Gå til innhold

Spørsmål til alle bilstereo guruene her på forumet.....

Ranger emnet


Tor Steinar Aamodt

Anbefalte innlegg

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Jeg startet denne topicen for å sjekke litt hva slags kunskap de som er her på forumet egentig har, og jeg må si at de fleste skuffer meg, men det er bare meg da....:)

 

Når også topicen "sklir" ut på den måten som har skjedd her, så begynner jeg også å lure litt, men det er bare meg da..... :)

 

Jeg skulle bygge en standard bil "gatebil" for å konkurrere i spl konkurranser, o da får jeg beskjed om at jeg skal kjøpe meg en VAN og fylle den med 18" tommere....HALLLOOOO Vi snakker ikke om en standard gatebil lengre da, dessuten kan man spille mye høyere med mye mindre utstyr i en Fiat panda.... Alle verdens rekorder i street klassene er satt med Fiat panda....Ja, dere leste riktig....Om det er en kul "gatebil" er vel ett diskusjons tema.... Hvis jeg hadde hatt 1 mill å bruke, så hadde jeg bygget en Astro Van eller en Ford Van, men det blir dyrt, ALT for dyrt....

 

De fleste som ikke har så mye peiling på SPL tror at jo større og mer utstyr, jo høyere spiller man...vel...Akkurat nå så er det en Volvo 240 som har verdensrekorden i Extreme 5+

 

Det er massevis av bra utstyr for å bruke i SPL konkurranser, det som er avgjørende er hva slags mål man har, og hva slags budsjett man har. Men har man "ubegrenset" med penger, så hadde nok mitt valg vært DD og SPL Dynamics, eller kanskje Treo/RE.... American Bass lager også meget bra utstyr....

 

Når det gjelder bra lyd, så er nok egentlig valget mitt på en eller annen Honda, hvis man skal satse 100% på lydkvalitet, av en eller annen merkelig grunn så "låter" disse bilene bra, hvorfor vet jeg ikke.... Skal man også tenke på praktisk montering, så hadde jeg valgt for eksempel Audi A4 eller Volvo S40.... eller kanskje en eller annen Merc eller BMW....Biler som feks Opel, hadde jeg holdt meg langt unna....

 

Når det gjelder utstyr så hadde det vært enkelt, Pioneer ODR, enten nye eller gamle serien ligger fortsatt lysår foran andre....Så lenge konkurranse organisasjonene mer eller mindre "krever" at du bruker tidskomp, så er det ingen andre systemer som kan følge med... Vel kanskje Alpine sitt F1 system, men jeg tviler....Sony sitt XES system er bare skrot...

 

Vel, dette er min PERSONLIGE mening, men hva vet vel jeg.........:)

Hvorfor er det ikke da en bilstereo skole her til lands

hvis det er sånn att kunnskapen blant forum brukere er middels.

Med bilstereo skole mener jeg de skolene man blant annet har i USA.Man trenger ikke å bo på Plaza hotel.Start en sånn skole og still samme spørsmål om noen sesonger Mr Aamodt.:) :) :)

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by sfh

hm....ja..si det..hm...

 

men vet at Resonant Engeenering kan lage subber spesielt/bestilt til golf..har sett et par tilfeller av det i det siste.

subber med parametre tilpasset din golf og din spillestil/musikksmak :D

dette gjelder vel generelt alle biler vil jeg tro da.. naa til dags er visst alt mulig ;)

 

mvh,stig

Synd dem ikke har Focal da.:D :D :D :D :D :D

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også understreke at det finnes MASSEVIS av merker der ute som er VELDIG VELDIG bra....

 

Jeg hadde for eksempel ikke valgt Pioneer ODR hvis jeg skulle hatt en bil med høy "party faktor"......

 

Men, nå dreier denne topicen seg om 2 konkurranseformer, og jeg mente da hva som er VÆRST per idag i disse to formene...

 

Det er jo også sånn da at nivået er ikke så høyt som dette og i begge konkurranseformer, vil det være mulig å gjøre det MEGET bra med annet utstyr også.....:)

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

La meg også understreke at det finnes MASSEVIS av merker der ute som er VELDIG VELDIG bra....

 

Jeg hadde for eksempel ikke valgt Pioneer ODR hvis jeg skulle hatt en bil med høy "party faktor"......

 

Men, nå dreier denne topicen seg om 2 konkurranseformer, og jeg mente da hva som er VÆRST per idag i disse to formene...

 

Det er jo også sånn da at nivået er ikke så høyt som dette og i begge konkurranseformer, vil det være mulig å gjøre det MEGET bra med annet utstyr også.....:)

Hva må til for å høyne nivået.:rolleyes: :rolleyes:

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----da faar vel bare jeg begynne da..med kommentarer og med litt skole... hehe....

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Jeg startet denne topicen for å sjekke litt hva slags kunskap de som er her på forumet egentig har, og jeg må si at de fleste skuffer meg, men det er bare meg da....:)

----vil det si at det lille jeg har postet i denne traaden(generelt forumet) ikke er fornuftig? enkelt ja nei svar er greit, men forklaring ville vert flott.. :D

sikkert skuffende for jeg har faktisk ikke sagt noe om hvilken standardbil som er egnet for db eller ikke, for det vet jeg faktisk. og den nevnte du selv ;)

har faktisk ikke nevnt noe om optimal sq bil for det er jeg litt usikker pa faktisk.. for det er sikkert mange av de..

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Når også topicen "sklir" ut på den måten som har skjedd her, så begynner jeg også å lure litt, men det er bare meg da..... :)

----paa dette forumet sklir alltid en post ut..ofte fordi noen ikke gidder aa starte ny traad eller for at de ikke faar svar paa en gammel traad de har..eller for en morsom kommentar passer seg...

sklir vel ut jeg og, men det er faktisk oftest innenfor temaet i posten..(vil jeg tro..)

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Jeg skulle bygge en standard bil "gatebil" for å konkurrere i spl konkurranser, o da får jeg beskjed om at jeg skal kjøpe meg en VAN og fylle den med 18" tommere....HALLLOOOO Vi snakker ikke om en standard gatebil lengre da, dessuten kan man spille mye høyere med mye mindre utstyr i en Fiat panda.... Alle verdens rekorder i street klassene er satt med Fiat panda....Ja, dere leste riktig....Om det er en kul "gatebil" er vel ett diskusjons tema.... Hvis jeg hadde hatt 1 mill å bruke, så hadde jeg bygget en Astro Van eller en Ford Van, men det blir dyrt, ALT for dyrt....

----dette er noe jeg veit og har visst meget lenge.. pandaen har mye staal i kupeen og har lite stoff som demper lyd og har ganske flat frontrute og med det resultat at resonansfrekvensen oxo ligger hoyt, ofte 70hz mot feks en ford escort som jeg var med aa maalte til 52hz.

og alle(?) vet at man (normalt) trenger mindre watt til aa spille feks 150db ved 70hz enn ved 40hz..men det er som sagt avhengig av bil og tuning. og porten tunes ofte ved 60~70hz i extreme biler, noen ved 45hz. bare for aa forklare litt...

man skal/kan tune kassa ved bilens resonansfrekvens men ikke burpe ved denne frekvens for det er det omraadet bilen rister/skrangler mest, saa noen hz under(eller over) vil resultere mer db..

og en golf 1 er faktisk mer egnet til db enn golf2..ikke bare fordi en golf1 er mer skranglekasse, men den er mer lik panda`en. som standardbil..

--dette er det jeg tror... :D

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

De fleste som ikke har så mye peiling på SPL tror at jo større og mer utstyr, jo høyere spiller man...vel...Akkurat nå så er det en Volvo 240 som har verdensrekorden i Extreme 5+

----om jeg ikke husker helt feil er dette en stasjonvogn med en meget fin bandpass kasse med 6stk spl dynamics 12"..?

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Det er massevis av bra utstyr for å bruke i SPL konkurranser, det som er avgjørende er hva slags mål man har, og hva slags budsjett man har. Men har man "ubegrenset" med penger, så hadde nok mitt valg vært DD og SPL Dynamics, eller kanskje Treo/RE.... American Bass lager også meget bra utstyr....

----spl dynamics forsterkere hadde jeg vert litt i tvil om aa bruke,ikke at de er daarlige men har prata med folk som har brukt og selv sprengt litt... da heller MA Audio... det har vert tilfeller der team rf har vert byttet ut mot RE og vunnet noen desimaler, som faktiskt skiller mellom 1plass eller 2plass...

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Når det gjelder bra lyd, så er nok egentlig valget mitt på en eller annen Honda, hvis man skal satse 100% på lydkvalitet, av en eller annen merkelig grunn så "låter" disse bilene bra, hvorfor vet jeg ikke.... Skal man også tenke på praktisk montering, så hadde jeg valgt for eksempel Audi A4 eller Volvo S40.... eller kanskje en eller annen Merc eller BMW....Biler som feks Opel, hadde jeg holdt meg langt unna....

----personlig har jeg litt tro paa bmw5serie,for det er mye plass.. men det er meg.....

men saa har jeg jo hoert en audi s2 som lyder meget bra..

 

Originally posted by Tor Steinar Aamodt

Når det gjelder utstyr så hadde det vært enkelt, Pioneer ODR, enten nye eller gamle serien ligger fortsatt lysår foran andre....Så lenge konkurranse organisasjonene mer eller mindre "krever" at du bruker tidskomp, så er det ingen andre systemer som kan følge med... Vel kanskje Alpine sitt F1 system, men jeg tviler....Sony sitt XES system er bare skrot...

----dette har jeg hoert foer, men noen sier annet...F1 og pio odr konkurrerer men sony ligger uansett bak..

.

Vel, dette er min PERSONLIGE mening, men hva vet vel jeg.........:) [/b]

vel det er min personlige og...men hva vet vel jeg da :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf4

Hva må til for å høyne nivået.:rolleyes: :rolleyes:

 

 

- Kunnskap

- Gjøre ting skikkelig

- Prøving og feiling

 

Dette tar TID. Derfor er det svært få som gjør det så bra som de kunne ha gjort.

 

Et eksempel (gjelder SPL):

Jeg vet ikke hvor mange i Norge som har bygd og tunet kasse spesiellt etter bilens resonansfrekvens, men jeg tviler på at det er mange.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

ehh.... hm..hvorfor det...? hvem sier at focal er bedre enn resonant engeenering................?

 

mvh, stig.

 

Jeg...

 

Til mitt bruk ihvertfall...

 

RE tiltaler meg ikke i det hele tatt til bruken min, men til en sql/spl bil hadde nok de tirret pubusene mine litt ja... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Jeg...

Til mitt bruk ihvertfall...

RE tiltaler meg ikke i det hele tatt til bruken min, men til en sql/spl bil hadde nok de tirret pubusene mine litt ja... :D

O.T.

hm..eh.. vel naa har ikke du hoert hverken en re8 eller se12 eller en xxx12 eller en xxx15.....

tror faktisk du hadde vert positivt ovverasket over prestanda til en re8/10 eller se10/12..

 

jeg tror faktisk en se10/12 er pa minst samme nivaa baade lydkvalitet og ikke minst byggekvalitet, som en sub du liker: nemlig vgw10/12, om det faar deg til aa tenke litt...?

har sjol provd vgw10 og vet hvordan den funker,ikke det at det er den beste subben jeg har hort heller..men kansje en av de ;)

og re10/12 holder minst samme nivaa som edge10/12 vil jeg tro..

 

du tenker xxx/sql/spl med det samma R.E. blir nevnt...dessuten ser jeg ikke noe geli med xxx..heller ikke hort noe geli ut av den heller :D hehe..

lyden av en xxx12 i 30L lukket maa faktisk bare oppleves.

(sjol om ikke heller en xxx i lukket tiltaler deg..)

focal har og har hatt langslags elementer, og mer blir det av det.. de holder jo takt med de andre..

 

men saa vil jeg ikke ha noen av de heller da :D :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

O.T.

hm..eh.. vel naa har ikke du hoert hverken en re8 eller se12 eller en xxx12 eller en xxx15.....

tror faktisk du hadde vert positivt ovverasket over prestanda til en re8/10 eller se10/12..

 

jeg tror faktisk en se10/12 er pa minst samme nivaa baade lydkvalitet og ikke minst byggekvalitet, som en sub du liker: nemlig vgw10/12, om det faar deg til aa tenke litt...?

har sjol provd vgw10 og vet hvordan den funker,ikke det at det er den beste subben jeg har hort heller..men kansje en av de ;)

og re10/12 holder minst samme nivaa som edge10/12 vil jeg tro..

 

du tenker xxx/sql/spl med det samma R.E. blir nevnt...dessuten ser jeg ikke noe geli med xxx..heller ikke hort noe geli ut av den heller :D hehe..

lyden av en xxx12 i 30L lukket maa faktisk bare oppleves.

(sjol om ikke heller en xxx i lukket tiltaler deg..)

focal har og har hatt langslags elementer, og mer blir det av det.. de holder jo takt med de andre..

 

men saa vil jeg ikke ha noen av de heller da :D :D

 

mvh, stig

 

 

XXX12 i lukket kasse blir å høre om noen måneders tid ;)

Muligens også i optimal SPL kasse...

 

Så får vi se hva folket synes :D

Det blir virkelig spennende, har ennå ikke hørt dem selv!

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er morsomt at de aller fleste glemmer den viktigste komponenten her, nemlig gjøken som skal montere skiten. Det hjelper ikke med svindyrt utstyr om personen ikke har en viss kunnskap om elektroakustikk.

Det å ha "peiling" på bilstereo, er så vanvittig mye mer enn å kunne ramse opp kjente merker. Selv vil jeg ikke kalle det å ha "peiling" på bilstereo, man bør ha kompetanse om elektroakustikk, noe som kan relateres til både hjemme -og bilstereo.

Det mange personer gjør, nemlig å hevder at man ikke kan trekke analogier mellom bilstereo og hjemmestereo, sier meg svært mye om disse personers kompetanse.

Man benytter i stor grad akkurat de samme teorier, men i en annen setting, det tar man selvsagt hensyn til. Elektroakustikk, er elektroakustikk, enten den er benyttet i bil, båt hus eller hall. Det handler ene og alene om forståelse av teori, og praktisk funksjon.

 

Når det gjelder hva som er den ultimate SQ bil, vil jeg si at det i mange sammenhenger avhenger av hvem som monterer. Jeg vil alikevel påstå at endel sportskupeer er bedre egnet ann andre grunnet sin karosseriform. Den er i mange sammenhenger med på å bl.a redusere stående bølger. Nå vil jo bilseter og passasjerer også hjelpe på dette, men en mer "optimal" karosseriform er aldri å fornekte.

Den ultimate bil, vil å så måte bli McLaren F1. Karosseriformen og senterstyring er jo genial. I og med senterstyringen kan man droppe hele DSP'en, som på mange måter er et nødvendig onde. Dette fordrer dog at monteringen er gjort riktig. Desverre så er denne bilen utefor rekkevidde.

 

Mitt forslag til et ultimat SQ oppsett er nok noe annerledes enn andres. Kanskje grunnet et noet annet syn på markedet en andre har.

Jeg er bl.a sterkt uenig i at det finnes VELDIG VEDIG mye bra som hevdet av trådstarter. Dette er selvsagt i hans rett, men personlig mener jeg det finnes vesentlig mer rævva produkter enn gode, og skikkelig gode finnes det få av.

 

Mitt forslag til Ultimat SQ oppsett.

 

CDrigg: McIntosh MX406

Prosessor: DEQX

Forsterkere: Celestra , Abola, Phass

Diskant: Alian bånddiskanter, (alt. G-bånd (rimeligere løsning))

Mellomtone: Zellaton(alternativt Focal Utopia, Pioneer ODR, Audio Technology)

Midbass: Eton

Bass: Audio Technology (alt. Pioneer ODR, Eton, Focal utopia, AD)

Strømkabel: IR med Aktiv skjerm

Signal og høyttaler: IR med aktiv skjerm.

Koblingsbokser: Who the fuck cares:D ;)

kondensatorer: Soundstream eller Alumapro.

 

Prisen på dette oppsettet er sinnsykt.

 

Dette er ekstrem oppsettet, om man er villig til å fire ørlite grann på kravene, er utvalget større. Samme om budsjettet er mindre.

 

Men igjen, det viktigste er gjøken som monterer. Selv om en dyktig montør aldri kan rette opp for rævva produkter.

 

mvh

 

Glenn

 

NB!!

 

Glemte å tillegge at dette inlegget ikke er hentydet til noen spesielle personer her på forumet, bare en generell digresjon til tema, og trådstarters oppsummering.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår