt rar. ble litt rot.

 

Tenkte på + ledningen. For å slippe å ha den så altfor stor. Selv om det er kanskje det beste.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

Kanskje det vil funke bra med en kobberskinne som går tvers over bagasjerommet helt bak, festet i chassi i begge sider (vet ikke om det er fysisk mulig å få noe så langt inn i bilen, men...)?

 

 

Mvh

Stian

 

Hvis du får en så lang skinne nedi, hadde det nok vært en god løsning :)

Hvis ikke kan du prøve å finne plasser i siden på bilen du får festa en kobberskinne.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

 

Å bruke en kobberskinne kan være en løsning ja.

 

Men hva skal du med 8stk 0G kabler da? Har du i det hele tatt så mye strømkapasitet i bilen?

 

 

Hehe...

Skal ha så det holder :D

 

Strømkapasiteten skulle bli grei:

Dynamo skal gi meg 240A.

Odyssey PC1700 kan gi over 1000A i nesten 40 sek.

 

Odyssey batteriet skal få to stk 0G jord.

Hver av Orion forsterkerne skal ha to stk 0G jord.

Hver av Soundstream kondensatorene skal ha en 0G jord.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kult å se på hvordan andre gjør det i golfene sine. har golf3 selv. Jeg har samla alle jordingspunktene mine under baksetet og skrapet bort lakken. Skal du bytte dynamoen? i tillfelle hvor kjøper du denne? og hvor mye må du gi for den? Digga diskantløsningen din forresten.

 

Mvh

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Doser_86

er kult å se på hvordan andre gjør det i golfene sine. har golf3 selv. Jeg har samla alle jordingspunktene mine under baksetet og skrapet bort lakken. Skal du bytte dynamoen? i tillfelle hvor kjøper du denne? og hvor mye må du gi for den? Digga diskantløsningen din forresten.

 

Mvh

 

 

Som du kanskje har sett, har jeg inntil nå brukt festet til sikkerhetsselen oppe på venstre side.

Dette er et meget bra jordingspunkt, bare 0,1V spenningsfall fra batteriet og bak til forsterkeren.

 

Dynamoen må byttes ja...

Har bestilt ny av Dominick Irragi borti statene.

Må ut med $459 for en på 240A.

 

Fyren er "litt" treig, men jeg regner med det er verdt ventingen ettersom det sies at han lager verdens beste dynamoer :D

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

 

 

Som du kanskje har sett, har jeg inntil nå brukt festet til sikkerhetsselen oppe på venstre side.

Dette er et meget bra jordingspunkt, bare 0,1V spenningsfall fra batteriet og bak til forsterkeren.

 

Dynamoen må byttes ja...

Har bestilt ny av Dominick Irragi borti statene.

Må ut med $459 for en på 240A.

 

Fyren er "litt" treig, men jeg regner med det er verdt ventingen ettersom det sies at han lager verdens beste dynamoer :D

 

 

Mvh

Stian

Er dette "bolt on"? eller må det diverse justeringer til med den dynamoen? Hvordan kommer man i takt med denne fyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå laget til golv, vegger og en plate til å ha i hjulbrønnen:

 

Golvogvegger.jpg

Golvogvegger2.jpg

Golvogvegger3.jpg

Hjulbrnn.jpg

 

I hjulbrønnen har jeg tenkt å montere strømfordelingsblokken som skal bestå av noen slike:

TypeRF3.jpg

 

Lars E.: Interessert i å selge en av de du har liggende i garasjen? Mangler en...

 

Trenger også to slike T-blokker med tre 0G tilkoblinger. Noen som kan komme med noe?

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwixern

joda, sant det.

Men har da vært så mye tull med motorene til audi fortiden. Vet ikke om jeg tørr å kjøpe. Kanskje en eldre hadde vært mere aktuelt. Vet ikke om dette gjelder diesel også

Sry, for offtopic :)

 

Stemmer det, 2.5 motorene har rasa, men 1.9'erne er så langt noe av det bedre en kan få tak i.

 

Men så litt tilbake til topic: Skal du ha kobberskinne så vil dette se aldeles rått ut! Finn deg ei kobberbarre og få valsa til denne, puss, gnikk og gnu, lakker med klarlakk og bruk sinkanoder for å hindre korrosjon. Evt kan du jo forkromme litt àla en viss BlingBling Arosa her inne :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Har nå laget til golv, vegger og en plate til å ha i hjulbrønnen:

 

 

I hjulbrønnen har jeg tenkt å montere strømfordelingsblokken som skal bestå av tre slike.

 

Lars E.: Interessert i å selge en av de du har liggende i garasjen? Mangler en...

 

 

Skal tenke på det :-)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår